Vad var det som skadade vår katt?

Förra vintern hittade vi vår katt Mysak svårt skadad inkrupen under en stock. Han hade fått en rejäl smäll över bakdelen, hade ett litet sår på höften och trasigt bäcken/höftkula. Mysak har repat sej (katter har nio liv helt klart!), men vi undrar fortfarande vad det var för djur som han råkat på, speciellt nu sedan vår andra katt försvann spårlöst för ett par månader sedan. Tack vare snön kunde vi ana händelseförloppet när Mysak blev skadad. Han hade vandrat upp på järnvägsspåret och där stött på ett djur som kommit gående på banvallen, Mysak har blivit angripen, men tagit sig under en grind och angriparen har gått vidare upp i skogen. Jag knäppte en bild på spåret, det är ca 7 cm långt. Gissningar på vad det kan vara?
 

Bilagor

  • IMG_1197.jpg
    IMG_1197.jpg
    10.7 KB · Visningar: 482
Om sannolikhet

Är det inte så att alltid när man ser ett spår så är det antingen räv eller hare, och ibland både och?

Sannolikheten att stöta på t ex ett björnspår är ju så otroligt liten att de gånger man gör det så har det egentligen inte hänt.
 
Vår katt blev till vår förskräckelse förföljd av en räv ända till framsidan av vårt hus. Katten fräste ifrån men räven ville inte ge sig så jag fick ge mig ut och jaga bort den. :)
/Mattias
 
Ser ut som räv tycker jag. Storleken, formen och man ser tydliga kloavtryck.

Kan tillägga att min sedan länge avsomnade katt slogs med en räv en ggn för länge sedan...

Och vann :)! Men han var ganska extrem faktiskt, korsning mellan bondkatt och siames och både stor, stark och aggressiv. Glömmer aldrig när räven efter några omgångar satte svansen mellan benen och slank iväg :)...

//Johan
 

Liknande trådar