Vädret som varit...

Inte för att det på något sätt är livsavgörande men lite nyfiken är jag ändå på hur mycket det blåste den där dagen när... Finns det någonstans på nätet där det i efterhand är möjligt att ta reda på exakt hur mycket det blåste, regnade (etc) ett visst datum?

Jag har försökt mig på att finna det som söks hos SMHI, dock utan att lyckas. Det verkar som om den klimatdata som finns där i flertalet fall är ett genomsnitt av mättningar utförda under flera år. Själv är jag nyfiken på att ta reda på hur mycket det blåste vissa specifika dagar och platser under sommaren.

Smhi

har en ambition att ta betalt för sina data. Rätt omodernt kan tyckas och kanske kommer detta att ändras efter att regeringen protesterat mot att data framtagna med statliga pengar låses in.

Vid t ex försäkringsärenden kan SMHI plocka fram t ex vindhastigheter men jag antar att det fortfarande är förenat med en avgift.

Thure

Skulle någon råka veta vindhastigheten runt lunch lördagen den 29 juni strax söder om Björkön i Mälaren skulle jag bli glad!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seww Var har DU varit på tur idag? Allmänt om friluftsliv 52

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg