Pannlampa är en djungel så frågan är vad man prioriterar.
Batteritid eller starkt ljus.
Laddbart batteri eller vanliga batterier.
Batterierna i lampan eller bak på huvudet eller i fickan.
Vattentät eller inte.
Dimbart ljus eller fasta lägen.
Rödljus finns som alternativ på vissa.
Riktad ljusstråle eller spridljus.
Vitt ljus fram och rött ljus bak så att den funkar som cykellampa.
Vikt.
Pris.
Det kokar ned till när och hur man använder en pannlampa mest.
Så länge den skall användas i sverige utomhus så är vattentäthet ett måste
för det regnar här.
För mig var det månaders letande innan
jag för många år sedan nu köpte en Black Diamond Spot 200 lm.
Tillräckligt vattentät och 200 h batteritid på lägsta ljus. 88 g
Den har rödljus, spridljus och riktad stråle, alla med dimfunktion och den går att
låsa så att den inte sätter på sig själv i packningen.
Då kostade den 250 kr.
Jag lever tältliv med lådcykel som fortskaffningsmedel och jag behöver
pannlampan för att sätta upp tältet, som lampa i tältet och plocka upp efter hunden.
För det har jag den alltid på lägsta då jag inte behöver mer ljus för att klara det jag skall göra.
Enda som finns att klaga på är att den kommer inte ihåg senaste ljus inställningen
utan måste dimmas så fort jag sätter på den. Det har de säkert fixat idag på nyare modeller.
Det retade mig till slut så mycket att jag skaffade en Black Diamond Revolt 350 lm.
Den har samma specifikationer som min Spot (samma batteritid; 200 h på lägsta)
men den kommer ihåg ljusinställningen jag hade och den kan användas med vanliga
AAA batterier och laddbart batteri.
Med laddbart batteri (USB laddning) så är batteritiden 150 h på lägsta och 200 h
med vanliga batterier.
Jag har skaffat extra laddbara batterier till den för att alltid ha ett laddat batteri i reserv.
Den var väldigt mycket dyrare än Spot då jag fick ge 700 kr för den.
Nu har jag min Spot som reserv.
Jag är inte där ännu att gummibandet har blivit utslitet men Spot börjar bli lite böljig
i bandet så den är på gång med det går säkert att pyssla ihop ett nytt när dagen kommer då det ger sig.
Att det inte blev pannlampa från något annat märke var pris / funktion / batteritid.
Hur det ser ut idag med funktioner, vattentäthet, batteritid och pris hos olika märken
vet jag inte men när jag köpte min Spot så var den det bästa pris / prestanda valet för mig.
Om jag fick önska mig ytterligare funktioner så skulle det vara att alla lampans delar
fanns som reservdel så att man inte behöver köpa någon mer lampa utan bara reparera den man har. Gummibandet går att göra ett nytt själv men byta diodlampa är värre ifall den lägger av.