Växelbyte

Hej!
Har en mountainbike med snabblås för bakhjulet. skulle vilja byta bakdrev och vevparti och sätta dit en inkapslad variant av växel. Typ Shimano Nexus 7 växlad. Ngn som vet om detta vore möjligt? Eller finns det andra alternativ? Skall ha cykeln till och från skolan men vill slippa hålla på och justera växlar... samtidigt vill jag ha min mtb ram. Perfekt på vinten!

Tror det nästa blir biligare att köpa en ny cykel för detta ändamålet. Men visst går det om du vill, kan dock va lite knivigt att få till en perfekt kedje linje.
Men som sagt det kommer kosta med Nytt nav, hjulbygge vevparti, reglage och möjligen även vevlager. Du säger att du vill slippa justera växlar, själv justerar jag enbart växlarna på min cykel när jag byter något i drivlinan vilket jag inte tycker är så mycket besvär.

-Åke

Hade också en bråkig bakväxel. Detta berodde bara på att växeln var gammal o sliten. En ny Shimano Alvilio växelförare kostar ca 500:-, troligen billigare än nexusnav. Växelhandtaget är ännu billigare. Nu funkar cykeln perfekt till o från jobbet, inte ett meck på flera månader.

Räkna ~ 1900kr för bakhjul med 559 fälg och reglage.

Har du ett äkta mtb fäste i bakramen ( bara två urgöpningar) dvs utan den avlånga så kan du inte montera ett fotbromsat bakhjul. Du kan inte spänna kedjan serru..

Finns en sådan modell från Rex dock bland annat.
Helsvart 19" stålram med gaffel och Michelin rockhopper däck FS och nexus 4.. kostar kring 3300kr..

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg