värmeljuslykta

Hej!

Jag har hört att en del använder en värmeljuslykta som går att hänga i tälttaket. Detta ska tydligen göra att kondensen minskar och att saker torkar mkt fortare i tältet. Är det någon som har testat det och vet om det hjälper?

/Niklas

"Candle lantern" är bättre, eftersom värmeljus inte trivs när det gungar.

En ljuslykta av en tom ölburk är annars ett kärt gör-det-själv projekt.

Lysande

Candle lantern har en massa kul och onödiga tillbehör, vad sägs om neoprenfodral (har), toppskärm (har), sidoskärm (har), fotogentillsats (har), batteritillsats, (har inte) botten med inbyggda lysdioder (har absolut inte!).

Den är riktigt bra och brinner länge, Trangia hade en modell med värmeljus som var rent sjukt dålig, skulle aldrig hänga upp den i mitt tält!

Jag hänger min Candle lantern i ett stort gem i taket på tältet.
Man skjuter ihop den genom att pressa med handen på toppen precis efter att man blåst ut den, det gjorde en vän och fick ett minne av händelsen...

Fast jag somnar ogärna ifrån den, så kul är det inte.

Hmm 8 h brinn tid för ett Candle lantern ljus. Skulle det inte gå att hänga upp en 24 h oljeljus avsedd för gravlykta istället? Inte så mycket ljus kanske och kanske inte så mysigt.
Men man förberder sig ju för vad som komma skall med ett brinnande gravljus över huvudet.

KLAGER; sa:
Hmm 8 h brinn tid för ett Candle lantern ljus. Skulle det inte gå att hänga upp en 24 h oljeljus avsedd för gravlykta istället? Inte så mycket ljus kanske och kanske inte så mysigt.
Men man förberder sig ju för vad som komma skall med ett brinnande gravljus över huvudet.

Hehe, lysande idé! Finns det inte rent av gravljus som brinner i ända upp till fem dygn? På så vis kan man ligga och mysa i tältet nästan en hel vecka om det är dåligt väder och mörkt som i graven ;-)

Vikten då?

Vad är vikten på detta underverk?

Eftersom jag bl a har lyckats med att ha 26kg på stugtur så är det rätt intressant! Det är dumt att aptitreta oss prylgalna.

/Andreas

Re: !

Lorre2; sa:
26 kilo på stugtur?
Inklusive stuga?
Det man inte har i huvudet har man på ryggen...

Recept:
Tag 1st Överansträngd teknolog med behov av att rensa skallen, packa i hast och proviantera utan struktur på ICA Kiruna. Vandra Abisko-Nikkaloukta ensam en vecka.
Resultat
Fungerande människa.Har man tur (det hade jag) håller kroppen för misshandeln.

Det var en fantastisk upplevelse och är man lite van vid tung ryggsäck så är det inte så jobbigt. Eftersom jag inte är kompetent att packa så blir det alltid vansinnigt tungt ändå. Och skall man ha med 2kg system kamera så kanske man borde utesluta en mysig lampa. Men den lampan kanske är mysig på vinterturer med tält?

/Andreas

Håll dig borta från graven ett tag till...

KLAGER; sa:
...Skulle det inte gå att hänga upp en 24 h oljeljus avsedd för gravlykta istället?...

Detta skulle jag inte rekommendera! Enligt vad jag minns så är det klart olämpligt att ha de ljus som säljs som gravljus inomhus (om det nu är den vanliga vita varianten som säljs i de flesta affärer du avser).

Jag minns nu inte varför, men vare sig det är för att de avger nåt skadligt som de är olämpliga eller inte så skulle i alla fall inte jag tycka att tältet vore att jämföra med helt utomhus.

Appropå värmeljus kontra Candle Lantern så har jag provat en värmeljuslykta och den var inte bra. Detta beror på att värmeljuset är gjort för att stå lugnt och stilla. Så fort lyktan gungade så ställde det till det med ljuset. Bl.a. åkte veken omkring. Stöter man till värmeljuset så är det ju dessutom stor risk för att man tippar ut hela ljuset som dessutom är mycket varmt.

Canlde Lantern lantern kostar en del men är klart bättre än värmeljusvarianter (och gravlyktor).

Mvh
/SJ

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg