Vaddjup och svårighetsgrad "databas" - någon som är...

avslutad210712

Gäst
Vad upplevs väldigt olika från person till person. Har själv suttit vid sista bäcken före alesjaure-stugan i fjol i slutet av juli när det var extremt lite vatten i jåkken. Såg på när ett medelålders tyskt par skulle "vada" över den och hade stora problem. Till slut gick jag tillbaka för att visa hur de skulle gå. Kan säga att jag vadade torrskodd i hel-läderskor. Vattnet sköljde inte ens över foten någon gång när man gick över på stenarna. De hade nog enbart klassat ett "vad" med bro som lätt medans jag anser att ett vad som inte är alltför strömt är lätt så länge det inte går över knäna. Visserligen besvärligt att ta av sig skorna men inga svårigheter.

Gick upp till keb 11 juli via durlings led och vi vadade singijåkka mycket lätt när vi gick vid 11-tiden. Under dagen var det mycket varmt (bar överkropp och shorts ända upp till kaffedalen). När vi sedan kom tillbaka på kvällen hittade jag samma vadplats (waypoint på GPS'n) men jag tittade bara som ett fån på den för den var inte vadbar för min vandrarkompis med hennes låga skor. Var knappt att jag kände igen den och det var bara från fm och över dagen. Sedan under natten vräkte regnet ner och jag tvivlar på att jag ens hade försökt vada där dagen efter så svårighetsgraden kan skifta snabbt.

Men visst vore det bra med en databas. Helst med koordinater för även om man inte har en GPS så kan man mäta in koordinaterna med hjälp av en kompass för en sån har väl alla som går i fjällen.... Alltid lättare om man kan gå mot ett specifikt ställe istället för att kanske gå omvägar och följa en bäck flera hundra meter. Om man sen inte kan vada just där någon annan vadat pga mycket vatten så får man ta den "smällen".

Nu är inte jag någon riktig fjällräv men ett antal vandringar har man ju gjort och min erfarenhet är att det finns bättre och sämre ställen att vada på vid en given bäck eller jokk. Självklart kan vattenflöde i allmänhet avgöra om det går eller inte fungerar oavsett men jag tror ingen får för sig att vada Smailajokkå vid mikkastugan även om det är ytterst torrt i Sarek det året (ni fattar vad jag menar). Det finns ju en orsak varför man lägger broar vid vissa ställen.

Om folk har vadat en bäck eller jokk vid ett visst ställe så är det ju en god fingervisning på alternativ som kan vara vadbara även vid andra tillfällen. Då kan man ju ta ut riktning mot den eller de punkterna direkt istället för att gå rakt på jokken och bli tvingad att följa den för den ligger i en 3 meter djup ravin i 500 meter (sånt som inte direkt syns på kartan).

Jag skulle uppskatta en liknande ”databas” över goda tältplatser till exempel. Skall inte se om jag kan ta på mig att knacka ihop en liten sida där man kan presentera materialet när vandingen är över.

En bra ide, men som flera sagt, ta bort svårighetsgraden. Förutom de skäl som redan anförts så har en del folk alltför lätt att ta en sådan skala på väldigt mycket allvar, och inte läsa varningarna.

När de sedan står där och tänker "Fan vad vatten, kan man vada här. Men det stod ju lätt i databasen, så det är nog bara att gå" så kan man i och för sig tycka att de får skylla sig själva, men tyvärr finns det de som resonerar så.

Så en databas med koordinater, bilder, info om vadet, info om alternativ mm är jättebra. Men helst inte graderingar som kan få folk att tro att det är säkert bara för att det står så på en webbsida.

mvh Christian

avslutad210712

Gäst
niben; sa:
Jag skulle uppskatta en liknande ”databas” över goda tältplatser till exempel. Skall inte se om jag kan ta på mig att knacka ihop en liten sida där man kan presentera materialet när vandingen är över.

Fotar alla mina tältplatser och from i år har jag börjat med att ta ut koordinaterna på dem också. Är gärna med och bidrar med lite kommentarer, foton och kommentarer eftersom jag tycker att det kan vara bra att veta att "om jag går 5 minuter till kommer jag till en tältplats som någon annan tycker är bra".

Skulle man kunna gå ett steg till?

Man skulle ju utan mycket extrajobb göra en ruttdatabas.

Där kan man ange start och slutpunkt, vägbeskrivning och info om vad, tältplatser, utsikter, fiskerätter, vattentillgång etc

Det svåra är ju inte att göra databasen, utan att fylla den med innehåll.

Re: Skulle man kunna gå ett steg till?

GustavOh; sa:
Man skulle ju utan mycket extrajobb göra en ruttdatabas.

Där kan man ange start och slutpunkt, vägbeskrivning och info om vad, tältplatser, utsikter, fiskerätter, vattentillgång etc

Det svåra är ju inte att göra databasen, utan att fylla den med innehåll.

Hej Gustav,
visst kan det utökas åt många håll. Att lägga till tältplatser via samma system är ju vadställen i grönt, dvs. ingen större skillnad. Jag har nog en första version av vad-databasen klar i morgon kväll om inget kommer i mellan (förutom vanliga jobbet..). Sen kan ju datan användas i andra projekt t.ex. Rutt-grejen.
den skulle ju kunna vara så enkel som så här:

1. Ange rutt-namn
2. Välg 1. Tältplats eller Vadställe
3. Välg 2. Tältplats eller Vadställe
4. Välg 3. Tältplats eller Vadställe
...

Fast sen så måsta jag nog påpeka att det bara ska vara ett privat litet projekt så tiden är lite begränsad. fast steg ett får vi nog igång den här veckan, sen ska jag iväg 2 veckor och sammla lite data i Sarek! :)

/Jonas

Blev det nåt av det här?

Vet inte, men det låter litet överflödigt. Det finns så många turbeskrivningar både på nätet och i böcker att man får en ganska bra uppfattning ändå. Så är det litet ospännande att ha turen klar innan man åker, det är ändå en viss charm med att leta tältplatser och vara glad över att hitta en bra. :)

Vet inte, men det låter litet överflödigt. Det finns så många turbeskrivningar både på nätet och i böcker att man får en ganska bra uppfattning ändå. Så är det litet ospännande att ha turen klar innan man åker, det är ändå en viss charm med att leta tältplatser och vara glad över att hitta en bra. :)
Turbeskrivningar i all ära, men strukturerad information är alltid bra. Kanske man inte behöver någon central databas utan bara en formell RDF-syntax för diverse vandringsrelaterade fenomen så man kan bädda in data i sin egen webbsida och sedan låta de vanliga sökmotorerna göra jobbet?

The semantic web osv. Finns det några nätnördar som känner sig manade?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oskarlin Fjällboende - en gemensam databas Fjällvandring 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg