Vägval till/genom Storådörren (Lunndörrsfjället)?

Jag funderar på en tur genom Storådörren till höst och undrar om någon som varit där kan tipsa mig om en bra väg. Har vandrat i området ett par gånger, men alltid hållit mig på lederna.

Tittar jag på kartan ser jag följande rutt:
Från Lunndörrsstugan, genom Lunndörren. Runda Gruvfjällets sydspets på ca 900 m höjd (ser ut att vara blöt längre ner..). Sen är det frågan om man klarar att gå upp längs jokken vid Rensnävskalet, ner till Storån och följa denna genom "dörren" på östra sidan. Eller bör man hellre ta vägen runt Rensnävet, fram till renvaktarstugan?

Som alternativ vid Storån - kan man ta sig över och gå på västra sida?. Sen följa ån till Lillån/Tronnan, följa denna (på västra sidan), gå längs Gråsjöfjällets kant till dess norra utlöpare, sikta mot Vålåvalen och ta sig fram till bron över Vålån och fortsätta mot Vålåstugorna.

Är det vettigt öht? (Jag ska gå ensam är det tänkt..)
Andra förslag?
 
På min allra första fjällvandring (1973) passerade jag genom Rensnävsskalet - fast från väster mot öster. Det är klart att jag inte minns allt från den vandringen, men jag minns en del strapatser, och Rensnävsskalet var inte inblandat på något sätt. För mig förefaller det vara det naturliga vägvalet från Lunndörren och in i Storådörren. Enda anledningen att runda söder om Rensnävet skulle väl vara möjligheten att skryta med att man passerat Rövskårshammaren!
När det gäller Storådörren har jag enbart vintererfarenhet. Med skidor på fötterna var det naturligt att mestadels färdas på vattendragets västra sida.

Ett fenomen att ha i beaktande är blåsten. Räkna med kraftig vind i dalgångarna.

HåkanF
 
Årets vandring gick via Dörrsjön, förbi dörrarna och upp genom Storådörren till Vålåstugorna. Jag valde att gå genom Rensnävskalet. Ganska intressant ställe och det är lättgånget.
Genom Storådörren är det bättre att gå på västra sidan. Storån är inte så stor, så den är lätt att ta sig över till skillnad mot Lillån.
Har du bra väder, så ta lite höjd mot väster i dalens övre del, så får du riktigt bra utsikt. Själv hade jag regn och dimma....
Tronnån har ganska mycket vatten, så jag har inte kunnat ta mig över den torrskodd de två gångerna jag passerat där utan fått vada "på riktigt".
Fortsättningen genom skogen är även den lättvandrad. Finns renstigar längs ån och sedan är det bättre att ta lite höjd nä du går vidare i rikting mot bron. Terrängen är ganska "vallig" längre ner mot ån.

Som alternativ kan du gå upp genom lillådörren, som oxå är jättefin och sedan gå ner i Storådörrens överdel mer som utflykt. Tyckte själv att lillådörren var roligare att vandra.

Bra område över lag att gå själv i. Lättgånget och du har mobiltäcknig (telia förståss) i dalarnas ändar och det är väldigt lite folk där samtidigt som stugorna bara är på en dagsmarchs avstånd när godissuget blir för stort.

Lycka till

//Peter
 
Bumpar en gammal tråd.

Är det rimligt att göra den här turen på 4 dagar? Busshållplatsen Vall/Vålådalen-Lunndörrstugorna-Lunndörren-Rensnävskalet-Storådörren upp sen tillbaka via Lunndörrsstugorna till Vålådalen?

Och om man går på västra sidan av Storådörren hur långt söder i Tronndalen måste man gå innan man kan vada Tronnan och fortsätta norrut på västra sidan?

Någon som vet hur vatten/snöläget är i området nu generellt?
 
Du kan vid normalt vattenflöde enkelt vada tronnan längt "nere". Har inte varit uppe i fjällen ännu i år, men har läst att det är inte speciellt mycket vatten just nu.

Att köra på 4 dagar.... Jag hade inte gjort det, men går å andra sidan ganska långsamt och ganska korta dagar. Vill kunna slå läger på tidig eftermiddag för att slappa riktigt ordentligt....

Att gå utanför led jmf med på stig är ganska stor skillnad i tid, har jag märkt.

dag1, till norra lunndörren. Ok
dag 2 till södra storådörren Ok, om man inte haft "dörrvind" i ansiktet....
dag 3 till lunndörrsstugorna, se nedan
dag 4 till Vålåstugorna, ok

Min erfarenhet är att dag 3 enl ovan blir riktigt himla dryg (har själv tyckt att det varit lagom att bita av denna på två halvkorta dagar), de övriga sannolikt ok.

Dörrvinden, eget uttryck för den kraftiga vind som kan pressas genom dalgångarna. Vid en av två passager här tog motvinden helt musten ur mig, hade hellre gått i rejält motlut....

För att göra vandringen lite kortare, kan man "gena" genom lillådörren. Lika fin, bättre vandring, och dessutom mindre vandrad. Sen kan man kolla in storådörren med en mindre utflykt i norra änden...

//Peter
 
Tack för tipsen! Jag går normalt rätt långt om dagarna, men utan att stressa.

Om man går Lillådörren, tar man den västra delen när dalarna går ihop då också, eller håller man sig på östra sidan så man slipper vada Tronnan?

Har egentligen ingen sommarsemester iår, men ska försöka få loss torsdag fredag, så 4 dagar blir tyvärr det jag har.
 
Jag gick på västra sidan och vadade. Just även med tanke på utflykt mot storådörren.
Har en minnesbild att det var rätt brant ner mot Lillån (den är inte så liten, och vadas svårligen...). Men om du tar höjd så borde det gå bra även det, och om du går på den här sidan skulle jag hålla höjd "hela vägen runt" för att inte komma ner i björkskogen förrän man måste.

Även på västra sidan är det bättre att hålla höjd, närmare ån är det mer sönderskuret men branta bäckraviner man måste upp och ner i.

/Peter
 
Tack för svaren!

Är det någon som vet om man kan snedda över Störådörrsfjället till Storådörren? Som det svarta sträcket på bilden. Ser inte så brant ut.
 

Bilagor

  • lunndorren.jpg
    lunndorren.jpg
    105.2 KB · Visningar: 2,400
Hej!

Gick i princip samma väg över berget i höstas. Men om du ändå ska ta så pass många höjdmeter så ska du ju självklart fortsätta upp till toppen också. Fin utsikt från områdets högsta topp. Svindlande vy ner i Storådörren om du vågar dig fram till kanten. Håll i hatten om det är västlig vind, för det trycker på rätt bra precis vid stupet.

Försök inte gå för tajt ner i Storådörren. Håll lite norrut i behagligt nerförslut, så undviker du några branter.

Mvh Filiokus
 
Nu är vi tillbaka. Vi hade en underbar tur!

Lite lärdomar jag tar med mig:

*4 dagar är perfekt för den här turen om man klarar av ca 2 mil per dag.

*Börja med att gå förbi Pyramiderna på väg upp.

*Man kan med fördel ta lite höjd när man rundar södra Lunndörren in i Lillådörren, och fortsätta på östra sidan fram tills passet.

*Man kan hålla sig på 800meters platån när man svänger in i storådörren.

* Vid lågt vatten så går det utmärkt att vada Lillån i höjd med tjärnen innan den går ihop med Brennan.

*I den stora dalen mot Vålådalen finns en platå precis ovanför trädgränsen som man kan följa fram tills man svänger österut. Om man kan vada Lillån dvs.

*I Lunndörrsstugorna finns det våffeljärn!

Lillån var inte djupare än så här:
 

Bilagor

  • Lillån.jpg
    Lillån.jpg
    61.5 KB · Visningar: 1,454
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
n1zz3 Vägval Låktatjåkkastugan till Kårsavaggestugan Fjällvandring 12
spajk Vägval i Sarek från ritsem till kvikkjokk Fjällvandring 3
plaskdaja Vägval till Ahkka om man kommer norrifrån? Fjällvandring 8
petratetra Vägval Sårjåsjure till Sulitelma? Fjällvandring 3
GustavOh Vägval, Vállevágge -> Njoatsosvágge Fjällvandring 7
553344 Padjelanta - vägval mm Fjällvandring 21
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
fowwe Bästa vägval mellan Darreluoppalstugorna och Silbbatjåhkkå? Fjällvandring 5
kjpil Vägval i Sarek? Fjällvandring 30
KimmyA Vägval Hallingskarvet Fjällvandring 2
vandrarman Vägval in i Sarek? Fjällvandring 13
Tagetes Sarek 2016, detaljfråga om vägval Fjällvandring 6
rubens Vägval Sarek Fjällvandring 3
smux Tips på vägval mellan Skárja och Kvikkjokk Fjällvandring 15
mekstr Sarek vägval - vad vid Rinim och båt på Sitojaure Fjällvandring 1
Tobbe C udda vägval i Sarek(?) Fjällvandring 11
shalin Vägval över Luottolahko? Fjällvandring 15
Schäferhunden Vägval i Skäckerfjällen Fjällvandring 1
pal2 Vägval i Sarek Fjällvandring 21
Gidenstam åsikter om vägval i bunnerfjäll Fjällvandring 4
eyck Vägval Sarek Fjällvandring 5
Ljung_dalen Vägval Fjällvandring 0
monkeyboy Helagstoppar, vägval och tips mottages tacksamt Fjällvandring 5
Bjoern Vägval i Sarek Fjällvandring 2
nickeB Vägval Basstavagge - Saltoluokta Fjällvandring 7
plaskdaja Vägval Mikkastugan - Pårtemassivet Fjällvandring 30
Staffan Andersson Vägval Lunndörren Fjällvandring 2
Staffan Andersson Vägval sarek Fjällvandring 26
k_b vägval i padjelanta? Fjällvandring 7
mxsr Vägval Tjörn-Göteborg Fjällvandring 2
BlondO Vägval i Abiskofjällen Fjällvandring 4
gismokvack Vägval Njåtjosvagge - Ruonas? Fjällvandring 5
emerson vägval i Sarek Fjällvandring 7
hemmet vägval nedalsjön? Fjällvandring 4
plp Hjälp med vägval Pårek - Mikkastugan önskas Fjällvandring 1
rognym Vägval Fjällvandring 1
cnygardh Alternativa vägval, Kukkesvagge - Saltoluokta. Fjällvandring 2
Vägval vid Niento, Sarek Fjällvandring 1
trocazero Blåhammaren till Enafors tidsuppskattning Fjällvandring 9
haiwa Nikka till Pårrras Fjällvandring 0
Ankarby Vägen till galdhöpiggen Fjällvandring 6
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Rookie3 Vandringssällskap från Abisko till Nikkaloukta 4-9 Augusti? Fjällvandring 2
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
Sverigesnationalparker.nu Darreluoppal till Vassjabakte Fjällvandring 0
Mediumviktsvandraren Bårddetjåhkkå till Kungsleden Fjällvandring 1
Gubben på Udden Rapadalen till Skierfe Fjällvandring 13
NN Sulitjelma till Ritsem Fjällvandring 9
CeciliaHG Sylarna till Nedalshytta NORR om sylmassivet Fjällvandring 3
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8

Liknande trådar