Välja skridskosäck?

Som nybliven åkare behövs en hel del utrustning, med tidigare frilufts och båtliv i bagaget finns en hel del prylar hemma redan som går att använda.
Men: Jag vill byta ut min ryggsäck inom en snar framtid. Har idag en 30liter Haglöfs, för liten vet jag nu, samt en Skarja, en ramsäck.
Jag vill ha en rel stor säck, min 45 liter men de flesta jag hittat är på 40 liter.
Vad göra, vad finns?
Tips, någon?

mvh
Peter

Jag vill ha en rel stor säck, min 45 liter men de flesta jag hittat är på 40 liter.
Vad göra, vad finns?
Tips, någon?

Vill du kunna använda den även till annat än skridsko, förresten? Därför du vill ha såpass stor säck kanske?

Norröna Falketind 45 liter? Slimmad och fin!
http://products.norrona.com/webshop/tradepoint/b2c/ItemView.aspx?ID=0866-08%203384
Bergans Helium har en på 55 liter vilket kanske blir för stort (du skrev iofs minst 45 liter), men den är relativt lätt och säkert bra komprimerbar.

Rumpsäck

är ju inne se separat tråd. En 30 lters som sitter bra kan du med fördel modifiera genom att förlänga den nedåt 15 liter. Det har jag och Bertil Stolt gjort med bra resultat.

Thure

Jag har precis börjat med skridsko.
Jag har fått rådet att säcken bör vara på 45 liter, då jag väger runt 95 kg.
Anser ni att en 40l säck "räcker"?
Jag vill gärna ha så få saker som möjligt, tycker det vore bra att kunna använda saker till flera olika aktiviteter.
Att flytta upp höftbältet på min Skarja blir inga större bekymmer, det viktiga är ju att få ner ramen från nacken.
En säck där man enkelt kan höja/sänka bärsystemet vore önskvärt.
Jag har lång rygg, men korta ben, behöver en ryggsäck passande till en 195-200 cm normalbyggd person.
mvh
Peter

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg