Värmeelement

Efter att ha drabbats av evig väta i Sarek under 8 dagar av 10 gick jag och polarn och funderade på en sak. Mitt Omnifuel är så enormt snålt att av våra 2 liter heptanbränsle fick 1 liter följa med hem igen. Finns det ingen smart funktion/konstruktion/konstruktionsförslag på hur man kan leda värme från brännaren till någon slags varmluftsfläkt eller värmeelement med så låg vikt som möjligt. Säg att man ska värma tält, skor, sockor eller liknande.

Inte tänkt att bara ta med på vandring, vi hade rätt otur med vädret denna gång, men alltid kul med låg vikt om det går. Kajak är ett annat område där vikt spelar mindre roll.

Förslag, ideér mottages tacksamt! Flytande bränslen och Omnifuel får vi anse som testkök så kan jag utföra tester här hemma sen och fixa en beskrivning.

// Jocke

Inte riktigt vad du frågar efter, men Globetrotter hade i alla fall tidigare något slags radiatorelement som kopplades till en gastub. Annars stavas värme + tält tältkåta;-)

Raskesven

Baklåda, värmespridare, asbestplatta fungerar alla som värmeelement, men det gör det inte lämpligare att elda i tältet.....så vad är du egentligen ute efter?
TältKåta är det bästa förslaget. Där finns förutsättningarna att elda under tak och bli av med avgaserna. Förvisso värmer en tältkamin väl men vem vill släpa på en dylik? Samt all veden?
//J

Det man i såna fall skall ha är nån lösning där köket står utanför tältet och värmen leds in till tältet på nåt sätt. Jag kan se två varianter:

1. Vattenburet (man behöver ju inte bära vattnet med sig, kan fyllas på plats)

2. Luftburet (luften värms vid köket och leds in i tältet)

2:an tror jag är enklast att lösa, det borde ju räcka med nån meter sån här flexibel aluminiumslang. Vid själva köket måste man kanske ha nån rörsnutt av stål.

Problemet är väl att man få in en hel del av avgaserna från köket också om man inte har luftintaget långt bort.

Hmm, en tredje variant slog mig just. En skorsten. Köket utanför tältet, skorstenen går in i tältet och sen ut. Skorstenen blir varm och värmer tältet. Men det lär bli väldigt ineffektivt...

Køket varmer hele teltet bra selv om det står i forteltet, det gir god tørk av klær.

Forøvrig kan man varme sten, og legge i skor etc. Du behøver jo ikke å bære med deg sten!

dsk

Kolla in dessa:

paratipi_paul&rachel.jpg

http://www.kifaru.net/paratipi3.htm

Behövs inga stora vedmängder för att dra igång en eld och torka upp. Viktigt att förbereda allt bra innan elden dras igång när man som i fjällen inte har några mängder med ved utan kanske bara döda enpinnar och dylikt. Hänga upp allt som ska torkas, ha kastrullen klar att sätta på elden osv. Allt förberett och klart innan tändstickan tänds. Det blir ingen långvarig eld, men det räcker för att få torrt, om planerat rätt.

Raskesven

Varför pryl för att lösa detta problem..?

Køket varmer hele teltet bra selv om det står i forteltet, det gir god tørk av klær.

Forøvrig kan man varme sten, og legge i skor etc. Du behøver jo ikke å bære med deg sten!

dsk

Exakt, att ställa köket i absiden och låta det gå en stund är ju en välkänd metod för att få torrt och varmt en stund...att värma sten funkar också...varför krånga till det med en extra pryl..?

Vill man torka kläder i lite större omfattning och vandrar utan kåta är det lämpligare att göra upp eld. En riseld brinner mycket varmt och torkar blöta underkläder och skjortor på kort tid. Är man på kalfjället så uppsöker man skogen eller nämsta täta videsnår...vill man inte avvika från sin rutt uppsöka skogen för att elda och torka så är man kanske inte tillräckligt blöt och kall ;)...

//J

northstar.se

Har en reflektor/strålvärmare som väger dryga 1,5kg.Gasdriven,kanske går konvertera till annat bränsle.
Nåt för ett basläger i alla fall.

Nej, men vatten rymmer dubbelt så mycket värme per volymdel och hela 5 ggr mer värmen per kilo som sten - en sten behöver vara uppåt 500 grader och nästan lysande i mörkret för samma vikt kokande vatten i värmemängd.

Förmodligen gör en plastpåse med mycket hett vatten betydlig större nytta rent torkmässigt i en sko/känga än motsvarande lika varm sten - om man kan hantera det slabb och spillfritt...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg