Väga?

Jo det är så att jag är 178cm lång och väger 79. Hur mycket tycker ni ja ska väga för att se smal och biffig ut asså inte så tjock inte så smal:D?
 
Det är ju omöjligt att svara på då alla är uppbyggda på olika sätt.
Sen så väger ju muskler mer än fett också. Dessutom så tycker ju alla olika ang. utseende vad gäller "inte så tjock inte så smal"
 
Det beror ju på din kroppstyp, men mellan -120 din längd till -95 är väl normalvariabeln. Vikt är ju inte det viktigaste utan mera vad den består av. Samt mest viktigt hur du trivs i kostymen.
 
Muskelcellerna är alltså rika på ämnen, som är tyngre än de ämnen det finns mest av i fettceller. Därför väger en kubikcentimeter muskel 1,06 gram, medan samma volym fettvävnad väger 0,9 gram.
- Illustrerad Vetenskap [ http://illvet.se/fraga-oss/vager-muskler-mer-an-fett ]

Torde väl bli cirka 18% skillnad det ja (0,16 / 0,9). Då också att betänka att en normal kille ligger på en fettprocent runt 20% och kanske ligger på en 80 kilo. Det är alltså 16 kilo som är fett.

När jag tränade ner mig så jag såg hyfsat vältränad ut kom jag ner till 10% fettprocent (uppmätt på anläggning och inte hemma så litar på den siffran) så i normala fall kanske det är då motsvarande 8 kilo fett man vill bli av med. Skulle man byta ut allt detta mot muskler kommer man då öka cirka 20% av 8 kilo ~typ 1,5 kilo.

Ovan beräkningar pratar vi om normalt BMI. Så när rejält tjocka människor börjar banta och styrketränar och säger att de inte går ner något för att fettet omvandlas till muskler är det rätt mycket skitsnack. Kan vara bra att veta för det argumentet dyker rätt ofta upp tycker jag.

Om du vill se vältränad ut skulle jag säga att du räknar ut ditt BMI med ett tal på 20 och sedan lägger du till 2 kilo och detta är då under förutsättning att du tränar rätt mycket styrka. För 'anoonym' skulle detta motsvara cirka 65 kilo. Så den hårda sanningen är att du behöver dumpa 14 kilo och börja träna seriöst både kondition och styrka för att få det där utseendet där folk utbrister "oj, du tränar rätt mycket va".
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
anncarin Vad ska man väga? Träning och hälsa 27

Liknande trådar