Vätternrundan landsvägstävling med mtb?

Hallo där!
Ny på denna sida och har lyckats skåda att det verkar finnas en hel del pålästa och erfarna cyklister på forumet!

Jag och en kompis ska nu detta år göra klassikern, något av en spontan grej som har gått och blivit mer och mer seriös. efter att betalt in alla anmälningsavgifter och medlemsavgifter till klubbar och dylikt rinner pengarna för en 18 åring snabbt iväg! En landsvägshoj kapabel att hålla ihop under all träning och tävling känns nu låååångt uöver vad min budget klarar av, undrar hur stor chans man har att klara dom 30 milen med min relativt bra giant xtc mtb?

för en klassiker med mtb vättern är ingen riktig klassiker vad jag har hört=)

// Kristoffer

funkar hur bra som helst

Hejsan!
Inga som helst problem. Du kanske inte riktigt kan konkurrera med killarna som investerat 30 000 på en racercykel i kolfiber, men du kan göra en riktigt bra lopp. Cykeln är mycket mindre viktig än träningen. Sätt på slicks och pumpa däcken stenhårda.

Det finns gubbar i 70 årsåldern som gör vätternrundan på en gammal gubbcykel med ballongdäck utan växlar.

OM du skulle känna att du vill köra lite snabbare (det går att cykla fort med en mtb men du har en mer upprätt körställning än med racer) så skaffa en racercykel med några år på nacken, dom säljer folk nästa gratis. Fick själv en kanonracer cyklad 10 mil med för 1800. Cyklade om många kolfibercyklar med den och log lika mycket varje gång.

På en MTB kommer du att le av lycka i uppförsbackarna, till skillnad från de på racers som med skräck i blicken inser att de redan ligger på lägsta växeln... ;-) Om du käner att du vill ha en "rejsigare" sittsätllning och mindre vindfång så kan du ju laborera med att vända styrstammen upp och ned för att få ner styret några cm. Var bara försiktig så att det inte blir en för obekväm ställning i längden.

När det gäller slicks så kör jag själv på ett par Ritchey Tom Slick 26*1" och älskar det! Förmodligen är det lika snabbt, men mycket mer bekvämt, att köra på lite bredare slicks men jag gillar mina 1" av ren fåfänga... Hojjen ser ut att ha svårt att stå still med dom på! :) God tur, och lycka till med klassikern!
/R.J.

Aa men guud så skönt att höra! Då är det bara att ta tag i styret och börja köra då!

målet får bli att ta åtminstånde två colfiber-30000 kr plus med något pokerface av lättja! finns det något bättre? som att ta en moped i uppförsbacke! pinsamt för dom, otroligt roligt för mig!

Om det nu verkar vara så lätt (efter all den träning som kommer ges) vet någon om det är tillåtet att ha flagga modell; sån man hade på första cykeln vid tre års ålder, hög orange trekantig sak för att ge större uppstikt till moterfordon?
den är tänkt att sitta där som något av en amatörsymbol för vätternrundan, och kanske för att man ska hitta sin kamrat i virrvarvet lättare=)

Tack för ditt svar!

gammal racer funkar oxå

Berglind; sa:
...En landsvägshoj kapabel att hålla ihop under all träning och tävling känns nu låååångt uöver vad min budget klarar av, undrar hur stor chans man har att klara dom 30 milen med min relativt bra giant xtc mtb?

för en klassiker med mtb vättern är ingen riktig klassiker vad jag har hört=)

// Kristoffer
Själv hade jag turen att komma över en Crescent Fashion Line 10-vxl, i härlig 80-talsfärg(!) till ett överkomligt pris (0 kr). Fixade upp den för en tusing och cyklade Vättern på knappa 15 timmar utan att förta mig. Tyckte utväxlingen räckte gott för Vätternrundans backar. Men allt är väl en fråga om tycke och smak och (kanske famför allt) vilka ambitioner man har. Min ambition var att ta mig runt på "hyfsad" tid, av ditt inlägg att döma tror jag du har samma mål :)

//Anders

Det är mycket riktigt det du säger, och jag är inte den att dömma veterancyklars prestande, dom har fungerat förr så varför inte nu!

Men fallet är som sådant att det är dessverre lite av prestige att ha en ny, dyr, snygg cykel i mina umgängs kretsar. Att fylla alla dessa "krav" som finns är som studerande en svår sak, och ska man ha en dubbel uppsättning cyklar är det näst intill en omöjlighet...

men har man turen och hittar något klipp på en racer för en billig penning är det klart att man inte tackar nej, men det ska ju till mycket runtomkring också...

men bara att säga till om någon har en cykel som uppfyller mina så att säga "krav" som man mer än gärna nästintill ger bort är det bara att säga till;)

Nu blir det dags att ta årets första runda med solen som sporre! =)

Biltema Streamer

Halloj....

