Vada i västra Padjelanta

För att förekomma eventuella tips i stil med "maila nvv och fråga" kan meddela att det är precis vad jag gjort. Jag återkommer här då jag fått svar.

Jag har fått mail från Fjällsäkerhetsrådet och de hänvisade mig till Länsstyrelsen i Norrbotten för klargörande. De skulle dock se över sin karta. Men då jag besökte Länsstyrelsen i Norrbottens hemsida la jag märke till en intressant skillnad mellan kartan över Padjelanta som Naturvårdsverket publicerat (och som jag återger ovan) och den som återfinns på Länsstyrelsen i Norrbottens fjällsida http://www.fjallen.nu/parker/padje.htm

padjelk2.jpg

Jämför de båda kartorna. På nvv:s är det markerat en bro samt även förtydligat med "Bro". Men på lst-bd:s karta återfinns bara några parallella streck över den delen av Tukijåkkå. Mystiken tätnar...

Jag återkommer då jag fått svar från Länsstyrelsen.

Ingen bro

Nu är det avgjort. Enligt Eva Stighäll på Naturvårdsverket är Tukijåkkå fortfarande brolös och kommer förmodligen så att förbli. De kartor som återfinns ovan kommer därmed att uppdateras.

Framtida vandrare i västra Padjelanta kommer således att vara utelämnade till båtskjuts eller vanskliga vad. Återstår då att undersöka möjligheterna att ta sig norrifrån till Sulitelma via Leirvatnet eller Blåmannsisen, något jag förmodligen kommer att testa i slutet av juni i år. Denna variant berörs närmare i denna tråd.

Det finns flera fina alternativ till att genomföra svåra vad i västra Padjelanta. Jag vill gärna slå ett slag för tanken att gå ner i Norge och avsluta eller påbörja turen vid E6. Vi har har nu gått i västra Padjelanta två år i rad och planerar vår tredje tur nu i augsusti. För att ta sig över Duvggejåhkå har vi använt båtskjuts över Virihauare och sedan lagt turen så att vi avslutat nere i Norge. Det finns ett par fina turer ner till E6. Antingen via Rago Nasjonalpark, ett mycket vackert och spektakulärt val. Ett annat alternativ går lite längre söderut och via Sisovatnet ner till Straumen vid E6, här får man en lång transportsträcka på anläggningsväg föbi Sisovattensdammen. Ett annat alternativ går via Hurreluokta vid Vastenjaure och ner till Sörfjorden vid E6. Det sista alternativet har jag ännu inte testat.

klingstrom; sa:
Det finns flera fina alternativ till att genomföra svåra vad i västra Padjelanta. Jag vill gärna slå ett slag för tanken att gå ner i Norge och avsluta eller påbörja turen vid E6. Vi har har nu gått i västra Padjelanta två år i rad och planerar vår tredje tur nu i augsusti. För att ta sig över Duvggejåhkå har vi använt båtskjuts över Virihauare och sedan lagt turen så att vi avslutat nere i Norge. Det finns ett par fina turer ner till E6. Antingen via Rago Nasjonalpark, ett mycket vackert och spektakulärt val. Ett annat alternativ går lite längre söderut och via Sisovatnet ner till Straumen vid E6, här får man en lång transportsträcka på anläggningsväg föbi Sisovattensdammen. Ett annat alternativ går via Hurreluokta vid Vastenjaure och ner till Sörfjorden vid E6. Det sista alternativet har jag ännu inte testat.

Tack för tipset! Vi har nu bestämt oss för att gå Rago - N Vastenjaure - Sallohaure - Staloluokta - båt till V Duvggejåhkå (Tukijåkkå) - V Virihaure - Rago

Mer om denna tur i denna tråd

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olofa Möjligt att vada Rissajåhkå? Fjällvandring 7
Enstöring Goabrekbakte, vada Njoatsojåkken Fjällvandring 9
JohanGrum Vada över Låddejåhkå i Padjelanta, väster om stugan Fjällvandring 2
cloud76 Vada Sieberjåhkå? (norr om Kutjaure) Fjällvandring 5
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
hedtjarn Alggavágge mot Skarja - vada Guohperjåhkå Fjällvandring 5
Guffa Vada Valfojokka från Katerjåkk Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
Almijo Vada Rahpaädno? Fjällvandring 22
andy69 Vada Njoatsosjahka....möjligt? Fjällvandring 9
nicko_ Vada med crocs utan att bli blöt Fjällvandring 12
Småtärna Sarek, vada Gouhperjåhkå, Souttasjjåhkå mm Fjällvandring 2
josia Vada Alggajåhkå vid Niejdariehpvágge Fjällvandring 7
Isaksson Går det att vada Låvdakjåhkå? Fjällvandring 6
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
majjen Vada LULEP Bastajåhkå Fjällvandring 8
majjen Vada Alep Bastajåhkå? Fjällvandring 5
Sigi Vada Sieberjakka i Padjelanta? Fjällvandring 2
Charlotte_LL Vada Rapaätno Fjällvandring 8
anle Vada Kvernelva eller Grøningselva? Fjällvandring 6
anle Vada Sartájåhkå öster om Miehkak? Fjällvandring 3
Vindskydd Vada med klövjad hund Fjällvandring 5
bfia73 går det att vada Sjpietjavjåhkå? Fjällvandring 2
ilisen Vada med slalomstav? Fjällvandring 12
tbergman Vada Stuor-Reaiddávággi-jokken Fjällvandring 5
tomhylsan Vada Kungsleden? Fjällvandring 3
7435 Vada Ubmasjåhkå Fjällvandring 3
fowwe Vada Guhkesvákkjåhkå? Fjällvandring 8
peter1969 Vada Sartajåkkå? Fjällvandring 4
majjen Vada Tarraälven? Går det? Fjällvandring 35
AfTech54 Vada över Köfteälven Fjällvandring 0
nonsense En skofråga...behöver man vada över vatten mellan... Fjällvandring 16
Öhrnell Måste man vada längs Kungsleden Fjällvandring 11
avslutat medlemskap1105 Vada Lulep Bastajåhkå? Fjällvandring 9
Peder35 Finns någon expert på att vada i Sarek Fjällvandring 6
resomaja Vada över Sjnjuftjutisjåkkå Fjällvandring 7
kent1234 Vada i Vålådalen Fjällvandring 5
grodanbolle Fullzippants, vada? Fjällvandring 26
Janne62 vada i Sarek Fjällvandring 5
BrittMarie Vada Haddit-jåkkå Fjällvandring 6
asikpe Att vada Tjågnårisjåhkå i Sarek Fjällvandring 5
avslutat medlemskap1105 Vada Laisälven? Fjällvandring 17
Keras2006 Vada i Sarek! Fjällvandring 13
mo9jan Vada Rapaälven? Fjällvandring 4
Bandersson Vada nedre kåtokjåkkå Fjällvandring 1
avslutat medlemskap1105 Vada över Darrejåhkå/Darrhaädno? Fjällvandring 7
brigas Vada Fjällvandring 7
Pellepassat Vada Visstasjohka och Östra Knivglaciären Fjällvandring 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg