Vadbart?

Hej alla!

Jag utgår från Staloloukta i slutet av juli och skall ta mig igenom Sarek. Jag måste därmed ta mig över antingen Mielätno eller Alep Sarvesjåkkå. Är det någon som har erfarenhet av att vada dessa och kan säga vilket som är bäst? Jag ämnar fortsätta genom Alkavagge mot Skarja efter vadet. Bron över Mielätno skall inte vara brukbar efter vad jag har hört.

Är det dessutom någon som vet hur vattenståndet rent generellt är i Sarek just nu?

Mvh.
Magnus.

Mielleätno - nix bro!

Hej!

Du har helt rätt - ingen bro över Mielleätno.

Alep Sarvesjåkkå är, enligt uppgift vadbar vid Alkastugan. Tydligen kan det vara rätt djupt, men med lugnt rinnande vatten. Vattenståndet är svårt att sia om. Det beror på hur sommarvädret blir. Det har i vilket fall inte varit någon större "fjällflod" i år, eftersom det varit rätt lite snö i vinter.

I fjol valde jag att gå längre söderut och vada Tjågnårisjåkka i höjd med Sarvesvagge. Vada är egentligen fel uttryck - vi hoppade på stenar, torrskodda. Det är också ett alternativ. Från den vackra övre delen av Sarvesvagge är det sedan rätt enkelt att ta sig över till Alkavagge via Neitarieppvagge. På så sätt får man se fler dalgångar.... mer variation.

Hör av dig om Du har fler frågor.

Mvh Bert

ro?

Ett alternativ är att använda kyrkbåtarna nedanför kapellet vid mynningen till Alkajaure. Fast det förutsätter ju att någon av dem är på rätt sida.

Vada i Alggajavrre!

Förra året vadade vi i sjön! Vid Miellädno tog vi båten men det var klart vadbart. Vid Alep Sarvesjåhkå vadade vi ute i sjön på de fina grusbankarna som älven lagt upp. Inga som helst problem. Detta var i början av augusti (den 7:e) i regn!

tack för svaren!

Ville bara tacka för de svar jag fått, det låter ju inte som en omöjlighet att ta sig över, har ju tre alternativ att välja på.

Mvh.
Magnus.

Djupt?

Hur djupt var vadet vid Alep Sarvesjåhkå - gick det till midjan eller var det grundare/djupare?

Mvh

MARK

Mitt på vaden!

Vadet ute på grusbankarna räckte oss inte till knät. Som jag minns det bara mitt på vaden - ingen ström och lätt som en plätt! Om jag minns rätt gick vi ett tjugotal meter ut i sjön. Grusbankarna syntes tydligt.

Börje

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg