växelreglage problem....

Har ett par Shimano Deore LX växelreglage. Ålder på dessa gissningsvis runt 3-4 år. Har fungerat fint fram tills nu när de går på "tomgång", dvs man trycker på fingerregalget för att föra växelregalget upp på en större kugge men inget händer. Fingereglaget bara går på tomgång och greppar inte inne i mekanismen. Problemet blir mer och mer uttalat ju större kugge man befinner sig på. Emellanåt griper den dock tag (<1på20) och man får in en högre växel (större kugge).

Pratade med cykelreparatör och han sa det var ett "välkänt" problem med Shimanos reglage och inget fanns att göra utan att byta dom helt (man kunde smörja med teflonspray sa han för att minimera problemet....hjälpte dock föga).

Känns som om det skulle finnas möjlighet fixa, har inte öppnat dom ännu för att kika efter utan ville höra efter om ngn annan upplevt samma problem och ev. har förslag på hur fixa det.

Båda växelreglagen uppvisar samma problem så det känns därmed inte som om det vore en tillfällighet.

Mvh

Jonas

Sympati =)

Vill bara säga att jag har samma problem på mitt Shimano LX framväxelsystem. Har inte heller skruvat upp ännu, men jag har en spekulation om att det kan vara nån kugge eller nått som har tappat några tänder. Man borde kanske skruva upp och titta.

Problemet är en liten fjäder!

Jag har haft detta problem på Deore växel reglaget.

Plockade sönder det och det visade sig vara en liten fjäder som blivit slapp. Efter MYCKET pillande så lyckades jag räta ut fjäderrackaren, sedan kommer man till det stora problemet att få ihop alla delarna så det fungerar igen. Det krävs mer eller mindre en ingenjörsexamen i plasmateknologi för att lyckas. Har man inte tålamod och är rejält händig, LÅT BLI.

Inget för fummelnissar med tummen mitt i handen alltså!

Det går att beställa nya reglage, höger eller vänster så slipper man köpa båda.

Stefan

reparera....

.....jo jag kan tänka mig det. Många och små delar att hålla reda på blir det! Men eftersom det i nuläget funkar under all kritik vore det kanske värt pilla isär och se vad som kan göras. I värsta fall får man väl köpa nya......

Ngr tips inför examensprovet till ingenjör som du vill dela med dig av? Vilken del av reglaget bäst börja skruva i t.ex?

Jonas

Börja med...

att ta bort reglaget från handtaget + viren.

Skruva bort överkåpan, den med växelvisaren, skriva sedan bort underkåpan.
Knacka sedan ut låsbläcken rund muttern som håller ihop hela innanmätet och skruva bort muttern.

Plocka bort brickorna, du ser nu en ganska stor fjäder den ser ut som en klockfjäder men det är inte den som krånglar. Pilla bort den med en mejsel, kom igår ur den sitter och att den ska var i spänn.

Lite längre in och under den fjädern sitter det en liten klack som ska haka i ett "kugghjul" när man trycker med tummen och det är fjädern som belastar den som har blivit slak. När du trycker med pekfingret så släpper lacken.
Fjäden är mycket tunn och du ser den inte förrän du demonterat reglaget.

Försök att bocka till denna fjäder så den åter ligger i spänn så klacken kan haka i kuggarna.

Sedan är det bara att montera ihop delarna igen.
Det är ganska svårt att få dit både den lilla och stora fjädern, kan vara bra att vara 2 personer, dock ej flickvännen eller frun då förhållandet kan bli spännt ett tag efter!

Täck på att växla till ändläget innan du sätter på kåpan med visare, annars går den av eller så visar den fel. Kolla noga här så löser det sig.

Har du en digitalkamera så fota efterhand så blir det lättare att få ihop skiten.

Om allt går åt helvete beställ nytt på tex http://www.cyclecomponents.com och Deore håller varken bättre eller sämre än LX om du vill spara en slant.

Stefan

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg