Växeltrissor

Hallå!

Tänkte kolla upp om det är någon som har erfanhet av utbytes trissor, typ BBB roller boys el. Tacx trissor.
Hur bra har de funkat osv, några rekommendationer??? Ska idagarn skaffa nya eftersom de gamla är blott en skugga av sina forna glansdagar, verkar ju vettigt att köpa ett par med riktiga lager istället för de billiga glidlager som sitter på shimanos orginal prylar....

trissor

Vi krängde rätt många trissor av märket BBB i sommras å ingen var då in och klaga på dem så det verkar ju som att de måste ha funkat till belåtenhet

Då blir det väl BBB då!

Tack för tipsen, det ser ju ut som BBB är dom man ska satsa på... Så jag ger väl dom en chans.......

Spel i sidled !

Hej !

För inte så lång tid sen hade vi en lång diskussion om detta på en mail lista. Många kunniga cykel mekare hävdade att det skulle va ett vist spel i den övre trissan för att den indexerade växlingen skulle fungera optimalt. Själv bytte jag trissor för inte allt för länge sedan. Det blev ett par Tacx eftersom inte LBSen hade original inne. Jag kör med sjudelat på denna cykel och som tur är fanns det distanser för att få rätt mellan rum mellan de båda armarna på bakväxeln. Tacx trissorna fungerar än så länge väldigt bra men hade nog själv föredragit de busade trissorna framför Tacx kullager trissor. Även om lagerna är "sealed" så kommer det in vatten och fettet rinner ut. ja menar har ett förseglat kullager väl börjat gnälla finns det väldigt liten chans att få det och fungera bra igen på de bussade trissorna räcker oftast en avtorkning och en droppe olja/fett. Huruvida det laterala spelet är viktigt för robustare växling ska jag låta va osagt men klart är att detta absolut inte är något som finns hos de kapslade lagern.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg