Vägval genom Moarhmma

Hej igen!

Eftersom jag haft sån tur att få in lite svar på mina senaste funderingar tänkte jag prova lyckan igen. Nu börjar vi närma oss sluttampen på vår 3-veckors tur med förhållandevis lätta pulkor, vilket på ett helt annat sätt gör det frestande att sikta in sig på lite högre passövergångar jämfört med början på turen då vi kallt räknar med 60 kg i pulkan.

En variant som jag länge funderat på är att gå "bakvägen" in i Moarhmma-massivet, se bilden nedan. Detta då jag redan gått det klassiska Mårmapasset vid två tillfällen, så det vore trevligt att variera sig.

Som jag förstått av tidigare diskussioner här på utsidan är det möjligt att gå enligt det svarta förslaget?!? Det ser i alla fall ganska lungt ut på kartan. Men frågan är om det går att ta sig över någon av de västliga passen och ner till Bieggariehppi och sen vidare??? Finns det någon som gått här och kan upplysa hur brant det är. Jag har bara kollat på området med kikare från andra sidan dalen (på väg ner från Abiskoalperna...) och det ser brant, men inte omöjligt ut.

/ Stefan

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=15713&stc=1&d=1391065137

Bilagor

• vägval_moarhmma.jpg
    vägval_moarhmma.jpg
    41.2 KB · Visningar: 564
Den svarta

linjen österut nedifrån Vistasvaggi till Mårma har jag och min kamrat Calle André följt på skidor i april för ganska många år sedan.

Var inga problem men i dålig sikt torde det vara knepigare att uppfatta lutningen. Vi hade god hjälp av järvspår som gav fin referens när man svängde i brantaste partiet på väg nedåt. Järven hade gått precis som vi åkte hela vägen nedifrån Vistasvaggi och ned på glaciären.

Jag tror att den sträckningen vi åkte finns beskriven antingen i Tore Abrahamssons Kebnekaisebok eller i någon av Claes Grundstens böcker. Kanske har ruttförslagen norrut också beskrivits där? Givetvis kan snöförhållanden skilja mycket från år till år.

Thure

Som jag mindes :)

Hejsan och tack för svar!

Då var det som jag mindes.....dvs att det var någon här på utsidan som gått den "svarta" vägen. Tar för övrigt av mig hatten för det utmärkta minnet!!! Det står mycket riktigt en kort notis om Moarhmmacahca - passet i Grundstens vandra Kungsleden 1. Inte mycket "kött" på benen, men åtminstone så man vet att det går.

/ Stefan

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg