Jag ska vandra Abisko Nikkaluokta i månadsskiftet augusti september och känner mig osäker på hur mycket värmelager jag behöver. Jag går gärna i en tunn merino t-shirt och en tunn fleecejacka, alt skaljacka om det regnar, men hur mycket varma torra kläder behöver jag vid pauser, kvällar och nätter? Jag har tänkt ta med dubbla underställ så att jag alltid har torrt att ta på mig på kvällen, samt en tjock fleeceväst som värmelager utöver den tunna fleecen som jag kommer att vandra i. Räcker det? Ja, buff, mössa och vantar också förstås.
Jag svettas mycket vid ansträngning så även om jag ska jobba på att inte rusa iväg och gå fort och hårt, utan gå långsamt och njuta så kommer iaf kläderna på överkroppen vara rätt så blöta. Jag har en superskön yllekofta och en tjock fleece, men tvekar lite eftersom yllekoftan väger mycket och den tjocka fleecen tar enorm plats. Jag undviker gärna inköp av tunn dunis, just nu iaf.
Jag svettas mycket vid ansträngning så även om jag ska jobba på att inte rusa iväg och gå fort och hårt, utan gå långsamt och njuta så kommer iaf kläderna på överkroppen vara rätt så blöta. Jag har en superskön yllekofta och en tjock fleece, men tvekar lite eftersom yllekoftan väger mycket och den tjocka fleecen tar enorm plats. Jag undviker gärna inköp av tunn dunis, just nu iaf.