• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Västernvurmande smålänningar

Jag söker svar på följande gåta:
Hur kommer det sig att just smålänningar är så frälsta i allt som har med västern att göra, såsom country-musik, cowboys, järnvägar, high chaparall osv.?
 
Nyligen inflyttad (nåja, fyra år) känner jag ett plötsligt habegär efter en Stetson och ett patronbälte. Dock blir jag nog först på "byn"....

Men visst, järnväg har vi. Även en smalspårig sådan:)
 
som liten besökte vi ofta växjö då halva släkten bor där, kommer ihåg att vi alltid fick välja en leksak från leksaksaffären vid varje besök som farmor bekostade. det blev alltid en knallpistol eller en pilbåge samt en och annan lösmustasch.
jag kan nästan hålla med dig där men vet inte om det är smålänningarna i sig, snarare westernluften som drar in från väster möjligen!