Vill slå ett slag för vadmalstyget. Ett material som funkar i alla väder (utom i sommarhettan). Jag har sytt mig, och till andra, en anorak i vadmal, med "skorstenskrage" istället för huva. Denna använder jag under tre av årets fyra säsonger. Temperaturen regleras med underklädnad, dvs antalet tröjor under. Den är inte helt vindtät (ca:70%) vilket sörjer för en naturlig ventilation. Den är fuktavstötande, vatten rinner av tyget på grund av naturligt fett i materialet. Om den blir blöt av mycket regn behåller den fortfarande sina värmeegenskaper. Skorstenskragen är oftast vikt ned mot axlarna men vid vind eller kraftigare kyla viks den upp och hamnar strax ovanför öronen och runt hela nacken. Vindtätt och värmesparande. Runt ärmarna har jag remmar. Detta tillåter att jag antingen virar ihop ärmen så att den rymms i en handskkrage, eller att jag drar åt remmarna så att ärmen blir till en strut runt handen och då fungerar som ett vindskygg för handen. Bra vid pimpling.
Kort och gått, ett fint material som med enkla lösningar blir riktigt "multi"...
Kort och gått, ett fint material som med enkla lösningar blir riktigt "multi"...