Ja, det tycker jag att du gör, såvida ni inte skall dela säng eller låna varandras grejor på det hotell ni skall träffas på. På vad sätt skulle du bli "smittad" annars?
Vägglöss kan varken hoppa eller flyga, de vill inte "bo" på människans kropp, de är bara ute ur sina gömmor på natten för att suga blod. Råkar det finnas en gosig väska under "matens" säng eller kläder slängda i en röra ovanpå, kanske de väljer att sova middag där i stället, annars kryper de tillbaka därifrån de kommit och ränner inte runt på uptäcktsfärder på dagarna. Det krävs alltså att man sover och har sina saker inne i ett smittat rum och i närheten av sovplatser, för att få med sig några.
Även om du delar någon sovsal med folk som råkar ha vägglöss i sin packning, räcker det med att du lägger/hänger din egen ryggsäck/väska långt från deras saker och era sovplatser, och håller dina kläder nerpackade där, gärna i täta plastkassar, i stället för att ha dem spridda på sängen.
I så fall är risken större (men fortfarande försvinnande liten), att du bär hem vägglöss i en gammal byrå eller soffa du köper på loppis.
Skulle olyckan ändå vara framme, kan du väl inspektera datorn och mobilen, men rätt lugnt utesluta dem från en ev. frys- eller värmekarantän, det är ingen miljö ev. ressugna vägglöss väljer, om de har gosiga mörka ryggsäcksveck o.d. att välja på.
Tvätta de kläder som tål det i 60 grader direkt när du kommit hem, släng resten + själva väskan ut i vinterkylan eller in i frysen i en vecka, så kan du sova lugnt sen.
Lite historie-PS för de intresserade. Vägglöss sprider ingen känd smitta i modern tid, men har varit fruktade förr av just detta skäl. Under andra världskriget spred de fläcktyfus och dysenteri i koncentrationsläger och andra platser där många tillfälligt hopfösta människor sov under primitiva villkor. Min pappa berättade, hur man försökte skydda sig genom att flytta ut de lyckligtvis lösa våningssängarna av järn mitt på golvet och ställa sängbenen i skålar med vatten. Lössen bodde i barackernas träväggar, så det hjälpte ett tag, men sen lärde sig de mer företagsamma att krypa ut på innertaket precis över den sovandes kropp, och låta sig falla ner. Men då hade de skurit av sin egen reträtt - det var bara att samla ihop dem i vattenskålarna på morgonen.