Världens topp 10 vandringsleder!

Tio-i-topp listan är subjektiv och har valts på grund av dess skönhet, popularitet och variation.
Det finns alltså inte någon officiell ranking.

Det vore kul ifall vi gemensamt kunde komma fram till vilken av lederna som verkligen är den stora NR 1.

Att ha besökt eller vandrat på någon av listade platser är inte ett måste för att ge sin egen åsikt. Finns säkert hur många platser som helst som förtjänar att finnas med. Ge era tips och tankar.

Personligen lockar Haute Route mig mest, både vintertid som sommartid.

Följande leder är:

Appalachian Trail (Main till Georgia, USA)
Ibland kallad ledernas urfader, slingrar sig längs de relativt beskedliga Appalacherna i östra USA.
Leden erbjuder både hisnande naturupplevelser och en liten inblick i det amerikanska småstadslivet på landsbygden.

Längd: 3499 km
Tid: 5 månader

Pacific Crest Trail (Kalifornien till Washington, USA)
Känd som Backpackingens Everest. Leden sträcker sig genom några av USA´s mest spektakulära naturområden, däribland Yosemite National Park, John Muir Wilderness och Glacier Peak Wilderness. Leden är mer avsides, har färre vandrare och är mer dramatisk än Appalachian Trail.

Längd: 4345 km
Tid: 5-6 månader

Inkaleden (Anderna, Peru)
Leden utgör vägen till inkafolkets heliga stad Machu Picchu. På vägen passeras den dimhöljda molnskogen, en mängd inkaruiner och två höga passövergångar innan man slutligen når Machu Picchu genom Inti Punku (Solens port)

Längd: 67 km
Tid: 4-5 dagar

Pyrenéerna (Atlanten till Medelhavet, Frankrike/Spanien)
Den Pyreneiska varianten av Haute Route läper läng med den fransk-spanska gränsen, från Atlanten till Medelhavet. Det är en rutt snarare än en led, det vill säga den utgörs inte bara av traditionella vandringsled utan även av småvägar och andra gångstigar.
Övernattningsmöjligheter finns på större delen av leden förutom i de centrala avsnitten där man är tvungen att tälta.

Längd: 965 km
Tid: 42-50 dagar

Haute Route (Alperna, Frankrike & Schweiz)
Denna klassiska skidtur från Chamonix till Zermatt har på senare år blivit en populär vandringsled även sommartid. Det finns ett flertal varianter. 177 km versionen är en schweizisk dröm med ringande kokällor, glaciärsjöar, passövergångar på nära 4000 meters höjd och med utsikt över 10 av alpernas 12 högsta toppar.

Längd: 177 km
Tid: 7-13 dagar beroende på rutt

West Highland Way (Skotska höglandet, Storbritannien)
Skottlands äldsta vandringsled sträcker sig från Milngavie nära Glasgow till Fort William.
Den går längs stränderna på Storbritanniens största sötvattensjö och följer militärvägar, gamla kreaturstigar och andra småvägar. Det går bra att övernatta i byar längs med leden men tätning är bara tillåten på anvisade platser.

Längd: 152 km
Tid: 6-7 dagar

Mount Kenya Circuit (Kenya, östafrika)
Mount Kenya, Afrikas näst högsta berg, är ett av världens vackraste.
DEn bästa rutten är en långsam tur runt hela massivet. Vandringen går huvudsakligen strax över trädgränsen och erbjuder genomgående spektakulära vyer. Piont Lenana (4895 m) är den högsta punkten som är möjlig att nå utan klätterutrustning och kan bestigas på 2-3 dagar.

Längd: 48-96 km
Tid: 4-5 dagar

Annapurna Sanctuary (Himalaya, Nepal)
Det heliga Annapurna Santuary är en snötäckt dalgång omgiven av hisnande bergsväggar. Leden börjar i låglänt skog och klättrar sedan uppåt genom dramatiska blommande rhododendronskogar.
Slutligen når den en av världens spektakuläraste kitteldalar, en naturlig amfiteater - Annapurna Santuary.

Längd: Varierar beroende på rutt
Tid: Uppskattningsvis 11 dagar.
Kan kombineras med hela eller delar av den 3 veckor långa Annapurna Circuit som går runt hela Annapurnamassivet.

Kinesiska Muren (Nordöstra Kina)
Utsträckt över det kinesiska landskapet ligger den kinesiska muren, ett av världens sju underverk.
Murens äldsta delar byggdes redan för 2000 år sedan. Vissa delar av muren är öppen för vandring.
. Många delar av leden vandras vid sidan av muren. Såväl guidade turer som vandring i eget regi är möjligt.

Längd: Hela muren är 6437 km lång. Idag är det bara möjligt att vandra på vissa platser. Från Jinshanling till Simatai tar det 3-5 timmar.

Milford Track (Sydön, Nya Zeeland)
År 1809 beskrev en engelsk tidning Milford Track som "den vackraste andringen i världen", och omdömet står sig än idag. Från startpunkten Lake Te Anau stiger leden upp mot Mackinnon Pass för att sedan vända neråt mot Milford Sound. Området påstås vara det tredje nederbördsrikaste i världen med regn som ger upphov till mängder av vattenfall.
Leden börjar i tempererad regnskog för att sedan klättra upp mot luftiga bergspass.

Längd: 54 km
Tid: 3-4 dagar

Kriterierna för en sånhär lista måste ju definieras först. Jag antar att kategorin är något i stil med:
"kända rutter som har ett namn och är välutvecklade för vandringsturism"?

Jag skulle i så fall ta med Torres del Paine Circuito Grande och Annapurna Circuit.
Milford Trek kvalar inte riktigt in, tycker jag. Och West Highland Way platsar definitivt inte.

Angående kinesiska muren: 3-5 timmars promenad på en mur, räknas det som vandring? ;)

Jag tycker så här till att börja med.
Det känns inte rätt att jämföra leder som tar ett halvår att gå med dagsturer. Jag tycker man bör sätta en begränsning mellan minst 3 dagar och upp till 2 månader. Det är stora skillnader ändå men klart bättre tycker jag.

Annars antar jag att The Great Himalayan Trail är #1. Den korsar nepalesiska Himalaya och tar i normal fart ca 150 dagar. Men som sagt. Jag tycker inte den typen av leder ska blandas ihop med de i mer normal längd. Möjligen att de borde ha en egen rankinglista.

Annars gillar jag rankinglistor vilket inte alla gör. Återkommer med lite förslag och synpunkter när jag får mer tid.

Appalachian trail hade jag nog inte tagit med i listan. Vad jag läst så är det mest skog och inte särskilt varierat eller spektakulärt. Läs boken "A walk in the woods" av Bill Bryson :)

Några kandinater för långdistansvandringar torde vara:
Nordamerika: Pacific Crest Trail (redan nämnd) och Continental Divide Trail
Sydamerika: Sendero de Chile (jag har gått några sektioner av den)
Europa & mellanöstern: Israel national trail, Camino de Santiago, GR5 (sträckan från Geneve över västra Alperna ner till Medelhavet)

Inget i Skandinavien?!?

Hejsan,

Jo det finns många fina vandringar att göra här i världen. Av de föreslagna vandringarna har jag "bara" gjort Haute Raute även om jag även vandrat både i Nordamerika och på Nya Zeeland, men på andra ställen.

Och vad som är finast är ju väldigt beroende på vad man uppskattar. Om man tar Haute Raute som exempel, så visst är det vackert och storslaget. Som att vandra i ett vykort ungefär. Men det är även sant att man inte går en enda meter utan att se hus eller vägar eller kraftledningar eller kraftverksdammar osv osv. Det är alltså enligt mig en total frånvaro av vildmarkskänsla.

Så även om jag rekommenderar Haute Raute varmt så är t.ex Nordkalottleden enligt mig en större upplevelse att vandra totalt sett. För att inte tala om att ta sig fram genom vildmarken i Alaska eller på exempelvis Baffin Island....men då talar vi i och för sig inte riktigt om leder på samma sätt.

/ Stefan

Allt beror på vad man är ute efter. Gillar man komfortvandringar med betydande inslag av god mat och dryck så är alpvandringar med boende på hotell med högklassig halvpension det bästa som finns. Jag antar dock att det inte är TS främsta kvalitetskriterier.

Ja tusan vad mycket bra vandring det finns :)

Jag gör ett försök att lista världens 10 bästa leder. Som jag tror alltså. Mina egna kriterier är då högst 2 månaders leder. Det ska alltså finnas led och områden som Sarek och Alaska utesluts då även om vandringen där håller världsklass. Sedan kanske jag är ensam om denna synpunkt men jag föredrar att inte dela in områden som Annapurna och Everest i flera olika leder. Går man Everest base camp trek så går man naturligtvis upp till Gokyo också. Och går man Annapurna Circuit så tar man sig en titt upp i Annapurna Sanctuary såklart.

Detta ger denna lista utan inbördes ranking.

1. Everest Trek, Nepal. Har gått den 5 gånger och tycker att det är lika bra varje gång. Att starta i Jiri är trevligt men det blir riktigt bra ovanför Namche. Här ska man givetvis knalla upp på Kala Pattar, Gokyo Ri och Chhukung Ri samt göra passen Renjo La och Cho La. Annars missar man det bästa. Inte klokt vilka vyer.
Tid 3-4 veckor.

2. Annapurna Trek, Nepal. Har varit där två gånger. Variationen är imponerande, vyerna sagolika och byarna enormt mysiga. Starta i Marsyangdi Valley, besök Tilicho Lake, passera Thorung La, gå Kali Gandaki nedför, bestig Poon Hill och avsluta i Annapurna Base Camp. Sanslös trek.
Tid 3-4 veckor.

3. Kanchenjunga Trek, Nepal. Ej gått. Ska vara fantastiskt vackert och få turister. Det finns två leder, north och south som lämpligen kombineras genom att korsa Mirgin La passet. Höjdpunkter bör vara ovanför Ghunsa på norra leden, Mirgin La samt vändpunkten på den södra leden.
Tid 3-4 veckor.

4. Dolpho Trek, Nepal. Ej gått. Mytomspunnet område som ska vara väldigt spektakulärt. Det finns flera leder i området och vilken kombination som är bäst vet jag icke. Men jag skulle nog gå Beni - Dunai - Tarap Valley - Phoksumdo Lake - Shey Gompa - Jomsom. På pappret ser det nästan ut som nr 1.
Tid 5 veckor.

5. Haute Route Pyrenees, Frankrike/Spanien. Ej gått. Korsar hela Pyreneerna från Atlanten till Medelhavet. Leden är dragen så högt som möjligt vilket borde ge enorma vyer, stor variation och antagligen grymt trötta ben. Kan mycket väl tänka mig att det är Europas bästa vandringsled.
Tid 6-8 veckor.

6. Torres del Paine Circuit, Chile. Ej gått. Klassisk led och antagligen den bästa i Patagonien. Vandring i Torres del Paine nationalpark bland floder, sjöar och gläciärer. Höjdpunkten är vyn över granittornen Torres del Paine.
Tid 8-10 dagar.

7. Inkaleden, Peru. Har gått en gång. En av Andernas mest klassiska leder. Höjdpunkten är självklart den sanslösa avslutningen vid Machu Picchu men naturen och ruinerna de första dagarna är också riktigt bra. Det finns lite olika varianter man kan göra.
Tid 4-7 dagar.

8. Milford Track, Nya Zeeland. Har gått en gång. Milford Track var väl den led som rankades som nummer 1 under en lång tid. Om det var en marknadsföringskampanj vet jag inte. Det är en kort led men den är sjukt bra exakt varje meter. Otroligt vacker skog, mängder av vattenfall och Mackinnon Pass är höjdpunkterna. Nya Zeelands bästa led i kamp med Routeburn Track.
Tid 4 dagar.

9. Grand Canyon Rim-to-Rim Trail, USA. Jag har vandrat i canyonen en dag men minns inte att det var någon direkt led. Grand Canyon måste vara en av världens absolut vackraste platser. Bergsformationerna som Coloradofloden skapat är minst sagt otroliga. Leden ska plocka in flera av de bästa utsiktspunkterna.
Tid 3-4 dagar.

10. Kan inte bestämma mig för vilken led som ska med på listan och vilka som ska stanna utanför. Men följande leder är antagligen några av de hetaste:
- Haute Route Alps, Frankrike/Schweiz.
- Tour of Mont Blanc, Frankrike/Italien/Schweiz.
- Mount Kenya Trek, Kenya.
- West Coast Trail, Kanada.
- John Muir Trail, USA.
- Huayhuash Circuit, Peru.
- Ladakh Trek, Indien.
- Baltoro Glacier & K2, Pakistan.

Jag får återkomma om några år när jag förhoppningsvis vet mer.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg