Värmebyxa & Värmejacka 90

Är det någon som kan uttala sig om hur pass bra Försvarets Värmejacka och Värmebyxa 90 är? Vid vilken temperatur passar de som bäst? Bör man ha någonting över dem eller är de impregnerade och slitstarka?

Även annan information som kan vara av betydelse uppskattas?

Tack på förhand/Johan.E.S.

jackan helt okej

Jackan är vält helt okej att dra på sig när man stannar till. Tyvärr så är den ju rätt stor och jobbig att ha med jämfört med modernare varianter. Visserligen funkar väl 'jägarrullen' rätt bra.
Samtidigt så är ju jackan rätt oöm och man behöver ju inte va lika rädd för att använda den som man är med sin nya 4000 kr dunjacka

Byxorna däremot är alldeles för varma och bylsiga för att ha nån nytta av. Det går knappt att gå med dom och lyckas man blir man genomsvettig med en gång. Jackan räcker ju ner till knäna också så värmebyxorna kan du skippa,

Värmejacka o byxa 90

Värmejacka och byxa 90 är konstruerade för att annvändas som ett förstärkningsplagg utanpå ordinarie fältuniform, när man tar rast och måste bevara kroppsvärme eller när man är tvungen att stå still på post mm.. systemet fungerar bra och vilken temperatur det klarar kan man reglera genom att ta på sig under.
Själv har jag testat det med normal fältuniform under i ca -25 och det funkar.
Nackdelar med systemet: Tungt och utrymmeskrävande.
Det är ingen vattentålig material utan vid regnigtväder krävs regnkläder utanpå
Hoppas du har fått lite svar på dinna frågor

Lätta och varma rastplagg

De versioner jag har sett är gjorda i ett vindtätt tyg som är mycket lätt. Värmebyxorna är helt suveräna, de är mycket varma och går högt upp på bålen. På en vårvintertur skulle jag inte ta med byxorna, de är för varma. Däremot är de perfekta på riktiga högvinterturer där temperaturen kan sjunka under minus 30.

Jackan är också helt ok, men jag saknar en dragsko längst ner eller kanske ett litet grenband för att täppa igen helt. Kapuschongen saknar tyvärr foder.

Med lite muskelkraft kan man få ner både byxa och jacka i en 20 liters påse (möjligen går det att komprimera ännu mer men jag har inte försökt).

/J.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll M90 värmebyxa Kläder 4
hobbes M90 värmebyxa Kläder 1
7S Ersättare till värmejacka 90? Kläder 7
Erik1 M90 Värmejacka/ Komarock - Hvilken modell? Kläder 10
skantz Värmejacka Kläder 10
Var får man tag i M90 Värmejacka/byxor ? Kläder 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg