• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Väder

Vilka väderssidor använder ni?
Smhi.se
Yr.no
Jag skulle vilja hitta en sida där man kan se även vilket väder det har varit, tips?
Yr.no har ju en mycket detaljerad "Været som var" - avdelning.
Däremot så har de lyckats totalbomma 9 dagar av 9 för Jotunheimen nyss, men det händer väl den bäste (SMHI kom dock betydligt närmare den bittra sanningen). Låt oss säga att jag fått min utrustning grundligt testad tack vare missen :cool:.

Vilka väderssidor använder ni?
Smhi.se
Yr.no
Jag skulle vilja hitta en sida där man kan se även vilket väder det har varit, tips?
Däremot så har de lyckats totalbomma 9 dagar av 9 för Jotunheimen nyss, men det händer väl den bäste (SMHI kom dock betydligt närmare den bittra sanningen). Låt oss säga att jag fått min utrustning grundligt testad tack vare missen, och äntligen kunnat skriva en realistisk recension på mitt lilla tält :cool:.

Kläder

Däremot så har de lyckats totalbomma 9 dagar av 9 för Jotunheimen nyss, men det händer väl den bäste (SMHI kom dock betydligt närmare den bittra sanningen). Låt oss säga att jag fått min utrustning grundligt testad tack vare missen, och äntligen kunnat skriva en realistisk recension på mitt lilla tält :cool:.

Ha ha! Regnkläder då? Poncho eller jacka?

Ha ha! Regnkläder då? Poncho eller jacka?
Montane Minimus regnställ. Höll fint för dygnet runt-ösregn på tvären, utom tyvärr (som vanligt) det "vattentäta" blixtlåset, som gav sig efter några timmars frontalattack. Tack och lov gick jag inte hela tiden i motvind ;).
Men nu har vi väl åkt av i ett redigt OT ;).

Fortsätter OT

SMHIs app har numera senaste passerade dygnet redovisat som interpolerade data med utgångspunkt från observationer. Temperatur.nu har långa observationsserier.

Jag använder mest SMHIs app och vid regnskurar mycket deras radarbilder som dateras upp varje kvart.

Yr.no och klart.se tittar jag på parallellt om vädret betyder mycket för den planerade aktiviteten och är det skillnader förstår jag att prognosen är osäker eller bör uppdateras. Det är ofta svårt att förstå vilken prognos som är färskast.

Thure

Senast ändrad:
Min rubrik OT

i föregående inlägg beror på att moderatorn förtjänstfullt flyttat denna del av tråden från en tråd som handlade om tåliga klockor.

I den nuvarande tråden är inte inlägget OT.

Jag vill förtydliga önskemålet om att uppdateringstiden syns i väderappar. Egentligen kanske det är två tider som kan komma ifråga dels vilken observationstid prognosen är bearbetad från dels när dataprognosen är beräknad. Vore intressant om någon med koll kunde berätta lite hur prognosräknandet går till nuförtiden. Jag tror att det ofta varit gamla prognoser man låtit ligga kvar ett dygn eller så som redovisats i väderapparna.

Thure

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg