Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler?

Jag ska ensamvandra i Jämtlandsfjällen slutet av sommaren och tänkte ha ett par låga vandringsskor från Salomon (kommer inte ihåg vad modellen heter). Det är inte Goretex i dem och de blir givetvis fuktiga när det det är vått i marken, men jag brukar inte ha några problem med det och har adderat ett extra par ullstrumpor för att kunna byta. Har testat att gå med ett par Sealskinstumpor och det funkar jättebra.

Jag vet att jag kommer behöva göra ett par vad längs vägen. Rekommenderar ni att jag vadar i mina skor (utan sulor och strumpor) eller att jag har med ett par lätta sandaler, typ foppatofflor? Jag brukar ha med mig ett par tevasandaler men de är för tunga denna gång, då jag ska bära på allting själv och har som målsättning att ha max 10 kg som startvikt.

Jag kommer att varva mellan att bo i stuga och tält, så sandalerna kommer definitivt att användas om jag köper ett par att ta med.

Vadare

Spontant tror jag att du vinner på att ha med dig ett par skor/foppisar avsedda för vad, dom kan ju också användas som lägerskor...

Jag uppfattade det som att dina Salomon ändå har ett visst foder och sånt tar ju lång tid innan det torkar.
Och en blöt sko väger med på foten än vad en torr gör, så den vikten har du förmodligen tillbaka med ett par lätta vadare.

Även jag använder foppatoffel kopior till vad och lägerskor. Tycker det fungerar utmärkt.

Foppatofflor

Foppatofflor är perfekt att använda vid vad och väger nästan ingenting att ta med sig.
Ska du dessutom bo i stuga, så är det enkelt att hoppa i dem när du ska hämta vatten, bära ut slask eller gå på dass. Såvida det inte redan finns något liknande i stugan. I en del stugor hittar man nämligen olika slags enkla skodon som lämnats kvar av tidigare vandrare.
Tidningspapper (som kan återanvändas) att trycka i skorna över natten fungerar utmärks om skotorkare.

Passerar du Vålåstugan fr o m v35, så ses vi där!

/Thor

Det låter onekligen som om ett par foppatofflor är grejen. Vem hade kunnat gissa det? :)

Thor, min plan är att vandra förbi Helags via Gåsen och Stensdalsstugan, så jag tror inte att det blir Vålåstugorna denna gång. Om det inte är en vansinnigt mycket vackrare eller "bättre" vandring via Vålåstugorna? Har du koll på området? (har aldrig varit vid Vålåstugorna och endast sett stensdalsstugan och Gåsen vintertid).

Är det ett par terränglöparskor du har eller en låg vandringskänga? Med den första skulle jag skippa skor att vada med. Med den andra skulle jag inte göra det.

Eftersom skorna kommer att vara blöta hela tiden ändå, så har det ju ingen betydelse om du också har dem på dig också när du vadar.

Är det ett par terränglöparskor du har eller en låg vandringskänga? Med den första skulle jag skippa skor att vada med. Med den andra skulle jag inte göra det.
Viktigt förtydligande. Om skorna absorberar litet eller knappt något vatten och torkar fort, eller blir tunga på fötterna och tar lång tid på sig att torka, kan ju leda till helt olika beslut i frågan.

Många vadar framgångsrikt i foppatofflor; själv tyckte jag inte det kändes så bra, fast jag anses vara mycket säker på foten annars. Kombinationen av tappad känsel i fötterna p g a kylan och den tjocka, lite svampiga och ganska hala sulan resulterade i väldigt dålig "markkontakt" (det handlade i o f s om rätt långa vad i nära nollgradigt glaciärvatten).

Jag köpte mig ett par fivefingers för syftet att vada. Nu behövdes det inte, men de är lätta, kompakta och man har bra fäste i dem. Kanske något dyra, men jag har användning för dem i andra sammanhang.

Som sagt, foppatofflor fungerar både till vad och lägerskor. Själv har jag en kopia som har kardborreknäppning på "hälstroppen". Sitter mkt stadigare på foten än originalet när det är dags för vad!

Viktigt förtydligande. Om skorna absorberar litet eller knappt något vatten och torkar fort, eller blir tunga på fötterna och tar lång tid på sig att torka, kan ju leda till helt olika beslut i frågan.

Många vadar framgångsrikt i foppatofflor; själv tyckte jag inte det kändes så bra, fast jag anses vara mycket säker på foten annars. Kombinationen av tappad känsel i fötterna p g a kylan och den tjocka, lite svampiga och ganska hala sulan resulterade i väldigt dålig "markkontakt" (det handlade i o f s om rätt långa vad i nära nollgradigt glaciärvatten).

Ja, jag kanske skulle ha varit lite tydligare istället för att förutsätta att alla vet vad terränglöparskor är. :)

Måste man ha med sig extra skor att vada i så är det så klart trevligt om de kan dubblera som lägerskor.
Annars kan jag tycka att skor som är bekväma att gå med en hel dag även fungerar vid lägret. Är de blöta kan man använda sina Sealskins (för den som har) eller ett par plastpåsar för att hålla fötterna torra.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3
gustafg 75 eller 88 liters säck? Utrustning allmänt 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg