Välaberget i Åre

Är det någon som vet var man kan få tag i en förare?
Finns det ankare på lederna?
Finns det någon bra bouldering i närheten av Åre?
Någon som vet?
Tacksam för svar...
/Mårten

Ankare mm.....

Duckdive; sa:
Är det någon som vet var man kan få tag i en förare?
Finns det ankare på lederna?
Finns det någon bra bouldering i närheten av Åre?
Någon som vet?
Tacksam för svar...
/Mårten

Du hittar förare för Välaberget i brevlådan vid berget. Det finns så vitt jag vet 4 ankare på berget med dessa når du det flesta lederna. Några leder är borrbultad. Boldering, humm, inte vad jag vet med det finns ju massa stora stena så det är bara att komma upp och börja hitta dina egna krux.

Kolla med Jope han vet det mesta om Välaberget.

//Micke

Välaberget råkkar!

Som sagt - förare i bl.a. lådan vid berget (som ligger precis utanför Undersåker, på vägen mot "vallbo/vålådalen"). Man går en bit in i skogen (kanske 1.5 km?) längs kryssad led och svänger höger upp mot klippan. Lätt att hitta själva klippan och väl dokumenterat.

Pierre (vad hater han?) Aid-killen, vet nog mest. Mattias Lindvert (som också sporadiskt läser det här forumet) vet också MYCKET om berget. Trevlig klippa och mysigt läge. Finns inga boulders precis där, som Micke säger, men det finns ett par längre ned, bort mot undersåker. I övrigt finns det bra klättring på ett par andra ställen i "åredalen". De finns beskrivna i nyss nämnda förare, bl.a.

Lycka till.

/Kotten
(Som var på Välaberget senast i lördags)

Re: Ankare mm.....

...finns ju massa stora stena så det är bara att komma upp och börja hitta dina egna krux.

Kolla med Jope han vet det mesta om Välaberget.

//Micke [/QUOTE]

Vart finns denna stor mängd stenar, som jag har missat?
Letar själv nämligen efter bra boulder i åre/järpen området. Vid Skansen, fästningsruinen, i järpen finns det för närvarande några projekt och leder. Finns ej någon förare eller dylikt men det är bara att följa kritan =)

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg