Vägval Östersund - Nikkaluokta E45?

Jag och en vän har tänkt oss att cykla Östersund - Nikkaluokta i augusti.
Men vi står lite frågande i valet av väg.
Vet att det inte är tillåtet att cykla på motorväg (E45) men om ingen annan väg finns?
Hur är reglerna där och om det är någon som har gjort det, hur var det?
Tacksam för alla svar.

avslutad210712

Gäst
Nu pratar vi Norrland och där är motorvägarna lätt räknade på ena handens avkapade tumme så cykla på. I Norrland pratar vi också ofta om smala vägar där folk inte alltid håller fartgränserna så hur trevligt det är att cykla där vete attan och eftersom det är 30 år sedan jag körde den vägen sist så sviker minnet mig.

Men jag gissar att det inte skall vara några större problem så cykla på.

Alternativ rutt: genom Norge. Järpen, Kall, Verdalsöra, Grong, och sen ut mot havsbandet; Solstad, Brönnöysund, osv upp till Bodö o Fauske eller in mot Mo i Rana -> E6:an. Sen Narvik Kiruna.

E45 är inte någon motorväg mig veterligen så bara att trampa på. Säkert kul och det finns många campingar och sommarcaféer om man vill stanna till längs vägen. Planen är att köra den en bit i år också.

E45

är överlägset snabbaste vägen. Ofta bred och med biltrafik som håller höga farter. Men inte så tät biltrafik i alla fall. Norska kustvägen är fin men det tar tid och blir en lång omväg om du skall till Nikkaluokta.

Kanske vettigt att ta lite omvägar typ Ströms Vattudal. Men det finns rätt begränsat med vägalternativ.

Thure

Du kan utan problem cykla 45'an. Jo, nog kör folk ganska fort alltid men hä e ju int så tät trafik. Däremot ganska tråkigt kanske. När du passerat Häggenås och kör in i skogen så är det inte så mycket mer än skog de närmastre 50-60 milen. Men skog är ju fint ! Mitt i skogen kör man också igenom små sammhällen då och då.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg