Välbeprövat brödrecept

Jag sticker till Helags imorgon och har inte hittat något bra recept på bröd som man kan steka i pannan. Kan nån bidra med ett lite snabbt. Helst med bakpulver eller bikarbonat och ingen yoghurt eller fil. Mjölk går bra.

Jag brukar köra på vanlig sconesdeg fast med olja istället för smör. Blir lite annorlunda men helt ok. Om du anv olivolja i degen - prova att ha i lite nötter (ex pinjenötter - men man får steka i lagom värme annars kan d bli lite väl knapriga) eller kryddor (ex torkad basilika om du ska ha det som bröd till maten)

Klassiskt padlebröd:

Oppskrift på stormkjøkkenbrød
Brød på stormkjøkken

ca 5 dl hvetemel
1/2 ss bakepulver
1 ts salt
1,5 dl vann
ca 1/2 dl olje til steking

Bland det tørre i en bolle, og tilsett vannet. Kna i 4 min. Tilsett mer mel hvis deigen er løs. Form to kaker. Stekes til de en gyllenbrune på begge sidene, ca 2 min på hver side. Hvis det oser er det for høy varme!

Klassiskt padlebröd:

Oppskrift på stormkjøkkenbrød
Brød på stormkjøkken

ca 5 dl hvetemel
1/2 ss bakepulver
1 ts salt
1,5 dl vann
ca 1/2 dl olje til steking

Bland det tørre i en bolle, og tilsett vannet. Kna i 4 min. Tilsett mer mel hvis deigen er løs. Form to kaker. Stekes til de en gyllenbrune på begge sidene, ca 2 min på hver side. Hvis det oser er det for høy varme!

ss = spisesked? = matsked?

Det allra enklaste (och mest ursprungliga) i brödväg är detta: slabba ihop en lös smet av durumvetemjöl, salt, olja och vatten, smält en smörklick (eller häll lite olja) i pannan, grädda tunna "pannkakor" (vänd när de börjat blåsa upp sig) - färdigt. Mycket godare än det låter!

Har du Trangias teflonpanna eller något liknande, och en brännare med acceptabelt jämnfördelad och reglerbar låga, kan du dock utan större besvär lyxa dig med äkta långjäst bröd:

Brödmix: 1 tesked salt och 1 rågad tesked torrjäst på ca 4-5 dl durumvetemjöl. Ev. solrosfrön, grovhackade valnötter e.d. efter tycke och smak. Kan blandas färdigt hemma, torrjästpåsen medtages dock gärna separat i originalförpackning vid risk för värme+väta. Mängden är valfri, bara proportionerna stämmer.

Kvällen före: häll några dl kallt vatten i din kastrull och rör ner så mycket av mixen, att det blir som sockerkakssmet i konsistensen. Proportionen brukar bli 4-5 dl på 3 dl vatten, men mängden beror ju på hur stor kastrull du har - fyll den inte mer än till drygt hälften, brödet jäser!
Täck över, men lämna någon glipa alt täck med en handdduk, och lämna över natten. Är det kallt ute, tillsätt en knivsudd socker för att snabba på jäsningen.

På morgonen: sätt på köket, smält lite smör/häll lite olja i pannan (även om den är teflonbelagd), häll/klicka ut en lagom del av degen, snurra/skaka ut den till en platt kaka om den är tillräckligt lös för det, annars platta ut försiktigt med mjölad eller matfolieklädd hand. Har du ett lock av t ex alu-folie, så lägg gärna på det, men lämna en glipa. Passa noga, ingen stark låga! Vänd när brödkakan börjat resa sig och släppa kanterna och grädda lite till. Upprepa med nästa brödklick etc.

Ta inte för mycket deg i taget, då gräddas den ojämnt. Brödkakorna blir alltså alldeles platta, men smakar som den bästa långjästa ciabattan.

Fördelen med bägge varianterna är att man slipper slabba med knådning av degen.

Jag har ett trangia m teflonpanna och gasbrännare så jag tror jag ändå ska göra ett försök med torrjästbrödet.

Tack för alla tips. Imorn bär det av.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg