Välja kängor...

Jag ska vandra några dagar i södra Rocky Mountain
i slutet av Juli (=varmt). Jag funderar lite på vilka kängor jag ska ta med mig; Klassiska Lundhags eller
de lite lägre stoppade med Goretexmembran (Garmont).
Blir de lägre för varma? Jag har hittils endast vandrat
i Skandinavien.
/Erik

Personligen har jag aldrig haft problem med varma kängor i tex ökenklimat, men jag föredrar kängor endast fodrade med tunnt skinn, även här hemma. Skummgummi och dyligt blir fuktigt och är svårt att hålla rent. Hellre ett par sockor mer vid behov.
Vad menar du med klassiska Lundhags? Är det typen med gummi nedtill?

/Hans

Det spelar nog ingen roll vilka kängor du tar. Bättre att utrusta dig med ett par pra sockar och seda nse till att byta sockar med jämna mellanrum under vandringen.

Vilka kängor som sedan är bäst, är upp till dig. Vilka känns bäst, vilka är varmast. Du har väl använt de förut och borde väl då själv veta eller?

Tack för svaren!
Mina Lundhags har höga läderskaft och gummi nedtill. Det lutar mot att jag kommer ta dem med mig. Anledningen till att jag frågade är att jag inte vandrat i så varmt klimat förut.

Jag har aldrig använt kängor av "Lundhastypen" varken i bergig, oländig terräng, ej heller i varmt, torrt klimat, sà jag ska vál inte uttala mig alltför kategoriskt; men nog làter det som det inte är det sjálvklara valet för dylika förhâllanden... jag kan dock ha fel. Det viktiga ár som sagt att du anvánder kángor som du vet funkar just för dig.

Ett tips för att klara fötterna är att ta med minst ett par extra fotbáddar och byta dessa regelbundet under dagens lopp (lámpligen i samband med att du áven byter strumpor). Pà sà vis hjálper du "andningen" betydligt pà traven!

Lycka till!

Mats

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg