Växelreglage.

Hejsan, har problem med reglaget till framväxeln på min cykel. Det är ett 3 år gammalt XT-reglage som oftare och oftare "inte får med sig wiren" när jag skall växla upp. Emellanåt fungerar det, har börjat plocka isär, men blev avskräckt då jag misstänker att jag inte skulle få ihop det igen. Skulle vilja veta om det finns något jag kan göra för att fixa det eller om det helt enkelt är utslitet.
Svante

Köp nytt...

Jag hade liknande problem med mitt reglage och tänkte att jag kunde öppna upp det för att se vad problemet var, men det skulle jag inte ha gjort. Från början såg det bra ut, men när jag sedan skulle försöka att sätta ihop eländet gick det inte!

Efter några timmars frusteration beslutade jag mig för att gå ner till cyklelhandlaren och se ifall han kunde sätta ihop eländet, men han bara skrattade åt mig och sa att man skall inte ge sig på växlereglage för det finns så mycket smådelar att de blir nästintill omöjliga att sätta ihop...Jag lärde mig en läxa den dagen...gör aldrig något med cykeln som du inte behärskar. Ifall du har turen att hitta någon som kan sätta ihop reglaget åt dig så har du tur, annars får du bita ihop och köpa ett nytt. Låter ändå som att det har gjort sitt efter tre år.

Lycka till!

Inte svårt

Jag har plockat isär just ett äldre XT-reglage (från 98 eller så) och det var itne alls särskilt svårt. När man skruvat isär det delar man på kåpa och mekanism och den senare är "integrerad" eller hur man nu ska säga, i den nedgre delen av reglaget. Plockar man isär mer än så kan man nog få problem men det räcker nog att dela på det för att se hur wireföraren fungerar och om det är slitage, mm. Detta bör du nog testa. Om inte annat måste man ju byta wires ibland, och då måste man plocka isär reglaget.

Lycka till!

Re: Inte svårt

freek; sa:
Om inte annat måste man ju byta wires ibland, och då måste man plocka isär reglaget.

Man behöver inte alls ta isär någonting för att byta vajer. För övrigt är Shimanos växelreglage kända för att vara nästan omöjliga att få ihop igen om man plockat i sär dem. I amerikanska tidningar råds man lägga lakan över hela rummet för att fånga upp delarna. Har de hakat upp sig skulle jag i första hand pröva teflonspray, i andra hand att sända det till Shimano för service.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html

Vajern kan vara gammal

Det vara så att när vajern inte hänger med så finns det för mycket spelrum i växel och reglage. Antingen får man justera spänningen på vajern nere vid växeln eller spänningsjustera en ratt som sitter vid reglaget där vajern kommer ut. Fungerar inte detta så är vajern slut. Det kan också vara kabelhöljen som är sträckta och gamla. Kvaliteten är oftast så god på XT och XTR sedan 1994- att dom räcker längre än man tror. Oftast glömmer man bort att en vajer som blir sträckt och/eller gammal skappar en ojämn växel som blir svår justerad.
Växelvajer är färskvara som ska bytas ut då och då.

/Paul

Shimano har reservdelar till sina reglage. PÅ de billigare finns mest bara kåpor och sådant men de dyrare har även lite mer mekaniska delar man kan beställa och byta ut.

Det som brukar fallera först är att det oxiderar och har sig inuti höljerna så att bakväxeln inte orkar dra tillbaks vajern och växlarna fungerat som kakk.

Att en XT är slut efter 3 år låter ovanligt. Har sett cyklar som rullat massor av mil och mer än 5-6 år och som gett upp men då har det varit STEFarna och gammaldags Alivio som gett upp.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iBjorn Växelreglage som passar...? Mountainbike 4
Jonas.O växelreglage problem.... Mountainbike 4
Sandvall Frågor om växelreglage Mountainbike 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg