Vad skiljer mellan olika årsmodeller av Nallo?

Hej,

Jag håller ögonen öppna efter ett begagnat Nallo 3 GT. Jag vet att det pratats en del av ändringar av framförallt ventilationen de senaste åren. Om jag fattat det rätt hände något 2005 och eventuellt något 2008.

Någon som vet exakt vad som skiljer och hur stor betydelse det egentligen har?

/Lars

Så här tror jag:

• Gammalt Nallo - lika höga/stora bågar.
  • Halv gammalt Nallo - olika stora bågar (som nu) och ingen ventilation i innertältets fotvägg eller i låga yttertältets fotända.
  • Nytt Nallo - olika stora bågar med ventilatione i innertält och i yttertält.

Det här vet jag:
Jag har en "halvgammal" modell där jag själv sytt in ventilation i innertältet, och för yttertältet har jag låtit Hilleberg sy in dragkedja etc såsom ventilationen ser ut idag.

Hr P har rätt, men även en gammal Nallo som mitt går utmärkt att vädra i fotändan med en grenklyka eller en kastrull. Vill du bära på GT?
//J

Hr P har rätt, men även en gammal Nallo som mitt går utmärkt att vädra i fotändan med en grenklyka eller en kastrull. Vill du bära på GT?
//J

Tja, vitsen med tältet var att det skulle var lyxigt med stor absid. Familjen skall med, och då komplettera med ett UL 1-2mans.

Du menar alltså att förändringarna inte är värda så mycket?

Den givna motfrågan blir - vill du vara utan det?

Det finns en hel del bra-att-ha-saker som är med ibland. Som då eventuellt uppskattas. En del som inte är med alltid. Som inte alltid saknas. Jag har aldrig saknat GT. Ä andra sidan vet jag många som är stormförtjusta i sina verandor, pensionärskuvöser, grosshandlarvillor, bra-att-ha-lador.

250 gram är 250 gram är 250 gram. Som skall ut, upp, ner och in i påsen igen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Rose_is_a_rose_is_a_rose_is_a_rose

accepterar eller förkastar vikten. Helst före upplevelsen....
//J

Nu låter du som ett kryptiskt orakel;), eh, jag förstår helt enkelt inte vad du menar.

Nå, det skiljer 4 hekto, visst, inte att förakta. Men nu anser familjen att det absolut är värt att jag bär på det... Hm, var valet mellan 3 och 2GT så verkar 3:an ett bättre val (bekvämt för två med option på 3 till samma vikt), men nu är det inte så.

Tillbaks till frågan. Vad skiljer mer, och vad betyder det rent praktiskt? Har det blivit lättare t.ex?

Ang Nallo

Om jag minns rätt har Hilleberg även bytt från tunn till "flor tunn" väv samt linspännare i metall mot plast någon gång under 90-talet. Nallo får därför klassas som ett 4-säsongers UL-tält och har ganska begränsade inner utrymmen. Anser därför att det finns många andra mer lämpade tält för en barnfamilj att slita och nöta på. Tex dyker det ofta upp beg Nammatj i bra skick som nog är mer prisvärda.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Vad skiljer tälten åt mer än drygt 1400:- Bo och sova 10
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
Birgut Skillnad mellan Marmot Vapor och Marmot Limelight? Bo och sova 3
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
chilehead Tältpinnar skillnad mellan olika? Bo och sova 19
Valpish Boende någonstans mellan Mora och Leksand? Bo och sova 5
såg Valet står mellan sex olika tält Bo och sova 12
såg Tältvalet står mellan Hilleberg Kaitum GT2 vs Fjällräven Akka 2 Bo och sova 5
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
såg Valet står mellan tält eller bivakskydd Bo och sova 7
såg valet står mellan Hilleberg Akto vs Hilleberg Unna Bo och sova 13
Glännman Sovsäckshjälp, hjälp mellan två modeller Bo och sova 15
The Crow Kondens mellan liggunderlag och sovsäck? Bo och sova 4
BeatriceK Velar mellan 3 enmanstält Bo och sova 11
wal Stor prisskillnad mellan (kvalitets)sovsäckar?!? Bo och sova 3
andbor Skillnaden mellan akka tourist 3 och akka r/s3 Bo och sova 4
graylingman Skillnad mellan Pertex 4, Endurance och Quantum Bo och sova 20
lallen Skillnad mellan Bergans kompakt 3 och FR skule R/S 3? Bo och sova 2
Mike C Skillnaden mellan 3 och 4 säsongstält? Bo och sova 7
paxel TNF VE 25 - skillnader mellan eu och us varianter Bo och sova 1
jamo Skillnader mellan 3 & 4-säsongstält? Bo och sova 9
Luffarn Sov mellan grenarna Bo och sova 0
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Elvah Exped Orion: skillnad olika varianter, seamsealing? Bo och sova 15
DoktorGlas Tältpinner - olika typer Bo och sova 22
chilehead Vad är det för skillnad på olika tält? Bo och sova 13
Gran-tall-och-mossa 100 olika tarp- och presenningsskydd. Fyll på! Bo och sova 28
_DanneW Olika varianter på tältkåtor Bo och sova 26
Crimper Olika generationer skydd Bo och sova 0
skogsbaronen Liggunderlag - Olika vinterlösningar Bo och sova 63
Glännman Dubbla sovsäckar i olika material Bo och sova 7
Napoleon Skillnader hos olika Akto-årsmodeller? Bo och sova 4
Tranan Kul vad som betraktas som "fjälltält" i olika länder! Bo och sova 22
tusenkonstnar Olika "innerlakan" till sovsäckar Bo och sova 11
Martin Fjäderlätt Amerikanska och europeiska cuin olika? Bo och sova 17

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg