Väska på styret?

Halloj!

Vet nån om det finns nån liten väska man kan ha på styret på hojen? Typ som en sadelväska för att ha plånka och telefon i fast, som sagt, för att ha på styret istället. Den skall dessutom vara lätt att ta lös för att bära i handen (kardborre typ).
Det kanske finns nån hemmapulare som har totat ihop nånting, tips på DIY tas tacksamt emot.

Trevlig midsommar allihopa förresten !

Sommarhälsningar /Magnus

Styrstångsväska

Det finns flera olika märken av styrstångsväskor och pris följer ofta kvalitet. Vissa modeller är mer eller mindre vatentäta (åtminstone enligt reklamen och försäljarna i alla fall)...

Det finns två olika principer för att fästa styrstångsväskor på styret.
1 fästes med remmar, kardborrband, buntband(!?!)
2 Snabbfäste som t.ex. klick fix.

Personligen anser jag att väskor med snabbfästen är att föredra, då de sitter stabilt och är lätt att lossa då du går in på t.ex. en resturang. Dock kostar ofta dessa modeller mer än andra.

Notera dock att det finns olika varianter av snabbfästen och att alla snabbfästen inte är kompatibla med varandra. Dessutom kan snabbfästen gå sönder vid vurpor och dyligt. Vidare måste du ha flera snabbfästen ifall du vill ha väskan till flera cyklar.

Jag anser att styrstångsväska är mycket praktisk för vägkörning. Däremot vill jag inte ha med den på seriös terrängcykling, då väskan lätt skymmer lömska rötter, gropar och stenar på stigarna. För terrängcykling är en ryggsäck att föredra (t.ex. Camelback).

Några bra märken är Karrimor, Ortlieb och VauDe, men det finns säker flera bra märken. Hör med välsorterade

Håller med om att liten ryggsäck typ (camelback) passar bättre för att ta med sig småsaker på MTB-turen

En camelback väska är för övrigt ett utmärkt DIY projekt eftersom man kan köpa själva vattenblåsan löst (flera fabrikat finns, bla Platypus & camelbak).
Jag har tillverkat 3 st väskor för detta endamål, den ena mer avancerad än den andra, med extra fickor som är perfekt anpassade för mina endamål, på den senaste modellen håller jag som bäst på att fixa små fickor fram på axelremmarna där jag kan ha pengar, nycklar och ev. mobil lätt åtkomligt.

Men för att återgå till din egen fråga om styrväska.
Jag vet inte riktigt hur mycket du hade tänkt att ta med dig... De styrväskor jag har sett är för stora för att användas vid MTB cykling anser jag. De rymmer minst ett par liter och skymmer därför oftast hela framhjulet, Visserligen har man blicken riktad längre fram när man cyklar men i vissa situationer upplever jag det lite läskigt att man inte kan se ner på framhjulet.

Skulle du däremot själv sy dig en LITEN väska som bara precis rymmer plånbok och mobil, så kan du nug fästa den under styrstammen utan att den stör.

Jag skulle inte rekommendera en camelback. De jag har pratat med säger att de snabbt blir äckliga...

Även tycker jag att sådana säckar där man bara har ett hår att dricka ur är dåliga...

Köp i stället Vaude. De har vattensäckar som du kan öppna hela botten och på så sätt tvätta ur påsen ordentligt...

Vaude har även bra cykelryggsäckar... Jag har själv en som jag tror heter Speedster 10...

/Gustaf

Tanken var mer att ha en liten väska för att få med lite smågrejer. De väskor jag har sett som är tänkta för att ha på styret är lite för stora, uppåt tio liter. En liter skulle räcka för min del, ungefär samma storlek som de flesta sadelväskor.
/Magnus

Lite "of thread" men tänkte bara tala om för Gustaf att de flesta nyare camelback system idag går aldeles utmärkt att diska, många går att öppna precis på samma sätt som Vaudesäckarna...

Att de blir äckliga beror mer på felaktig användning och dåligt underhåll.

En idé...

Jag har själv ingen erfarenhet men borde det inte gå att modifiera en sadelväska för att som nån tidigare sa, fästa den under styrstammen. Nål o tråd, buntband och lite silvertejp brukar ju kunna göra susen med det mesta. :)

//TH

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cosmos Bra väska för laptop Mountainbike 6
jonssonmartin Cykel väska Mountainbike 7
tango Finns något trix för att byta eker på kassettsidan utan att ta bort kasseten? Mountainbike 6
thureb Vajern tråden har gått av på BOA Mountainbike 8
tango Reservdelar för kedjebrott på tur? Mountainbike 19
tango Tips på bra multiverktyg Mountainbike 5
KLAGER Spåravgifter på Lugnet Mountainbike 13
museo12 Tips på cykelljus? Mountainbike 23
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
froxi Hjälp! Får inte på bakhjulet, Trek 4500 Mountainbike 7
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
Lasse_H Cykla på skogsväg Mountainbike 31
Hige86 Höst/Vinter pendling på cykel! Mountainbike 18
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Jerre El Camino på cykel! Mountainbike 3
wistrom montera 29er däck på "vanliga" fälgar, möjligt? Mountainbike 4
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
henkebmtb tips på tur i boden Mountainbike 4
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Viljan82 Tips på cykeltur. Två dagar. Mountainbike 4
Scorp. Ryggsäck på MTB? Mountainbike 17
MachoBiker Cykeltransport på tak! Mountainbike 2
Eminent MTB på Faro Portugal Mountainbike 0
adamcrookedsmile MTB på Teneriffa Mountainbike 3
Zargon Storlek på Scott Moutainbike Mountainbike 7
Marcus_L Bakbroms ligger på Mountainbike 6
marpet74 Rostangrepp på dämpare Mountainbike 3
lejon Tips på bra lopp i sommar! Mountainbike 9
ljentr MTB på cypern Mountainbike 2
MagArne Diameter på sadelstolpe till Nishiki 501 Mountainbike 3
Frida0314 X-sports 4 Giant något att slå till på? Mountainbike 0
nikje Värde på cykel? Mountainbike 2
MagArne Grövre däck på hybrid. Vad passar? Mountainbike 18
BrittMarie Skev bakfälg på ny cykel Mountainbike 10
tango Byta trasiga ekrar bak på drevsidan? Mountainbike 4
Sara_B Vad ska jag tänka på när jag köper min första mtb?!? Mountainbike 1
Cres-kent Framdämpare på Crescent Rimfaxe Mountainbike 1
artlec Säfsen på MTB - kredd eller barnvagn? Mountainbike 1
honkydory Den där tiden på året igen... Mountainbike 0
aliaseddie långcykling på mtb. Thailand kanske! Mountainbike 0
kajan Cykling på motions nivå Mountainbike 3
mommik Helt Sörmlandsleden på cykeln Mountainbike 6
Amme Hookworms på Crescent dirt 019 -07 ? Mountainbike 0
ternstedt Heat Race på röda sten GBG lördag 5/7 Mountainbike 0
Kalle89 Tips på långlopp Mountainbike 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg