NU har jag ingen erfarenhet av ekolod som används för att söka efter fisk, jag bryr mig bra om att veta hur djupt det är. Principen är dock densamma: om ljudvågorna från ekolodet studsar bort från givaren kan du inte få någon information. Däremot om vågorna studsar tillbaka till givaren kan du få veta hur djupt det är (eller hur lång ner fisken är).
För att fortsätta på din liknelse med bollstudsandet: tänk dig att du sitter på taket på en skyskrapa. Du vill veta hur hög skyskrapan är, så du tar en boll och släpper ner till mot marken. I samma ögonblick som du släpper bollen startar du en tidtagare. När bollen studsar mot marken återvänder den ängs med samma väg som den färdades på vägen ner, och när bollen kommer tillbaka till din hand tar du den och stoppar tidtagaren. Du vet nu att halva den tid som gått sedan du släppte bollen är den tid det tagit bollen att accelerera mot marken. Kan man något om fysik så är det en enkel uträkning att ta reda på höjden.
MEN exemplet ovan förutsätter att bollen studsar tillbaka till dig. Vad händer om marken, just där du väljer att släppa bollen, sluttar bort från skyskrapan? Då kommer bollen att studsa bort från huset, och du får aldrig tillbaka den. Du kommer att sitta och vänta ett bra tag, tills du inser att bollen är borta och avbryter ditt försök.
Den funkar på samma sätt med ekolod: om de får tillbaka ett eko från något så kan de räkna ut avståndet till det. Får de inte tillbaka ett eko så kan de inte räkna ut något. Nu lär formen på fiskar vara sådan att de ger ifrån sig ett litet eko oavsett hur de vänder sig relativt givaren. Den stora frågan blir hur stort detta eko är, och om det räcker för att ekolodet skall kunna göra något vettigt av ekot.
Om havsbotten är platt kommer den inte att synas på ett framåtriktat ekolod, eftersom de ljudvågor som når botten kommer att studsa bort från givaren: ekolodet får då inga ekon att arbeta med. Fiskar (och en del annat under vattnet) kan synas, men du måste i så fall tänka på att avståndsinformationen (dvs "djupet") kommer att vara lite fel.