Vad talar emot lättviktsprylar?

Jag hamnar bara på förstasidan så jag ser inte vad du länkar till men rent generellt så är det ju livslängd, hållbarhet och säkerhet man betalar vikten med. Stegjärn i alu blir ju t ex känsliga för "felkliv" på klippa, lättviktsyxor har inte lika hållbara skaft som t ex B- el T-klassade vilket gör dem olämpliga att säkra med. Finns fler exempel.

Man kan söka på "cilao" resp "meteor" på northstars hemsida så ser man att Joakim antagligen syftar på en hjälm samt en sele.

Lättviktshjälmar känns, om än teoretiskt pålitligt, som något som skulle kunna gå fel. Där måste ju hållbarheten vara ganska noggrant bestämd, gissar jag, så en liten miss i viktbesparingen skulle kunna bli dyrbar.

Angående selar så har jag intrycket att det är kroppen snarare än selen som går sönder vid ett fall, så lättviktsselar kanske är mindre bekväma men lika säkra?

Spekulerar :)

Lättviktsselarna av extremare slag känns som överkurs och är inget att dogga i och inget att hänga rack i förstås. På tävliing eller inom multisport, tja kanske...

Hjälm i lättviktsutförande kanske faktiskt kan vara nåt som ökar användandet av hjälm. Känner ganska många klättrare som bara använder hjälmen när det är en "förhöjd" risk för stenslag.
Vad detta innebär är subjektivt, och därmed måste jag nog erkänna att jag gör som mina kompisar, dvs väljer om jag ska släpa med hjälmen eller ej.

I den mån det är så att lätta grejor är mer noggrannt beräknade, och har mindre "marginal" så skulle jag inte säga att det är nåt negativt. Det räcker om det håller, och ju tajtare man räknar, desto noggrannare och säkrare brukar man vara. Anges det däremot olika hållfasthet på olika tunga grejor så är det ju en annan sak.

Köpte nu senaste en WildCountrysele som i första hand är bekväm, och kanske i tredje hand lätt. I andra hand kanske den är extra säker, och ska jag vara ärlig tyckte jag den var rätt snygg också.

Man kan söka på "cilao" resp "meteor" på northstars hemsida så ser man att Joakim antagligen syftar på en hjälm samt en sele.

Lättviktshjälmar känns, om än teoretiskt pålitligt, som något som skulle kunna gå fel. Där måste ju hållbarheten vara ganska noggrant bestämd, gissar jag, så en liten miss i viktbesparingen skulle kunna bli dyrbar.

Angående selar så har jag intrycket att det är kroppen snarare än selen som går sönder vid ett fall, så lättviktsselar kanske är mindre bekväma men lika säkra?

Spekulerar :)

Jag spekulerar som millimeter när det gäller selen. Lättvikt betyder troligen obekvämare. Dessutom mindre justeringsmöjligheter, så det gäller att välja rätt. Däremot knappast mindre säkert.

En klätterhjälm (som jag använder den) ska inte bara skydda skallen som fabriksny, utan även efter rätt omild behandling. Inte som cykelhjälen som jag behandlar varsamt för att den skall skydda mig från en smäll...

Spekulerar nog ganska bra. Vad gäller lättviktshjämlar är det nog snarare så att en lättare hjälm får anses kasserad efter hårdade påfrestning men orörd så ger den lika gott skydd som en tyngre variant. För selar är det som du säger. Även de lättaste sportselarna är godkända enligt samma normer som tyngre och kraftigare klippselar och det som får stryka på foten är just bekvämligheten. Finns selar som ser ut som ett par säkerhetsbälten från bilen. Lätta och tunna men nog fångar de ett fall alltid. sen kan man kanske tänka lite att i och med att det är mindre material i lättare saker som t.ex. selar så slits de också snabbare.

Vad som kan säggas generellt vad gäller klättring och den utrustning som säljs är att allt prylar måste godkännas enligt vissa normer. Och förmodligen så är orsaken till de klätterolyckor som sker väldigt sällan att utrustningen går sönder. Främsta orsaken är den mänskliga faktorn, vare sig det gäller oförsiktighet vid själva klättringen eller handhavande av utrustning.

