Vad vid Ivarstenen?

Riksröset "Ivarstenen" (NO om Sitasjaurestugan) ligger vid ett vattendrag mellan Vannaksvatnet i Norge och Vanasjauri i Sverige. Är det någon som vet om vattendraget är vadbart? Vi ska dit i början av augusti. /Daniel

Varför vill du över just där? De logiska lederna går ju antingen via Hukejaurestugan och där är det broat, eller väster om Gautelisvatnet och där är det också broat.

Passa på att gå upp på Alip Juovvacorru 1481m, så får du en sällan besökt 600-meters primärfaktor-topp med dig! Kan inte varit många som varit uppe där, trots sin stora resning.

Vi tänkte komma norrifrån längs gränsen, vi vill sedan besöka Ivarstenen för att sedan gå mot den topp du rekommenderar och vidare mot väster. Vi vill helst slippa omvägen via Hukejaure.

Ah, se till att dokumentera besöket ordentligt, är en av Sveriges 100-relativt högsta och det finns ungefär noll information om den. Ni kanske blir första- eller andrabesökare vem vet, men nån gränsgubbe borde ha masat sig opp, men jag är intresserad av uppgifterna.

Gissningsvis är det ett rätt brett och kanske djupt sjövad, men 860-meterskurvan smiter förbi precis över riksgränsen så jag vet inte, Hoppas nån kan svara på er undran.

Det burde gå å vade ved normal vannstand hvis dere er vant til å va. Beste mulighetene er fra en terskel rett før elva renner ut i Vannaksvatnet og ca 150 meter oppover. Regn med en djupå på 1 til 2 meter med dypde opptil 75 cm, resten ganske grunt. Jeg har padlet opp og ned denne elva med kanot flere ganger, og ved liten vannføring kan det være problemer med å finne dypt nok vann på denne strekningen. Som et apropo til behovet for å vade denne elva, kan jeg nevne at jeg for noen år siden skysset en tysk familie over elva ved Ivarsteinen, de var på vei fra Gautelisstugan til Hukejaurestugan og hadde en gammel turbeskrivelse hvor den gamle og forlengst ødelagte brua ved Ivarsteinen var tegnet inn.

Tack Harald för ditt svar.
Vi tänkte sedan fortsätta mot Nordkalottleden - vid Pauro finns ett sjövad som det ser ut på kartan, men vi grunnar på ett alternativt vägval som skulle innebära ett vad mellan Kåbtåjaure och Paurovatnet - känner du eller någon annan till detta vad? (Enligt gamla kartor fanns en bro där.)
Daniel

Storriten 1499, vet nån om toppen ligger på "rätt sida gränsen" eller om Rr 254A ligger på högsta punkten? Den har iaf en pf på 659 och är alltså ett rätt fint berg det med och är antagligen mer välbesökt än Alep Juovvatjårro, faktiskt har jag sett bilder på vinterbestigning (inget sikte av röset dock).

Om man går nordkalottleden så lär man traska förbi där, upplysningar emottages tacksamt.

Hej Jan! Vi tänker ta oss upp på Storriten. Vågar man gissa att toppröset just är riksröset, skulle inte förvåna isåfall. Var hamnar Alitoaivi (1584 NV om Sitasjaurestugorna) på din lista?
Daniel

Jag vadade över vid ivarsten några gånger under juli (2006) och det var inga problem. Där jag gick gick vattnet aldrig ovanför knäna. Jag gick nog ungefär 150 m upp från sjön. En hel del folk kommer den vägen, så jag gissar att det oftast går att ta sig över.

Hej Jan! Vi tänker ta oss upp på Storriten. Vågar man gissa att toppröset just är riksröset, skulle inte förvåna isåfall. Var hamnar Alitoaivi (1584 NV om Sitasjaurestugorna) på din lista?
Daniel

Alitoaivi har enligt min lista en primärfaktor på 864(som vanligt +0 till 20) och det är ungefär topp 30 i Sverige, otroligt högt för en så "låg" topp. Därifrån bör man få mäktiga vyer alltså.

Hoppas ni kommer upp på Storriten, så ska ni få ett stort omnämnande kring den toppen :D
Funderar på att göra en topp 100-lista över Sveriges "finaste" toppar, det skulle få folk att upptäcka pärlor i och framförallt utanför kända områden som Sarek och Kebnekaise.

Min svigerfar vadade elva som renner ut fra Pauro for mange år siden, i august. Han husker det som et vanskelig vad, de var 3 mann og en falt i elva (han ble bare bløt). Denne elva er jo delvis ei bre-elv, slik at vannstanden også kan være stor i tørre og varme perioder. Det er mulig og gå rundt via Paurostugan slik du nevner, det er lagt ut båter for å krysse elva sør for stugan, og det er også bru over elva fra Noajdejavvre - http://www.turistforeningen.no/turplanlegger/trail.php?tr_code=nar20&x=29&y=46&v=4.

Harald

Tack för alla svar! Jag undrar nu om nån har något fjällsmultron från dessa trakter av Nordkalottleden att dela med sig. Alltså, nån vacker tältplats man inte får missa, ett vackert vattenfall mm
Daniel

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MalinCB Båtar saknas vid Algajavrre Fjällvandring 8
libo475 Vad vid Valfojåkka Fjällvandring 13
Elvah Vattendrag och vad vid Börgefjell? Fjällvandring 2
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Kait Gajnajjågåsj vid Alkavare kapell Fjällvandring 2
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
Materialaren Kalla fötter vid snabbvandring i Sarek: hur avhjälpa? Fjällvandring 31
EliasNaslund Typ av stav vid vadning Fjällvandring 10
Kimkim Tälta vid öppen raststuga? Fjällvandring 6
nicko_ Knätips vid långa nedstigningar? Fjällvandring 17
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Albien en helg vid njupeskär vattenfall Fjällvandring 9
Sigi bron över miellätno uppe vid alkavare Fjällvandring 1
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
bico Riksgränsen vid Bolagen och söderut? Fjällvandring 1
Swift Stenbron vid Råvvejaure Fjällvandring 11
veni Dovrefjell vid midsommar Fjällvandring 8
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
bico Fjällparkeringen vid Svanåkläppen i Funäsdalsfjällen? Fjällvandring 8
Ditho Vigselring tappat vid Skarja 21.07. Fjällvandring 0
Aros Fotoutrustning vid vandring - Tips! Fjällvandring 25
andy69 Bron vid Lajrrojåkka avstäng/trasig. Fjällvandring 4
ludvig_svensk Korsa Laisan vid Laisvall? Fjällvandring 5
andreaze Rekordvarmt vid sylarna Fjällvandring 1
seasteel Bron vid Bolagens norra strand - året runt? Fjällvandring 2
starkmjoelk Fisk vid Unna Räitastugan Fjällvandring 3
mindful woolnet vid vandring? Fjällvandring 13
museo12 Större tunneltält vid Kebenekaise fjällstation? Fjällvandring 6
JackLynx800 Mygg på Fulufjället / vid Njupeskär nu Fjällvandring 1
bombuspolaris Bro vid Kårsavaggestugan? Fjällvandring 20
bombuspolaris Val av regnkläder vid fjällvandring? Fjällvandring 30
ansoo Lämna packning vid dagstur? Fjällvandring 13
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Joac "Oasen" vid Stor Svuku, Grövelsjön Fjällvandring 14
oskarlin Stig vid Vastenjaure – finns den? Fjällvandring 0
Pwe Tälta vid västra Bunnertjärnen? Fjällvandring 6
josia Vada Alggajåhkå vid Niejdariehpvágge Fjällvandring 7
eyck Kåta vid Tjågnårisjågåsj? Fjällvandring 9
Uteman Kebnekaise- värt vid risk för regn? Fjällvandring 7
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Arctic Fox Glaciären vid Leirvattnet. Övergång där? Fjällvandring 6
friluftaren Sockor vid vandring sommartid? Fjällvandring 16
coolmarcus Vattentransport vid vandring? Utan vatten i flera dagar. Fjällvandring 22
Pwe Parkera vid Nulltjärn? Fjällvandring 1
pal2 Kåtan rasad vid tältlägret vid Pallinjokk Fjällvandring 11
Bert Macklin Tidsplan vid Kebnekaise Fjällvandring 10

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg