Skaffade min första för länge sedan, tror att det var en tunn golfväst, genomsydd med relativt lite dun i, enda modifikationen som behövdes var en tryckknapp till uppe vid halsen. Använde den en kort men riktigt kall vinter, nästan varje dag. Den värmde skönt under Waxrocken som jag red och arbetade i.
Viktigt med dunväst är att den är tillräckligt stor för att dra utanpå quiltad jacka utan att komprirera den. Lång i ryggen, den modellen jag hittade första gången gick ner över baken, bra.
Sen har det blivit en 3-4 Caravan golfvästar, själv föredrar jag dem i tunnast möjliga väv, så att de blir så lätta som möjligt. En hårt rullad dunväst ligger alltid i min ryggsäck och används förhållandevis ofta. Har svårt att föreställa mig friluftsliv utan en.
Även en enkelvävsväst väger lite och skapar ett luftlager till, förutsatt att den är rymmlig nog, stramt sittande väst ingår bara i stor högtidsdräckt. Trist nog har de flesta västar som säljs fickor nog för en hel pluton, En väst behöver inga fickor alls men gärna skorstenskrage, blixtlås med dubbelfunktion och skall vara längre i ryggen, framtill tycker jag att den skall gå ner över halva gylfen så att det inte bildas någon glipa när man böjer sig. Min är hemmasydd i G-1000. Det är nog dax att göra en ny snart.
Min quiltväst tycker jag är väl varm och jag är inte säker på att den passar alla lika bra.
Fleecevästar har jag några både med Windstopper, poplinfoder och enkla, de tenderar att samla mer damm i garderoben än andra västar. Hemma är de ok men inte att bära ute då de väger för mycket i förhållande till isoleringsgraden....
En väst som jag gillar starkt är gjord i tunnt lammskinn med pälsen kvar, den värmer skönt under mc stället, men väger väl mycket för buret friluftsliv. Vid passjakt har den fått följa med.
Nappavästar är väl mera en identifikator än plagg även om jag har ett par bekanta som har svårt att skiljas från sina....
Frackvästar skall vara två.
//J