Hej,
jag ska gå på fjälltur i västra Padjelanta (jag åker nu på torsdag). Jag börjar och slutar i Norge. Jag börjar i Hellemobotn, går först till Rago och sedan — om möjligt — till Sulitjelma. Sista delen ser svår ut pga vadning men vi får väl se. Det blir ungefär Hellemobotn–Ruonasvágge–Njåmmeljaure–Vestenjaure–Ragohytta–Litsverivasshamran–Furusteinsfjellet–Leirvatnet–Sårjåsjaure–Sorjushytta–Sulitjelma.
Jag ska vada:
- Slahpejåhkå nedanför Slahpejávrre
- Njoammeljåhkå mellan Njoammeljávrre och Sallohaure, alternativ vid Rr 245
- Rahkamjåhka vid Árajávrre
- Hurrejåhka ovanför Vastenjaure
- Guovddelisjåhka ovanför Vastenjaure
- Jokken från Rastesjávrásj till Rastesluokta
- Jokken från Messingmalmvatnan (den blir Tukijåkka)
- Jokken från Leirvatnet (den blir också Tukijåkka)
- Sårjåsjåhka vid Sårjåsjaurestugan
Har jag någon chans att överleva ? Kanske är det lite vatnföring nu, det är augusti och det har varit varmt? Glaciärbäcker har väl alltid mycket vatnföring... Om det inte går får jag nog ha en bra "Plan B".
hälsningar,
Gerrit.
jag ska gå på fjälltur i västra Padjelanta (jag åker nu på torsdag). Jag börjar och slutar i Norge. Jag börjar i Hellemobotn, går först till Rago och sedan — om möjligt — till Sulitjelma. Sista delen ser svår ut pga vadning men vi får väl se. Det blir ungefär Hellemobotn–Ruonasvágge–Njåmmeljaure–Vestenjaure–Ragohytta–Litsverivasshamran–Furusteinsfjellet–Leirvatnet–Sårjåsjaure–Sorjushytta–Sulitjelma.
Jag ska vada:
- Slahpejåhkå nedanför Slahpejávrre
- Njoammeljåhkå mellan Njoammeljávrre och Sallohaure, alternativ vid Rr 245
- Rahkamjåhka vid Árajávrre
- Hurrejåhka ovanför Vastenjaure
- Guovddelisjåhka ovanför Vastenjaure
- Jokken från Rastesjávrásj till Rastesluokta
- Jokken från Messingmalmvatnan (den blir Tukijåkka)
- Jokken från Leirvatnet (den blir också Tukijåkka)
- Sårjåsjåhka vid Sårjåsjaurestugan
Har jag någon chans att överleva ? Kanske är det lite vatnföring nu, det är augusti och det har varit varmt? Glaciärbäcker har väl alltid mycket vatnföring... Om det inte går får jag nog ha en bra "Plan B".
hälsningar,
Gerrit.