värmeväxlare ?

Funderar på om inte värmeväxlare av typen som längdåkare använder vid riktigt kallt väder kan vara bra vid extremare friluftsliv, speciellt på hög höjd.
Det finns ju masker i isolerande frigolit som både värmer och fuktar inandningsluften och skyddar näsan och kinderna mot förfrysning. Den extremr torra luften på hög höjd sliter ju på lungorna och värmeförlusterna via utandningsluften är stora.
Det borde ju vara bra i alla kalla situationer egentligen som tille exempelvis sydpolsexpiditioner eller vanlig vintertältning hemma i skogen.
Har någon prövat?
Räknas det somm fusk, Folk kange tror att det är en syrgasmask?

Har själv en airtrimmer och kan inte rekomendera den, blir för mycket kondens i den, tar du av den så förfryser du kinderna, sen fryser du ihop ögonlocken av den fuktiga luften som läcker ut i toppen av den..

använder den bara när det är absolut nödvändigt, dvs vid´-20 och neråt när jag tränar.
men det är inget jag kan rekomendera i äventyrs sammanhang, men vill du prova så är det upp till dig, kostar nåra 100:-lappar, är ju inte precis blodigt så du kan prova.

JH

Ang. Airtrim!

Tror att det är Airtrim ni menar:
http://www.airtrim.se/
En väldigt bra värmeväxlare för astmatiker och idrottsmän som har problem med vinterns kalla och torra luft. Men även ett sätt för aktiva, speciellt för yngre, att förebygga framtida problem med luftrören.

Var tidigare med som tränare i Spårvägens MTB sektion och då tog vi in och sålde dem till medlemmarna för en billig penning. Helt klart en mycket bra pryl för hög intensiv träning oavsett sport i kylig väderlek. I och med att det saltkristall täckta filtret absorberar både fukt och värme i utandningsluften som sedan avgers när man andas in och skyddar de känsliga luftvägarna.

En väldigt positiv bi-effekt är att man behöver mindre vätska och kan klä sig aningen tunnare under träningspassen.
Visst blir det kondens men det löser man lätt med en med havd trasa. Det som verkligen stör är att det blir så knöligt att dricka eller rensa näsa och svalj när man måste lossa nackremmen och styra i cykeln samtidigt. Det man annars gör automatiskt kräver nu planering eller att man stannar till.

Vad folk sedan tycker eller tror spelar väl "lång-kalsong". Min gjorde jag vid ett tillfälle om till "syrgasmask" på Halloween (med en bit dammsugarslang utanpå en starköls fylld Camelback. SCARY!!!;)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
davidh Letar efter värmeväxlare! Utrustning allmänt 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg