Västra Sicilien

Något överraskande kommer jag att få några dagar på västra Sicilien (Trapani med omnejd) i mitten av juni. Finns här någon som känner till några "frilufts-måsten" i närheten? Något historiskt/kulturellt jag bör uppleva?
HåkanF
 
Det kommer nog vara svinhett i mitten av Juni på Sicilien så ligga vid stranden och jäsa/bada skulle jag nog göra. Tio år sedan jag luffade runt där och ge dig av utanför städerna om du har möjlighet och upplev landsbygden, vad jag minns kuperat med vackra vyer och trevligt folk. Synd att du ska på den västra sidan då vulkanen Etna ligger på andra sidan och är ett intressant område, men staden Corleone ligger ej så långt ifrån Trapani och var en höjdpunkt för min del då jag avgudar Gudfadern filmerna. Tempeldalen (Agrigento) på södra kusten är också väl värt ett besök med massor av ruiner (vissa välbevarade) ifrån 400/500-talet f.kr som grekerna byggde, minns att jag var imponerad.
 
Hej,

Var på Sicilien för ca. 10 år sedan (i juni) och kommer inte ihåg så mycket av resan.... (vad nu det kan bero på! :) ) Detta kommer jag ihåg:

  • Varmt så in i helvete. Gick upp på en aktiv mindre vulkan, men det var olidligt varmt och inte så mycket njutning!
  • Syracusa - pittoresk liten stad vid havet med diverse lämningar från landockupanter! Dessutom luciabrudens ursprung.
  • "Tempelåsen/dalen" - (Kan vara Agrigento som nämns ovan) otroligt coolt ställe, med en massa tempel på rad uppe på en lång ås.
  • Romerskt palats - ett relativt nyupptäckt palats/villa nere i en stekhet dal. Alla golv var täckta med fantastisk mosaik och man fick gå på spänger ovanför golvet. Rekommenderas!
  • Taormina - cool skitgammal amifiteater

Sicilien är ju ett av dessa ställen som har haft alla möjliga härskare; romare, greker morer m.m. så det är säkert bara att välja och vraka bland sevärdheterna. Resan jag åkte på var arrangerad av min högskola, så jag var själv inte engagerad i planerandet. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad alla platserna hette...

En av mina starkaste minnen är när vi var på väg till Syracusa. Bussen gick svintidigt, men var otroligt fin med AC, välstädad osv. Efter halva färden på väldoserade vägar genom vackert böjande landskap (Vi bodde på östkusten) stannade vi till på en bensinmack för frukostintag. Italiens kösystem existerar ju inte, så något kaosartat lyckades jag beställa en cappuccino och en grillad macka. Något av det godast jag någonsin ätit! Tilläggas kan att foccacia inte existerade i Sverige på den tiden och att Statoils korvar inte kommer upp i den klassen!

NJUT av Italien. Det var en fantastisk resa på många sätt!
 
Nja... något friluftsliv blev det inte att tala om, om man inte räknar badandet, båtturen till Favignana (en av de egadiska öarna) samt linbanan till det erotiska klostret i Erice, som friluftsliv. Möjligen kan man också räkna dit de sena nätterna på hotellets takterass.

Men trots det var Trapani ett fantastiskt resmål, om man som jag INTE söker det turistorter normalt erbjuder. Hela gamla staden - där vi bodde - är ett myller av gränder, många så smala att man når tvärs över om man sträcker ut händerna. Oerhört slitet och nergånget, men fantastiskt LEVANDE. Inte en turistfälla så långt ögat kunde se.

HåkanF
 
Liknande trådar

Liknande trådar