Till klippklättring skulle jag inte rekommendera Cilao. För varje millimeter man går ner i benslingbredd så ökar obekvämligheten avsevärt vilket även kan vara en säkerhetsrisk (bortdomnade ben osv). Dan Osman, som förvisso inte lever längre, men som tog enormt långa och många fall var helt oförstående till utvecklingen av selar där trenden gick åt allt smalare benslingor och midjebälte. Han menade att risken för direkta skador vid fall var mycket större än vad tillverkarna befarade.

Jag upplever inte att jag sparar vikt när jag har en lätt sele (även om jag nu är förtjust i nya Petzl Hirundos, med fyra utrustningsslingor) utan det är snarare hela racket av utrustning - karbiner, kilar, friends, slingor, expresser, prussik osv där jag upplever att vikten spelar roll. Där kan du säkerligen skala bort stora vikter och bulk.
När det gäller sele och hjälm så går komfort och funktion går före vikt men idag är utrustningen såpass bra att hela kombinationen lätt går att få, men kanske inte i den lättaste viktklassen.

På hjälmsidan är Petzl Meteor ett bra val. Mammut Skywalker är ett annat alternativ som jag tycker verkar ännu schysstare.

Jag upplever inte att jag sparar vikt när jag har en lätt sele utan det är snarare hela racket av utrustning - karbiner, kilar, friends, slingor, expresser, prussik osv där jag upplever att vikten spelar roll. Där kan du säkerligen skala bort stora vikter och bulk. När det gäller sele och hjälm så går komfort och funktion går före vikt men idag är utrustningen såpass bra att hela kombinationen lätt går att få, men kanske inte i den lättaste viktklassen.
Huvudet på spiken

Det blir ju just så - lite paradoxalt; när det man har på sig börjar bli tungt så att man börjar fundera över vikten, så är man ju redan i en sits då selen måste vara bekväm och troligen aningen tyngre än de lätta selarna.

Alla gram är lika viktiga, men ett riktigt stort rack blir ju rätt obekvämt att bära på en obekväm sele. Sen kanske midjebältet har störst betydelse för bärandet, och benslingorna har större betydelse när man hänger i repet.

Visst skiljer det en del mellan t ex olika karbiner, men i själva verket är det väl genom att ha rätt grejor, och inget onödigt som man sparar vikt. Som vanligt. Mitt rack är lite sådär halvt viktoptimerat. Jag har nog alltid kikat på vikten på allt jag köpt, men även om t ex karbinerna klarar 10 kN med öppen grind (jag är ju själv rätt tung...). Hälften av kammarna är Camalots, vilket är rätt tunga grejer, men samtidigt har de andra fördelar.
I slutänden har jag nog inget UL-rack utan ett medeltungt rack men där allt ska hålla när det behövs.
Skulle inte tveka att köpa lättaste hjälmen, men jag har inte tunnaste repet eller lättaste expresserna.

Sen klättrar jag väl som en flodhäst å andra sidan.

Jag upplever inte att jag sparar vikt när jag har en lätt sele utan det är snarare hela racket av utrustning där jag upplever att vikten spelar roll. Där kan du säkerligen skala bort stora vikter och bulk.

När det gäller sele och hjälm så går komfort och funktion före vikt men idag är utrustningen såpass bra att hela kombinationen lätt går att få, men kanske inte i den lättaste viktklassen.

Väl talat

(för kort inlägg, sà jag lägger till lite här)

Själv kör jag lätt, där det verkligen gör skillnad, dvs till längre turer och framför allt på hög höjd. Min alpina sele väger väl runt 250 gram, men gör verkligen ont att falla i och hänga längre stunder kan du glömma. Sen brukar jag enbart köra med wirekarbiner och slingor, istället för quickdraws. Tar typ bara med en skruvkarbin.

de jag klättrat med...

...av motsatt kön...som haft lättviktselar...har haft stooora problem med sin bästa vän vid nedfirning på topprep...och vid nedfirning från toppen...att hänga i selen har varit förenligt med plågor...likaså vid fall...att klättra flera replängder i en sån...ta fall...osv...verkar verkligen inte bra alls...rejäl sele tycker jag är värt de ev gram man sparar på lättviktsele...
håller dock med flera...lätt hjälm är klart bättre än ingen hjälm...då följer den ju med i allfall...:)
kram anna

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg