Välja snöskor?

Jag är en inbiten brädåkare som börjat vidga mina vyer och åka mer utanför pisterna. Har gjort några toppturer utan snöskor, men tänkte kosta på mig ett par inför kommande säsong. Är det någon som har tips om vad man ska tänka på och inte tänka på inför valet av snöskor?

När jag gjorde lumpen använde vi oss av Lundhags snöskor, vet inte vad modellen heter dock men iallafall så tyckte jag dom var väldigt klena i bindningen vilket blev till besvär för många i plutonen. Jag tror nog att just bindningarna kan vara värt att kolla lite extra på vad dom pallar osv...

Sen är det så klart storleken på dem, hur mycket dom ska kunna bära. Hur mycket väger du?

Snöskor väger också en del, drygt 2 kg vilket kan vara ganska mycket att ha på fötterna med om du använder snowboard-boots som också är ganska tunga.

//Andreas

De flesta märken ser ut ungefär som Lundhags (de har kopierat Atlas modell som de sålde förut). En outsider är MSR som har tänkt lite själva. Deras snöskor är mkt bra, de går dessutom att förlänga utifall det skulle vara riktigt mkt snö.

Ju större yta snöskorna har desto större bärighet har de. Självklart.

Om jag inte minns fel så har RED (Burton) en modell med "taggar" för bättre fäste och som är anpassad för snowboardkängor. Kommer dock inte ihåg var jag såg dom.

/John

Hej!
Har turat ganska mycket på snöskor under en säsong i alperna, hjälper gärna till.

Min erfarenhet är att snöskor av lundhagstypen med stomme av runda rör inte fungerar särskilt bra på toopturer, de glider för lätt i sidled. Just Lundhags bindning fungerar dåligt, den glider upp efter hand som du går.

Satsa på en snösko med skarpa kanter, Salomons och MSRs modeller har jag också testat och tycker att de fungerar bra.

Hälhöjare är obligatoriskt om du ska gå toppturer, det gör en otrolig skillnad i hur jobbigt det blir om du går i brant terräng.

Ha det gott i pudret!
[Ändrat av bjesse 2003-12-13 kl 15:37]

TSL 225 Rando

Jag köpte ett par TSL 225 Rando i julas. Dessa är billigare än MSRs variant med upphöjd häl (1400kr mot 2000pix) och jag är mycket nöjd med dom. En anledning att välja MSR är väl om man är lite tyngre och behöver koppla på "extra flärpen" för att få större volym. Jag har dock inget behov att detta (fördel med att vara tjej!) och då tycker jag dessa känns bättre. Vad du ska tänka på är att du absolut behöver stavar oxå, teleskopvarianter. Över lag börjar jag dock mer och mer fundera på att försöka göra nån variant med stighudar på miniskidor eller liknande. Ev. om det går att montera en snöskobindning på dessa skulle vara perfekt. För det är fortfarande svårt att knalla i stark lutning med snöskor. Särskillt i mjuk "vår"snö. Är det nån annan som har tips om detta?

Ett tips om ni åker bräda är att dom har rea på Burtons Custom S 165 (splitbräda) på Megmax i GBG nu.

Jag var i Fernie i 6 veckor nu i vinter och där var det en hel del som körde med splitbrädor och dom knatade ju förbi med en väldig fart uppåt och enligt dom jag talade med så skall brädorna vara helt ok åkmässigt..

Själv har jag köpt en Burtons Custom S 170 så jag kan återkomma med ett utlåtande så fort jag fått testa den men det dröjer en månad tyvärr.

//Magnus

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Piffy Atlas snöskor Skidalpinism 2
P.D snöskor från TSL ? Skidalpinism 3
Netram Hyra snöskor i Sthlm? Skidalpinism 0
lagrave Snöskor Skidalpinism 3
snowboard/snöskor på tur Skidalpinism 0
Snöskor Skidalpinism 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg