Vad ska jag köpa för kök?

Jag tänkte inhandla ett kök som jag kan ha med mig när jag mountainbikar ute i naturen. Nu är det så att jag kan absolut ingenting om den här typen av prylar. Eftersom jag är nybörjare så vill jag ju inte lägga ner några enorma summor pengar. Köket ska ju helst vara så litet, smidigt och lättskött som möjligt.
Vad ska jag tänka på när jag väljer kök?
Kan ni tipsa mig om några bra "nybörjarkök" som kan passa mig?

Tack på förhand!

Stefan
 
kök

Sprit: Billigt, lätt (speciellt på kort/dags -tur),lättskött, billigt (inköp och bränsle), långsamt (speciellt vinter)

Gas: Snabbt, lätt, lättskött, effektivt (lite sämre effekt vintertid)

Multifuel: Effektivt, lätt på längre turer och speciellt om flera kan dela på samma kök, tar lite längre tid att "komma igång", tyngre.

Så kanotisten och den som är ute och vandrar i 2 veckor har störst nytta av multifuel.

För den som cyklar dagsturer och vill ha KORTA raster så är gas effektivast, sprit tar lite längre tid och multifuel väger mer.
 
Får jag föreslå ett vanligt enkelt Trangia spritkök?

Fördelar:
Mycket lättanvänt.
Bästa vindskyddet..?
Stabilt (ingen risk att köket välter eller att kastrullen tippar av)
Billigt.

En vecka är inga problem med spritkök. dvs du gör inga stora besparingar på att byta till multifuel. De brännarna är oftast tyngre vilket äter upp en del av bränslebesparningen.

Sedan kan du uppgradera med gas eller multifuel brännare om du tycker spritens nackdelar är för stora.

Leif...
 
Cyklar man är ett Trangia kanske lite väl stort, men annars är det som sagt var ett väldigt bra "nybörjarkök". Det går ju att "bygga ut" också, man kan börja med att köpa ett med bara två grytor och stekpanna, sen kan man köpa upp sig till doussalgrytor och kaffepanna och gasolbrännare (eller Nova).

Trangia finns ju i olika storlekar, 25 är den stora och 27 den mindre, sen finns ju också mini-Trangie.