• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Väglöss

Förmodar någon här kan hur man beter sig med vägg löss. Om du är ute och reser och inte vill ta med dig lössen hem, vad gör man? Det kan inte vara så enkelt att få in alla saker i bastun, tvättmaskinen eller frysen. Väntar besök som bot pånhotell med vägglös.

Du hämtar personen på flyget. Det går ju inte stoppa ned hela bagaget och personen i plastpåse?
 
Klippt från nätet:
"Har man varit utomlands och vill förhindra att vägglöss sprider sig ur bagaget kan man till exempel kyla ner bagaget i sin helhet innan man packar upp bagaget. Detta eftersom kyla dödar lössen. Ett annat alternativ är att lägga bagaget i ett mycket varmt utrymme av något slag, eftersom även extrem hetta tar död på dem."

Kanske en lämplig metod så här i vinterkylan att låta hela bagaget få en riktig djupfrysning innan man packar upp.
 
När man bor på tveksamma hotell så är det en bra idé att förvara all packning i tjocka plastpåsar, t.ex. dubbla sopsäckar, för att undvika att lössen kommer åt den. Fast det är ju lite sent när man redan har kommit hem.
 
Klippt från nätet:
"Har man varit utomlands och vill förhindra att vägglöss sprider sig ur bagaget kan man till exempel kyla ner bagaget i sin helhet innan man packar upp bagaget. Detta eftersom kyla dödar lössen. Ett annat alternativ är att lägga bagaget i ett mycket varmt utrymme av något slag, eftersom även extrem hetta tar död på dem."

Kanske en lämplig metod så här i vinterkylan att låta hela bagaget få en riktig djupfrysning innan man packar upp.

Det skall frysas i 1 vecka,

http://www.dn.se/nyheter/sverige/tusentals-lider-av-vagglossen
 
Underbart

Förmodar någon här kan hur man beter sig med vägg löss. Om du är ute och reser och inte vill ta med dig lössen hem, vad gör man? Det kan inte vara så enkelt att få in alla saker i bastun, tvättmaskinen eller frysen. Väntar besök som bot pånhotell med vägglös.

Du hämtar personen på flyget. Det går ju inte stoppa ned hela bagaget och personen i plastpåse?

Det första som händer är att det kommer upp reklam om Tenutex. Tala om att storebror ser dig. Men vad jag vet är det mot vanliga löss.

Men till saken. Det spännande är att vi ska träffas på ett hotell om ett tag och våra vänner har vägglöss på det hotellet där de är nu och kommer resa runt till vi träffas. Att man kan frysa ihjäl lössen har jag även uppfatta men det är ändå rätt jobbigt att få alla delar i det praktiskt att fungera. Du ska lägga dator och telefon i en frys i flera dagar. För en tonnåring är detta värre än döden.

Sedan att veta att man har vägglöss med sig hem skapar endel problem. Förmodligen förstorar jag problemet som om det vore pesten men rent praktiskt blir det jobbig. Jag ser framför mig hur man byter om i garaget. Sedan lägger allasaker i plastpåsar som man tar antingen in i frysen eller bastun. Plastpåsarna måste dessutom bort från bastun. Ska man då vara så smittorädd att man lägger dessa i en ny plastpåse när man tar ut dessa från bastun? Troligen förstorar jag smittorisken men hantera något man inte ser är svårt.

Måste skrika rakt ut över över Ipad rättstavning.
 
(...) vi ska träffas på ett hotell om ett tag och våra vänner har vägglöss på det hotellet där de är nu och kommer resa runt till vi träffas. (...) Förmodligen förstorar jag problemet som om det vore pesten men rent praktiskt blir det jobbig. (...)
Ja, det tycker jag att du gör, såvida ni inte skall dela säng eller låna varandras grejor på det hotell ni skall träffas på. På vad sätt skulle du bli "smittad" annars?
Vägglöss kan varken hoppa eller flyga, de vill inte "bo" på människans kropp, de är bara ute ur sina gömmor på natten för att suga blod. Råkar det finnas en gosig väska under "matens" säng eller kläder slängda i en röra ovanpå, kanske de väljer att sova middag där i stället, annars kryper de tillbaka därifrån de kommit och ränner inte runt på uptäcktsfärder på dagarna. Det krävs alltså att man sover och har sina saker inne i ett smittat rum och i närheten av sovplatser, för att få med sig några.

Även om du delar någon sovsal med folk som råkar ha vägglöss i sin packning, räcker det med att du lägger/hänger din egen ryggsäck/väska långt från deras saker och era sovplatser, och håller dina kläder nerpackade där, gärna i täta plastkassar, i stället för att ha dem spridda på sängen.

I så fall är risken större (men fortfarande försvinnande liten), att du bär hem vägglöss i en gammal byrå eller soffa du köper på loppis.

Skulle olyckan ändå vara framme, kan du väl inspektera datorn och mobilen, men rätt lugnt utesluta dem från en ev. frys- eller värmekarantän, det är ingen miljö ev. ressugna vägglöss väljer, om de har gosiga mörka ryggsäcksveck o.d. att välja på.
Tvätta de kläder som tål det i 60 grader direkt när du kommit hem, släng resten + själva väskan ut i vinterkylan eller in i frysen i en vecka, så kan du sova lugnt sen.

***
Lite historie-PS för de intresserade. Vägglöss sprider ingen känd smitta i modern tid, men har varit fruktade förr av just detta skäl. Under andra världskriget spred de fläcktyfus och dysenteri i koncentrationsläger och andra platser där många tillfälligt hopfösta människor sov under primitiva villkor. Min pappa berättade, hur man försökte skydda sig genom att flytta ut de lyckligtvis lösa våningssängarna av järn mitt på golvet och ställa sängbenen i skålar med vatten. Lössen bodde i barackernas träväggar, så det hjälpte ett tag, men sen lärde sig de mer företagsamma att krypa ut på innertaket precis över den sovandes kropp, och låta sig falla ner. Men då hade de skurit av sin egen reträtt - det var bara att samla ihop dem i vattenskålarna på morgonen.
 
Lugnande svar

Ja, det tycker jag att du gör, såvida ni inte skall dela säng eller låna varandras grejor på det hotell ni skall träffas på. På vad sätt skulle du bli "smittad" annars?
Vägglöss kan varken hoppa eller flyga, de vill inte "bo" på människans kropp, de är bara ute ur sina gömmor på natten för att suga blod. Råkar det finnas en gosig väska under "matens" säng eller kläder slängda i en röra ovanpå, kanske de väljer att sova middag där i stället, annars kryper de tillbaka därifrån de kommit och ränner inte runt på uptäcktsfärder på dagarna. Det krävs alltså att man sover och har sina saker inne i ett smittat rum och i närheten av sovplatser, för att få med sig några.

Även om du delar någon sovsal med folk som råkar ha vägglöss i sin packning, räcker det med att du lägger/hänger din egen ryggsäck/väska långt från deras saker och era sovplatser, och håller dina kläder nerpackade där, gärna i täta plastkassar, i stället för att ha dem spridda på sängen.

I så fall är risken större (men fortfarande försvinnande liten), att du bär hem vägglöss i en gammal byrå eller soffa du köper på loppis.

Skulle olyckan ändå vara framme, kan du väl inspektera datorn och mobilen, men rätt lugnt utesluta dem från en ev. frys- eller värmekarantän, det är ingen miljö ev. ressugna vägglöss väljer, om de har gosiga mörka ryggsäcksveck o.d. att välja på.
Tvätta de kläder som tål det i 60 grader direkt när du kommit hem, släng resten + själva väskan ut i vinterkylan eller in i frysen i en vecka, så kan du sova lugnt sen.

***
Lite historie-PS för de intresserade. Vägglöss sprider ingen känd smitta i modern tid, men har varit fruktade förr av just detta skäl. Under andra världskriget spred de fläcktyfus och dysenteri i koncentrationsläger och andra platser där många tillfälligt hopfösta människor sov under primitiva villkor. Min pappa berättade, hur man försökte skydda sig genom att flytta ut de lyckligtvis lösa våningssängarna av järn mitt på golvet och ställa sängbenen i skålar med vatten. Lössen bodde i barackernas träväggar, så det hjälpte ett tag, men sen lärde sig de mer företagsamma att krypa ut på innertaket precis över den sovandes kropp, och låta sig falla ner. Men då hade de skurit av sin egen reträtt - det var bara att samla ihop dem i vattenskålarna på morgonen.

Hej! Tack för lugnande besked. Men samtidigt när man läser om hur man blir av med eländet när man väl fått det så blir man mörkrädd. Uppfattar jag dig rätt att din pappa överlevde både löss och läger?
 
Hej! Tack för lugnande besked. Men samtidigt när man läser om hur man blir av med eländet när man väl fått det så blir man mörkrädd. Uppfattar jag dig rätt att din pappa överlevde både löss och läger?
Ja - och det verkligen mot alla odds. Han sa ibland, att han själv hade svårt att ta in detta faktum. Han blev 94 år :)

"Mörkrädd" kan man bli av mycket, särskilt sådant man bara hör talas om. "Faror" man lever med till vardags brukar man hantera mer avspänt. Mina vänner från Mellanöstern tycker det är i sin ordning med en eller annan skorpion i sovrummet, men blir alldeles förfärade, när jag berättar att vi har små djur i den svenska naturen, som borrar sig in i huden och sprider obotliga, ibland dödliga och ofta bestående handikappande nervsjukdomar ;).

När jag var på semester med mina barn i de fantastiska polska urskogarna vid den lika fantastiska Östersjökusten (Wolin-reservatet) och märkte att det var gott om fästingar där också, frågade jag infödingarna, om det var känt ifall de spred TBE. Det påstod i alla fall det svenska Smittskyddinstitutet och alla vaccinationsrådgivare. Jag möttes av mycket stora ögon. Ingen hade någonsin blivit sjuk, ingen hade en tanke på vaccinering. Men de kanske hade blivit bitna som barn (då blir man nämligen inte sjuk) och var immuna hela bunten.
 
Otroligt

Ja - och det verkligen mot alla odds. Han sa ibland, att han själv hade svårt att ta in detta faktum. Han blev 94 år :)

Måste bli mycket närmare när man känner någon som var med. Hoppas du får tillfälle att berätta din pappas berättelser vidare så historien lever vidare.

Inser nu att jag själv haft vägglöss som ung när vi sov på tak i Grekland. Kunde inte fatta att jag blev myggbiten på natten men såg aldrig några myggor.
 
Inser nu att jag själv haft vägglöss som ung när vi sov på tak i Grekland. Kunde inte fatta att jag blev myggbiten på natten men såg aldrig några myggor.

Det var säkert myggor, kryllar av dessa på natten på örana och de flyger mer ljudlöst än den svenska varianten. Själv får jag aldrig bett av de svenska myggen, men däremot de grekiska är elaka och ger mig stora bett och klåda.
 
***
Lite historie-PS för de intresserade. Vägglöss sprider ingen känd smitta i modern tid, men har varit fruktade förr av just detta skäl. Under andra världskriget spred de fläcktyfus och dysenteri i koncentrationsläger och andra platser där många tillfälligt hopfösta människor sov under primitiva villkor. Min pappa berättade, hur man försökte skydda sig genom att flytta ut de lyckligtvis lösa våningssängarna av järn mitt på golvet och ställa sängbenen i skålar med vatten. Lössen bodde i barackernas träväggar, så det hjälpte ett tag, men sen lärde sig de mer företagsamma att krypa ut på innertaket precis över den sovandes kropp, och låta sig falla ner. Men då hade de skurit av sin egen reträtt - det var bara att samla ihop dem i vattenskålarna på morgonen.

Usch, intressant att se att kreativiteten och uppfinningsrikedomen fanns där i en av mänsklighetens mörkaste stunder. Min tanke är med din far och alla andra som tvingades uppleva dessa hemskheter.