Vägledning och hur stavar man rätt?

Att skriva namn på höjder, dalar, sjöar varierar verkligen när det gäller delar av den Svenska fjällvärlden.
På kartan är begynnelsebokstavs B, men i bloggar och böcker kan den vara P. TS kan sedan bara bli S, jåhkå kan ibland bli en jávrre etc...
Själv använder jag från nu.. de namn som finn på lantmäteriets karta.
Haft mailkontakt med en person ang en förfrågan om vilken väg man ska välja då man kommer från Alggajávrre vidare till Njoatsosvagge, passera Alep och Lulep, båda med efternamnet Njoatsosjávrre. Därefter att man vadat Luohttojåhkå, vilken väg väljer man därifrån, om man vill gå vidare till Noajdevagge via Luohttoláhko!
Får svaret: Följ Luohttojåhkå uppströms, vik av till Luohttoláhko, därefter över till Balgatjåhkå och sök dig mot Loametjåhkkå för att nå terrassen ovanför Njoatsosvagge!!!! Men faan (förlåt svordomen, elr är det en svordom? men de kan vi ta i en annan tråd, dock inte här på Utsidan) Jag vill ju inte tillbaka till Njoatssosvagge, jag vill till Noajdevagge puuuh, redan svett:mad:
Fasen också, nu måste jag "skölja" mina kallingar. Ang tvätt i en annan tråd haha

Finns någon här som kan beskriva, och använde bokstavering som finns på Lantmäteriets karta, bästa/enklaste väg?
Bästa kan även vara beroende på floran t.ex

Har vandrat mycke, men då mest i Norska fjäll, då de ligger nära. Haft kartan över Sarek på väggen minst 15 år.. så nu j....r
(Ni får själv fylla i.. vågade inte) :cool:
PS. förlåt om punkt och kommatecken hamnat fel eller äro felplacerade. DS

När du väl kommit upp på Luohttoláhko är det lättvandrat. Jag skulle bara gå rakt mot Noajdevágge.

Jag har inte vadat Luohttojåhkå, den kan vara svår säger en del. Andra möjliga vägar med mindre svåra vad är ju via Jiegnavágge eller via Niejdariehpvágge (då vadas Sarvesjåhkå direkt nedan), men då kommer du inte till Njoatsosvágge.

Precis, håller helt med. Jag använder alltid dom Samiska namnen transkriberade till Svenska när jag känner till dom ! Alltid retar det nån. Som skrivs och stavas på Svenska. Som används tex på Axel Hambergs gamla karta, men även i lite äldre guideböcker av Tore Abrahamsson och Claes Grundsten.

Alkkajaure, Njåtjosvagge, Luottolako, Palkatjokk, Noitevagge, Jeknavagge, Säkkok, Lullihavagge…..

Det är ett elände med namn utskrivna på samiska med en massa apostrofer odyl, man kan inte själv stava, googla, uttala eller skriva.

Precis, håller helt med. Jag använder alltid dom Samiska namnen transkriberade till Svenska när jag känner till dom ! Alltid retar det nån. Som skrivs och stavas på Svenska. Som används tex på Axel Hambergs gamla karta, men även i lite äldre guideböcker av Tore Abrahamsson och Claes Grundsten.

Alkkajaure, Njåtjosvagge, Luottolako, Palkatjokk, Noitevagge, Jeknavagge, Säkkok, Lullihavagge…..

Det är ett elände med namn utskrivna på samiska med en massa apostrofer odyl, man kan inte själv stava, googla, uttala eller skriva.
Tack Hasse.. nu kommer jag sova sött.. :)

Ja det är förvirrande och struligt. Jåkk el jokk el johka, jåhkå, jåkka ?? Stavas olika i olika områden pga olika dialekter.

Så kör såklart på dom försvenskade namnen !!

Alkavagge, Kukkesvagge, Pastavagge, Kuopervagge
Rapadalen, Ruotesvagge, Sarvesvagge
Piellorieppe, Pårte,Ruotes, Sarektjåkko
Skårki, Tjäkkok, Ålkatj, Ähpar
Ivarlako, Pielavalta, Luohttolahko
Laitaure, Pielajauratjah, Pierikjaure
Kåtokjokk, Lullihavaggejokk, Sarvesjokk, Tjågnorisjokk, Palkatjokk,
Mikkajokk, Ålkatjjokk, Rapaälven, Kåtokvaratjjokk och Jokotjkaskajokk.

:):cool:

Och extremt dålig av Lantmäteriet att inte använda samma stavning av jokk (el jåkk), el jaure i hela Sverige.

Senast ändrad:
Precis men ibland får man svar som inte finns på kartan.
Det beror nog på att gemene man i Sverige inte vet vad t ex "jávrre" betyder och då minns de lätt fel när de skall nämna namnen på olika ställen i fjällen. Även felstavningar förekommer. T ex skrev jag i mitt tidigare inlägg i tråden "jåhkkå", men korrekt stavning är "jåhkå".

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fredrik_ Stavar? Fjällvandring 11
majjen En eller två stavar? Fjällvandring 58
sir Toby Stavar Fjällvandring 16
Jonik vandra med stavar Fjällvandring 43
Lars G A Bäst vada med två stavar? Eller en? Fjällvandring 11
sjom Vandra med stavar? Fjällvandring 20
Robwah-9 Vilka stavar ? Fjällvandring 3
sajberjohan Stavar Fjällvandring 13
Adamvest Hur tvättar man när man fjällvandrar? Fjällvandring 62
fonkymon Hur når man högfjäll i Sverige? Fjällvandring 13
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
packåsna Kan man förlita sig på STFs platsgaranti Fjällvandring 10
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
stormfrog Tandövala, Hur kommer man dit?! Fjällvandring 4
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
KulvertTur Teusajaure - Vakkotavare, hinner man till bussen? Fjällvandring 2
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
shiloh Man drunknade i Sarek Fjällvandring 11
Copperhill Vart hittar man dom finaste utsiktspunkterna i Åre? Fjällvandring 5
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
uldall Sulitjelma - hur tar man sig dit? Fjällvandring 1
monterey Man fast på glaciär i Abisko Fjällvandring 2
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
Akleja Efterlyser man från Padjelanta/Stalo 1/8 Fjällvandring 0
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
adamoscarson Hur långt kan man komma från Luleå på en helg? Fjällvandring 3
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
niklaz Man med benbrott fast i fjällen (Vålådalen 23 nov) Fjällvandring 2
Ad.Finem Platser man bör besöka i Sverige Fjällvandring 10
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3
knolpak Butiken i Kebnekaise fjällstation - Kan man lita på att det inte är slut på hyllorna? Fjällvandring 4
markusbacka Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt Fjällvandring 14
Asessorsson Saker man kan tillverka själv. Fjällvandring 2
nmr när kan man senast vandra nikka - abisko? Fjällvandring 13
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg