Värt att ta med haspelspöt på vandringen?

Hej, jag ska iväg på min första fjällvandring i mitten av augusti. En vecka förmodligen med start i Enafors. Jag har ett behändigt teleskopshaspelspö här hemma och har alltid varit en glad amatör-sportfiskare. Jag undrar helt enkelt om det är värt att släpa med ett haspelspö upp på fjället. Går det att att få "ätbar" fisk, dvs stor nog, på antingen vanligt spinnfiske eller mete. Vilka metoder/drag rekomenderas isåfall? Någon som har bra länktips?

Jag har förstått att det är väldigt hårt med fiskekort och att det finns speciella regler för var sjö/vattendrag i dessa områden. Jag ägnade ett par timmar åt att surfa på ämnet och hittade till sist länstyrelsen i Jämtlands informationsblad om fiske på renbetesfjällen.

avslutad210712

Gäst
Självklart går det att få ätbar fisk på spinnfiske men det är liksom ingen som helst garanti att du får det. Fjällfisket är mycket nyckfullt och kan variera från timme till timme.

Har ingen aning om hur det är med fiskekort i det område du nämner men självklart utgår jag från att du löser fiskekort om du har tänkt fiska.

När det gäller mete bör du nog kolla upp vad som gäller. Vid kontroll med länsstyrelsen i norrbotten fick jag till svar att alla vatten som har inlopp eller utlopp räknas till strömmande vatten och i fjällvärlden torde i storts sett alla sjöar falla in i den kategorin och därmed är mete med levande agn förbjudet

Små spinnare brukar fungera bra men ofta är det småöring som inte alltid fastnar på grund av deras små munnar.

När det gäller mete bör du nog kolla upp vad som gäller. Vid kontroll med länsstyrelsen i norrbotten fick jag till svar att alla vatten som har inlopp eller utlopp räknas till strömmande vatten och i fjällvärlden torde i storts sett alla sjöar falla in i den kategorin och därmed är mete med levande agn förbjudet

Jävla skitsnack. Muppen på länstyrelsen är väl en flugfiskeclown med egen muppagenda.

//

I Jämtland är det i alla fall klart utsatt vilka rinnande vatten som maskmete är förbjudet i och det handlar då bara om rinnade vatten.

Tack för svaren. Jag har nog koll på vilka vatten man får fiska i och med vad. Har hittat de brochyrerna. Angående fisket antar jag att jag bör plocka ihop en låda med små spinnare och skedrag. Antar att jag hela tiden bör hålla mig till små grejer, eller? Borde kanske ha ett giggspö isf mitt vanliga teleskopspö? En metrev är nog heller inte fel att ha med sig.

Alltid :)

Tack för svaren. Jag har nog koll på vilka vatten man får fiska i och med vad. Har hittat de brochyrerna. Angående fisket antar jag att jag bör plocka ihop en låda med små spinnare och skedrag. Antar att jag hela tiden bör hålla mig till små grejer, eller? Borde kanske ha ett giggspö isf mitt vanliga teleskopspö? En metrev är nog heller inte fel att ha med sig.

Fiskegrejer måste man alltid ha med sig i Jämtlandsfjällen!!

Brukar ha med mig mitt haspelspö och ett 3m metspö... ett annat tips är köp masken... den håller sig i livet längre än vanlig kompost mask.

Sen små blanka spinnare brukar vara en höjdare...

Lycka till med vandring och fiske..

Kom själv just hem från en fin helg uppe i Storulvån med hela familjen!!

/Krister

Till er där ute som uppenbarligen har erfarenhet av fjällfiske: Finns det några tjärnar i ovan nämnda område som ni kan tipsa om, alternativt helt avråda?

avslutad210712

Gäst
Jävla skitsnack. Muppen på länstyrelsen är väl en flugfiskeclown med egen muppagenda.

Eftersom jag blev lite ställd av svaret så frågade jag flera gånger om en sjö som är en mil lång med in- och utlopp verkligen är strömmande vatten och fick till svar att så är det. Min tolkning var då att i princip allt fiske med levande agn skulle vara förbjudet och fick ett ja till svar. Är än idag lite konfunderad över svaret och kommer nog att ställa om frågan om jag kommer ihåg innan jag drar till fjälls för det låter helt absurt i mina öron.

Eftersom jag blev lite ställd av svaret så frågade jag flera gånger om en sjö som är en mil lång med in- och utlopp verkligen är strömmande vatten och fick till svar att så är det. Min tolkning var då att i princip allt fiske med levande agn skulle vara förbjudet och fick ett ja till svar. Är än idag lite konfunderad över svaret och kommer nog att ställa om frågan om jag kommer ihåg innan jag drar till fjälls för det låter helt absurt i mina öron.

Förmodligen finns det lika många svar som tjänstemän.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mapalon Lapporten - värt en dag i videsnåret? Fjällvandring 5
lorenzr Vilken stuga värt att stanna längre? Fjällvandring 6
Uteman Kebnekaise- värt vid risk för regn? Fjällvandring 7
Rivieralöparen Är Aktse värt ett besök? Fjällvandring 6
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
Maalla Sitojaure-Skierffe-Sitojaure, görbart på en dag? Fjällvandring 6
Annero90 Aktuell status på jojoleden Fjällvandring 2
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
Mr.H Vikt på tält Fjällvandring 33
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Slitzer Vad är detta föremål som står på en fjälltopp? Fjällvandring 15
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg