Världens sju "nya" underverk.

Världens sju nya underverk är:

- Kinesiska muren

- Petra i Jordanien, en av världens äldsta städer

- Kristusstatyn i Rio de Janeiro

- Machu Picchu, högt upp i Perus berg

- Chichén Itzá i Mexiko

- Colosseum i Rom

- Taj Mahal i Indien

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=668797

Lite svårt att veta var man skall lägga nyheten.

Jag röstade själv för två år sedan och det blev nästan som jag röstade vad jag kommer ihåg. Lite förvånad att Petra kom med fast jag hoppades på det. Trodde inte så många kände till det.

Kristusstatyn i Rio de Janeiro & Chichén Itzá i Mexiko röstade jag nog inte på. Jag valde nog Angkor Wat och Pyramiderna i stället. Lite underligt och synd att pyramiderna inte kom med men de som sett dem kanske tyckte de var överskattade. Personligen tyckte jag de var tuffa när jag visste att de var överskattade.

Snubben; sa:
Världens sju nya underverk är:

- Kinesiska muren

- Petra i Jordanien, en av världens äldsta städer

- Kristusstatyn i Rio de Janeiro

- Machu Picchu, högt upp i Perus berg

- Chichén Itzá i Mexiko

- Colosseum i Rom

- Taj Mahal i Indien

Kristusstatyn i Rio de Janeiro & Chichén Itzá i Mexiko röstade jag nog inte på. Jag valde nog Angkor Wat och Pyramiderna i stället. Lite underligt och synd att pyramiderna inte kom med men de som sett dem kanske tyckte de var överskattade. Personligen tyckte jag de var tuffa när jag visste att de var överskattade.

Röstade liknande själv, men hade dessutom med Angkor Wat på listan. Kristusstatyn i Rio är förvisso ett känt monuent, men är inte av samma dignitet som de övriga eller Angkor Wat.

Pyramiderna hör ju till de gamla 7 underverken, så de står utom tävlan :)

Mvh /Joel

Och knappt var det avslutat förrän man nu skall nominera vilka naturliga underverk man skall börja rösta på om 1 år.

http://www.new7wonders.com/

"Nominations must be for a clearly defined natural site or natural monument that was NOT created or significantly altered by humans. Physical or natural phenomena like the northern lights, the gulf stream or shooting stars are not eligible.

The nominees MUST be one of the following:

# natural site
# natural monument
# landscape"

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg