Vad skall jag göra?

Vilket kök skall jag införskaffa?

Jag häller på och optimerar min packning och funderar på att skaffa ett lättare kök.

Jag har tidigare använt Trangia med gastillsats.

Variant ett är att jag köpper ett stöd till gastilsatsen som väger ca 170 gram. Med tillsatsen så blir det något under 400 gram. Stabilitetet blir väl sådär. Någon som har provat?

Variant två är att jag köper typ ett Primus Techno trail kit vilket väger lika mycket men inkl kokkärl. Någon som har erfarenhet av detta kök?

Det som jag undrar är hur stabila dylika kök är. Man måste väl typ hitta något platt sten och ställa det på?

En annan nackdel när man har köket direkt på gasflaskan är väl att man kan inte ha något vinskydd allför nära. Då riskerar man väl att köket sprängs i luften. Hur är det med vindtåligheten?

Några andra fördelar eller nackdelar? Variant ett känns dock som säkrare.

Andra varianter kan vara intressanta men jag kommer bara att använda gas och det får inte kosta multum.

mvh
 
Den typen av kök är ju ganska instabila och jag har lyckats slå ut en soppa en gång, men oftast så kan man ju antingen "köra" ner gasflaskan i marken en bit eller lägga stenar runt som stöd så personligen tycker jag att stöd till gasflaskan är lite onödigt. Angående vindskyddet så har jag aldrig tänkt på att det kan bli rätt varmt, naturligt så bildas ju ändå en ganska stor spalt, lite större än kastrullens diameter från gasflaskan. Man kan ju även ha öppet åt lähållet, så jag tror inte det borde vara något problem.

/Dave
 
dave1; sa:
Den typen av kök är ju ganska instabila och jag har lyckats slå ut en soppa en gång, men oftast så kan man ju antingen "köra" ner gasflaskan i marken en bit eller lägga stenar runt som stöd så personligen tycker jag att stöd till gasflaskan är lite onödigt. Angående vindskyddet så har jag aldrig tänkt på att det kan bli rätt varmt, naturligt så bildas ju ändå en ganska stor spalt, lite större än kastrullens diameter från gasflaskan. Man kan ju även ha öppet åt lähållet, så jag tror inte det borde vara något problem.

/Dave

Jag såg att det gick att köpa ett stöd i plast som endast vägde 22 gram. Verkade helt ok.
 
Hej,

Har ffa erfarenhet av primus Alpin titanium modell 1 när det gäller toppbrännare.

Stabilitet: Flera faktorer påverkar stabiliteten.
1) Liten lätt brännare på en relativt lätt gasflask. Går att åtgärda med stenar, tältpinnar, extra benställning mm.
2) Glatta kärlstöd - varierar mellan olika kök och olika kokkärl. Räfflade kärlstöd och pannor minskar problemet.
3) Liten diameter på kärlstöden - varierar mellan olika kök.Grundregler för att minska problemen: större diameter, fler än tre stöd, bra fixering av stöden och mekaniskt stabila stöd.

Punkt 2 och 3 är inte specifika för toppbrännare men problem som inte existerar med trangia systemet. Prova innan köpet hur kombinationen av kök och kokkärl fungerar, helst med 1L vatten i kokkärlet.

Vindtålighet: Varierar troligen mellan olika kök beroende på hur brännaren och kärlstöden är konstruerade. Prova innan köp om möjligt - ett kök som ej tänder eller brinner vid blåst är inte acceptablet enligt mitt sätt att se på saken.

Vindskydd: Externt vindskydd av aluminiumplattor eller -folie. Jag skylle inte rekomendera att omsluta köket helt med dylikt vindskydd utan åtminstonde lämmna en 1/4 sida öppen. Viktigt att gastuben ej blir för varm. Tillverkarna rekomendera inte externa vinskydd som omsluter gasflaskan.

Fel hanterat är alla kök farliga läs bruksanvisningen. Toppbrännare är ett lätt och litet alternativ. Ska man ägna sig åt mer avancerad matlagning, mat till många personer eller tillsammans med barn finns det bättre alternativ.

Sommartid - gasbrännare av typ spindelkök, ex Primus easyfuel för att hålla sig till svenska produkter.
Stabilare och säkrare. Inga problem att använda vindskydd och förvärmer gasen vilket minskar risken för att köket flammar upp om det skulle välta samt tillåter att köket används vid något lägre temperatur. Tyvär tyngre och mer skrymmande.

Vintertid - fotogen/bensin/flerbränslekök.

Lev å må
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lisis Vad för kök skall jag köpa? Kök och brännare 3
Skipper_ I Multifuelkök, skall man eftersträva så stort munstycke som möjligt? Kök och brännare 0
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Jackiie Trangia - behöver jag mer? Kök och brännare 30
xtrem Jag kan bara vara nöjd! Kök och brännare 2
Magget Vilket multifuel Hong Kong-kök ska jag välja? Kök och brännare 7
Davva2 Vad lär jag mig av detta? Bensinpump slutade funka. Kök och brännare 36
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
bensson Hur monterar jag värmereflektorn på Omnifuel? Kök och brännare 2
linkis Vilket kök tycker ni att jag sak köpa? Kök och brännare 6
personnvik Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 16
Staffan Andersson Har jag missat nåt... Kök och brännare 2
martin1g Var kan jag köpa Karrimor Powerpak ?? Kök och brännare 7
samme83 Vilket trangia har jag? Kök och brännare 9
KillerKaninen Vart köper jag billig gas ? Kök och brännare 1
hellas Hur vet jag om jag har shaker jet i mitt whisperlite? Kök och brännare 1
b1ff Trangia och Nova, var ska jag borra? Kök och brännare 7
schweingaard Är det KAP jag ska ha? Kök och brännare 10
sb_stefan Vad ska jag köpa för kök? Kök och brännare 19
jd hur kör jag mitt Optimus Nova? Kök och brännare 7
utter Kan jag skippa vindskyddet? Kök och brännare 8

Liknande trådar