Vad ska jag köpa för kök?

Jag tänkte inhandla ett kök som jag kan ha med mig när jag mountainbikar ute i naturen. Nu är det så att jag kan absolut ingenting om den här typen av prylar. Eftersom jag är nybörjare så vill jag ju inte lägga ner några enorma summor pengar. Köket ska ju helst vara så litet, smidigt och lättskött som möjligt.
Vad ska jag tänka på när jag väljer kök?
Kan ni tipsa mig om några bra "nybörjarkök" som kan passa mig?

Tack på förhand!

Stefan
 
kök

Sprit: Billigt, lätt (speciellt på kort/dags -tur),lättskött, billigt (inköp och bränsle), långsamt (speciellt vinter)

Gas: Snabbt, lätt, lättskött, effektivt (lite sämre effekt vintertid)

Multifuel: Effektivt, lätt på längre turer och speciellt om flera kan dela på samma kök, tar lite längre tid att "komma igång", tyngre.

Så kanotisten och den som är ute och vandrar i 2 veckor har störst nytta av multifuel.

För den som cyklar dagsturer och vill ha KORTA raster så är gas effektivast, sprit tar lite längre tid och multifuel väger mer.
 
Får jag föreslå ett vanligt enkelt Trangia spritkök?

Fördelar:
Mycket lättanvänt.
Bästa vindskyddet..?
Stabilt (ingen risk att köket välter eller att kastrullen tippar av)
Billigt.

En vecka är inga problem med spritkök. dvs du gör inga stora besparingar på att byta till multifuel. De brännarna är oftast tyngre vilket äter upp en del av bränslebesparningen.

Sedan kan du uppgradera med gas eller multifuel brännare om du tycker spritens nackdelar är för stora.

Leif...
 
Cyklar man är ett Trangia kanske lite väl stort, men annars är det som sagt var ett väldigt bra "nybörjarkök". Det går ju att "bygga ut" också, man kan börja med att köpa ett med bara två grytor och stekpanna, sen kan man köpa upp sig till doussalgrytor och kaffepanna och gasolbrännare (eller Nova).

Trangia finns ju i olika storlekar, 25 är den stora och 27 den mindre, sen finns ju också mini-Trangie.

Men det beror ju också på vad man skall laga för mat. Ska man bara koka upp vatten så klarar man sig med ett enklare kök.

En fördel med Trangia är att det är komplett. Många andra kök måste man köpa brännare och grytor separat.
 
Vad för mat? Hur många portioner?

sb_stefan; sa:
Jag tänkte inhandla ett kök som jag kan ha med mig när jag mountainbikar ute i naturen. Köket ska ju helst vara så litet, smidigt och lättskött som möjligt.
Vad ska jag tänka på när jag väljer kök?
Kan ni tipsa mig om några bra "nybörjarkök" som kan passa mig?

Skall du ha med dig tält och kök samt mat på skogstur? Det blir ganska tungt och går ut över cyklingen. Eller skall du göra basläger?
Är det bara du som skall ha mat och du nöjer dig med enklare matlagning typ kokning så kan du ha ett enkelt spritkök. Det finns också riktiga minikök som eldas med sprit eller metatabletter.

Gaskök ger större kulinariska möjligheter. Ett Trangia 25 eller 27 med spritbrännare som bas är inte fel. Titta runt här på köksforumet så får du hur mycket tips som helst.

Att bara ta med en kastrull och laga mat över eld kan också fungera men tänk på lokala och tillfälliga brandbestämmelser.

Thure
 
Litet kök

Vet ju inte vad du är ute efter men kolla på http://www.trangia.se/inledande/inledframe.html och sök dig vidare till Minitrangia (en liten undangömd meny som de verkar skämmas över). Vikt 330g och skulle kunna passa just en ensam mountainbike:are. Eldas med sprit, har lite sämre vindskydd men kan vara din lösning kostar säkert inte så mycket heller.

Andreas
 
Trangis med gas - något annat finns inte

Det har sagts förut (bland annat av mig): ett trangia kök av valfri storlek med gasbrännare är den oslagbart bästa kombination av enkelhet, funktion och pris. Du packar ihop allt i köket och glömmer därför inget hemma, brännaren är säker och idiotenkel att sköta och du kan laga vilken mat du önskar på köket.

Sedan jag uppgraderade mitt sprittrangia med gasbrännare kan jag bara inte tänka mig att något annat skule fungera bättre.

Kalle
 
Triangia är oerhört driftsäkert och du ser när det börjar bli tomt i bränsleflaskan (i motsats till gas). Gas är å andra sidan enklare att justera och snabbare.

Bensin blir ofta ett fasligt grejande med bränsleslangar och pumpar när köket får för sig att det inte skall fungera. Dessutom är det fasligt explosivt och har därför en otrevlig benägenhet att elda upp hår, tält, kläder eller annat som kommer för nära när det skall tändas.

Multifuel och bensin har dock en stor fördel. Du hittar alltid bränsle var du än är i världen.
 
Re: Vad för mat? Hur många portioner?

thureb; sa:
Skall du ha med dig tält och kök samt mat på skogstur? Det blir ganska tungt och går ut över cyklingen. Eller skall du göra basläger?
Är det bara du som skall ha mat och du nöjer dig med enklare matlagning typ kokning så kan du ha ett enkelt spritkök. Det finns också riktiga minikök som eldas med sprit eller metatabletter.
Thure

Jag hade ju tänkt att bara precis laga den mat jag behöver för att klara mig. Några trerätters lyxmiddagar är inte aktuellt. Frystorkad mat är det nog som gäller, så det borde ju räcka med en kastrull. Hade inte tänkt att göra något basläger heller, därför vill jag ju att det ska vara så smidigt som möjligt att ha med sig på cykelturen.

Stefan
 
Lätt och smidig gasbrännare!

Att bara köpa en liten, lätt och effektiv gasbrännare och en ensam Trangia-kastrull bör väl vara det billigaste du kan få till. (Totalt ca. pris 450:) Dock har det ju så klart sina nackdelar: instabilt och ineffektivt vid vind och kyla, men ska man ha nåt litet och lätt med sig vid sommarcykling, så varför inte?
Det fungerar så att du bara skruvar på brännaren på en gasflaska, stället grytan ovanpå och tillagar det du vill. T.ex. kan du ju ha med dig Outside's frystorkade mat där du bara häller i kokande vatten och låter det stå några minuter, sen är det klart att äta. Gröten på morgonen blir också helt ok tack vare att du kan reglera lågan väldigt enkelt.

Lycka till!

/ Nicke

PS. För billiga förslag så kika på:
http://www.getout.se/item.asp?sid=176&item=1823 (bra kvalité)
http://www.getout.se/item.asp?sid=177&item=190 (inga erfarenheter, verkar lite budget-variant, 255:- för köket...)


[Ändrat av nickelag 2002-05-24 kl 12:33]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
personnvik Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 16
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Magget Vilket multifuel Hong Kong-kök ska jag välja? Kök och brännare 7
b1ff Trangia och Nova, var ska jag borra? Kök och brännare 7
schweingaard Är det KAP jag ska ha? Kök och brännare 10
Mercu Bushcraft LF vs Firebox Nano - Vad ska man välja? Kök och brännare 26
aborren vilket bränsle ska man använda? Kök och brännare 16
dajo Vad ska man ha för termomugg? Kök och brännare 29
Harald_j Ska pumpen vara kvar? Kök och brännare 6
mlindstrm Hur ska ett Optimus Nova brinna? Kök och brännare 1
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Jackiie Trangia - behöver jag mer? Kök och brännare 30
xtrem Jag kan bara vara nöjd! Kök och brännare 2
Davva2 Vad lär jag mig av detta? Bensinpump slutade funka. Kök och brännare 36
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
bensson Hur monterar jag värmereflektorn på Omnifuel? Kök och brännare 2
linkis Vilket kök tycker ni att jag sak köpa? Kök och brännare 6
lisis Vad för kök skall jag köpa? Kök och brännare 3
Staffan Andersson Har jag missat nåt... Kök och brännare 2
martin1g Var kan jag köpa Karrimor Powerpak ?? Kök och brännare 7
samme83 Vilket trangia har jag? Kök och brännare 9
KillerKaninen Vart köper jag billig gas ? Kök och brännare 1
hellas Hur vet jag om jag har shaker jet i mitt whisperlite? Kök och brännare 1
grodanbolle Vad skall jag göra? Kök och brännare 3
jd hur kör jag mitt Optimus Nova? Kök och brännare 7
utter Kan jag skippa vindskyddet? Kök och brännare 8
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
Nordiska Motorcyklister The Cone - Trail Designs// Vart köpa inom EU? Kök och brännare 2
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
sladdis Köpa gas i sydamerika? Kök och brännare 4
Frienergi Köpa Kap-Artic kök Kök och brännare 3
The_Lost_Cyclist Köpa gaskök i Sverige som passar "amerikanska" behållare? Kök och brännare 12
pelle.k Köpa Trangia kök Kök och brännare 13
xtrem Går en så här att köpa i Sverige Kök och brännare 10
pelka Vart kan man köpa TiLite? Kök och brännare 3
Jonas_K4_9596 Gällivare - var kan man köpa Primus 4-season-gas? Kök och brännare 11
CaSte Köpa gas på Irland? Kök och brännare 2
BJK Vart köpa kemisk ren bensin? Kök och brännare 57
1145 Jetboil, något att köpa? Kök och brännare 12
e98og Var köpa oljelykta? Kök och brännare 2
adventure_transport Bygga/köpa solugn Kök och brännare 2
tango var köpa optimus nova billigast? Kök och brännare 3

Liknande trådar