Har exakt samma problem... skall göra klassikern... och prylinköpen skenar iväg, vasaloppet krävde ju givetvis nya skidor, utrustning resa boende osv osv ...och nu är det dags för vätternrundan... jag har också en mtb som jag tänkte skulle bli en racer... tempostyre, slicks, kanske en stel framgaffel... osv... oooops så rann det iväg lite mer stålar...
Så jag gick och köpte en racer för 4 700:- på biltema idag, Yosemite Streamer... alu ram med som det verkar helt ok utrustning som ofta sitter på cyklar i 10-15 000kr klassen. och jag får ju förhoppningsvis igen någon tusenlapp om jag säljer den efter loppet...
Någon som har någon åsikt om denna cykel?

//Thomas

Nedanstående saxat från Biltemas websida.

"700C Yosemite "Streamer"
En extrem mix av prestanda och prisvärdhet gör "Streamer" till den ultimata cykeln för motion och tävling. Den lätta aluminiumramen är utrustad med det populära Shimano 105-systemet. Vevpartiet kommer från amerikanska Truvativ medan bromssystemet, naven, växelsystemet och frihjulet är från Shimano. Sadelstolpen och styret är från Kalloys lätta serie UNO. Cykeln säljs utan pedaler för att ni själva ska kunna välja sådana. I årets pedalsortiment finns två olika clips-pedaler. Jämför denna specifikation med övriga på marknaden, titta sedan på priset och gör det självklara valet!
- Ram: Aluminium
- Ramstorlek: 58 cm
- Växelsystem: Shimano 105, 18-vxl
- Växelreglage: Shimano Tiagra
- Broms: Shimano Sora
- Vevparti: Truvativ
- Frihjul: Shimano
- Hjul: 700C, Alex RL 2002
- Däck: 700 x 23C
- Nav bak: Shimano Sora
- Nav fram: Shimano Sora
- Vevlager: CH-52
- Pedaler: Ingår ej
- Styre och stam: Kalloy, UN
- Sadelstolpe: Kalloy, UNO
- Vikt: 10 kg"

Jag skulle nog hålla med om att man får en skaplig cykel för pengarna. Det enda jag tycker du ska vara uppmärksam på är rost, då Biltema ibland skär kostnader genom att använda billiga skruv och liknande på sina cyklar. Byt vid behov så är problemet löst. Även om jag själv gärna lägger mer pengar på lyxiga cyklar så är det faktiskt tiden i sadeln som räknas, och med det resonemanget spelar egentligen cykeln i sig väldigt liten roll. Kör hårt!
/Rilleman

Hej!

Jag ska ¨hålla lite uppsikt på biltema cyklar då så kanske det är dig man ser=)

det där med boende och dylikt, kan man skära ner dom kostnaderna genom att bo i bilen? Eller är det för tufft både psykiskt och fysiskt?

Helt rätt...som du säger så är den viktigaste komponenten i en lyckad vätternrunda du själv... sen kan man säkert få en behagligare resa för 30 000:-... men jag vet ju inte om jag kommer att tycka att det här med landvägscykling är min grej efter vätternrundan... är det kul och jag vill utveckla det hela så lägger jag också hellre mer stålar på "rätt" prylar... Det är just i det perspektivet jag hoppas att min Biltema racer skall duga.

Tar tacksamt emot fler synpunkter från andra!
Skall jag köpa bättre begagnat istället?... har kollat en del på blocket och upptäckt att man om man bara kollar komponenter så är 2-3 år gamla cyklar med 105/tiagra fortfarande dyrare... men sannolikt med bättre ramar... såg en beg streamer för 3300:- illavarslande... undrar varför han säljer...
// Thomas

Berglind; sa:
Hej!

Jag ska ¨hålla lite uppsikt på biltema cyklar då så kanske det är dig man ser=)

Jag har inte packat upp den än ...lol ... högg den sista i butiken och köpte den bara så att jag inte skulle missa den... skall bestämma mig i helgen... får väl isf måla om den så att man inte skäms.. he he he...//Thomas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
rockempire MTB områden Mountainbike 2
Fastnet.R MTB Falkenberg Mountainbike 0
linslusen66 "Ny" begagnad MTB eller? Mountainbike 3
hassex Filmtajm Hallsta mtb spår Mountainbike 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg