Vätskesystem

Vilket vätskesystem kan DU rekomendera till framförallt MTB?

Det verkar ju finnas en uppsjö olika märken och modeller, bla. Salew och Camelback.

Jag vill minst kunna bära med mig 2 liter.

/Martin

vätskesystem

Hej! Kan varmt rekommendera vätskesystem från Source. Mycket smarta lösningar och funktioner.Finns tex på cykloteket.

Mvh/fredde

Marte; sa:
Vilket vätskesystem kan DU rekomendera till framförallt MTB?

Det verkar ju finnas en uppsjö olika märken och modeller, bla. Salew och Camelback.

Jag vill minst kunna bära med mig 2 liter.

/Martin

Hej Marte.

Kolla vad som finns och utvärdera från det.
Jag själv har en Camelbak Transalp en rygga
med dryga 2 litersblåsa och plats för ca: 25lit
packning och en Salomon, liten vätske rygga på
2 liter med plats för ngn extra jacka plånbok och dyl.

Bägge funkar men munstycket på camelbaken är
mycket bättre och detaljarbetet känns mer gediget.
Men det är klart att något skal man ha för mer pengar.

Camelbak för övrigt är de som har satt normen för
de flesta vätskesystem. Finns ett otal varianter
att välja på allt utifrån behov. Blackburn är ett annat
märke som också har bra kvalité på vätske systemen.

Jag skulle nog satsa på en camelbak mini M.U.L.E
som bör uppfylla dina behov.

MVH

///tomasp

Camelbak - Zoid

Har kollat runt lite på nätet nu och fastnat för Camelbak Zoid. Är det någon som har erfarenhet av den?

Den rymmer 2,1 liter - bra!
Den är isolerad - bra! (då går den att använda vintertid med)
Den har, som många andra vätskesystem, ej höftbälte - dåligt???

tomasp; sa:
Kolla vad som finns och utvärdera från det.
Jag själv har en Camelbak Transalp en rygga
med dryga 2 litersblåsa och plats för ca: 25lit
packning och en Salomon, liten vätske rygga på
2 liter med plats för ngn extra jacka plånbok och dyl.

Bägge funkar men munstycket på camelbaken är
mycket bättre och detaljarbetet känns mer gediget.
Men det är klart att något skal man ha för mer pengar.
///tomasp

Jag har också liten vätskerygga från Salomon och originalmunstycket på den var uselt. Det var några år sedan jag köpte den så det är kanske utbytt.

Munstycket var utformat som så att det var en del som satt fastklämd i slangen och själva bitmunstycket var påskruvat på den. När man skulle dricka fick man dra bitmunstycket en bit och tryckte man inte tillbaka den efter det att man druckit klart läckte det en del.

Det kunde man kanske leva med. Värre var dock att bitmunstycksdelen gängade upp sig. Efter att ha skruvat åt den X antal gånger slutade det hela givetvis med att bitmunstycket en dag hade trillat av under en tur.

Sedan var det helt omöjligt att få tag på ett nytt munstycke från Salomon. Enligt Salomonbutiken i Stockholm gick de inte att köpa löst... Lysande service (ingen skugga över butiken - de försökte hjälpa till).

Lösningen blev att köpa ett munstycke av annat fabrikat som gick att kränga på slangen.

Med andra ord: Jag skulle inte köpa Salomonvarianten en gång till, men med det nya munstycket fungerar den utmärkt.

Liten packningsvolym

Jag är ute efter en ren vätskeryggsäck, dvs. utan packningsvolym...

Om jag vill kunna ta med mig packning kan jag då använda min Haglöfs Tight Pro istället och endast köpa till en vätskebehållare.

Tack ändå för tipset!

/Martin

Re: Liten packningsvolym

Marte; sa:
Jag är ute efter en ren vätskeryggsäck, dvs. utan packningsvolym...

Hmmm, är du ute efter bara vätska, så finns bl.a. Platypus (med 2 liters blåsa) helt utan "lull-lull" (dock utan midjebälte då också), de har även en med liten ficka för lite powerbars, slang och dylikt. Mer info om dessa två finns här. (Jag menar Breakaway Plus & Liqiudator, ca. 400 respektive 500:).

Hoppas du hittar något användbart.

/ Nicke

Mycket bra vätskesystem

På militaryshop finns riktigt bra vätskesystem...
http://www.militaryshop.se/
En CamelBak Thermobak.

**"ThermoBak har en utformning som gör den perfekt att använda tillsammans med ryggsäck. Den är utrustad med 3,1 liters vätskeblåsa, Bärhandtag, Exteriör påfyllning, Isolerad blåsa och slang samt Hydrolock-ventil."

Du kan köpa den på shoppen för 745:- med midjebälte

**= taget från specen på sidan. =)
[Ändrat av KraftWärk 2003-05-13 kl 19:55]

Det behövs inte

KraftWärk; sa:
**"ThermoBak har en utformning som gör den perfekt att använda tillsammans med ryggsäck. Den är utrustad med 3,1 liters vätskeblåsa, Bärhandtag, Exteriör påfyllning, Isolerad blåsa och slang samt Hydrolock-ventil."

Ärligt talat så känns det som lite överdrivet. Jag har varit ute på mängder av flertimmarsturer (upp till 5 timmar) i allt från -1 grad till -15 grader. Det man brukar få problem med är munstycket och slangen. Vattnet fryser där om man inte dricker tillräckligt ofta. Den enklaste lösningen är att bara blåsa tillbaka vattnet i säcket så att det inte är något vatten i slang/munstycke. Billigt enkelt och effektivt.

Värmen från kroppen gör att vattnet inte fryser i säcken.

/Mattias

Jag kan rekommendera Camelbak Blowfish som är smidig, har en 2 L blåsa och rymmer även lite smågrejor. Den har höftbälte (ett måste IMHO)och man får plats med lite slangar, verktyg, etc. Vill du ha en större ryggsäck så tycker jag Camelbak Rimrunner är suverän. Den påminner om Transalp men är egentligen gjord för löpning. Man får plats med mycket grejor, den har 3 L blåsa och sitter som ett plåster på ryggen

Lycka till

Hakan

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vätskesystem? Mountainbike 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg