Vad PUL omfattar och inte omfattar

Se:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=19673#post95444

Epostkonversationen med Nortstar är bortplockad av Utsidan, eftersom man inte får publicera den här typen av korrespondens utan tillstånd från båda parter enl. PUL - Thomas, Utsidan

(Följande är även skickat till per mejl till Thomas.)

Jag håller inte med. PUL gäller endast fysiska personer, här rör det sig om en juridisk person, ett företag. Förvisso är det en fysisk (dock anonym) person som svarat, men då i egenskap av representant för företaget. Inlägget innehöll inga känsliga personuppgifter utan endast företagets epostadress, som de självmant publicerat på sin webbplats.

Slutligen skriver Datainspektionen så här i en informationsskrift:

"Journalistiska ändamål Om personuppgifter behandlas uteslutande för journalistiska ändamål gäller inte alla regler i PuL. Undantaget är vidsträckt, det omfattar all publicering med ändamål att informera, utöva kritik och väcka debatt om frågor av betydelse för allmänheten."

Northstar vänder sig till allmänheten med sin försäljning, då är det också av intresse för denna att Northstar uppger felaktig information om konsumentköplagen och dina rättigheter som köpare. Alltså, även om PUL skulle gälla företag, så väger allmänhetens intresse här högre än samtycket till utlämnande av personuppgifter (åtminstone sådana som inte är speciellt känsliga).

orchid; sa:
Jag håller inte med. PUL gäller endast fysiska personer, här rör det sig om en juridisk person, ett företag.
Håller fullständigt med dig om att PUL enbart gäller personuppgifter - alltså fysisk person. Frågan om man får skicka epost vidare, citera dessa eller delar därav är mer en fråga om etik. Privat epost behandlar man med respekt men gäller det företag kan det vara helt annat. Jag tycker det var lite för mycket att plocka bort eposten, har någon kontaktat Northstar?
Skall man leva efter PUL borde dennna sida ha varit städad för länge sedan. Både bilder med personuppgifter och citerat epost från Anita Desai Production Manager, Textile (OBS Personupgift - nu måste detta raderas!) Haglöfs. // Roland
[Ändrat av walk_alone 2003-04-29 kl 14:10]

När det gäller att publicera brev som man själv står som mottagare till så är väl det fullt tillåtet? Det är ju t.o.m. tillåtet att publicera smyginspelade dialoger där den som spelat in dialogen är en av parterna (görs ju regelbundet i diverse "granskningsprogram" i TV). Däremot är det inte tillåtet att som tredje part spela in två andra utan deras kännedom (fast även om det är otillåtet att göra inspelningen så tror jag inte det otillåtet att publicera den).

clindh

Forumvärd
Jo, PUL var kanske fel argument att anföra mot att publicera just det där, men att publicera personlig korrrespondans utan medgivande från motparten tycker vi iallafall inte är i enlighet med god sed.

Om du utgett dig för att vara "journalist" eller nämnt för dem att svaret kommer att publiceras hade det varit en annan sak.

Om det är lagligt att publicera personliga brev är det lite oklart, vad vart egentligen domstolens utfall ifråga om Ulf Lundells brev som senare publicerades i F*ttstimsboken? Jag kommer inte ihåg.

Sak samma, det blir en massa "hallå" runt sådant ivartfall, och med erfarenhet från tidigare fall vet vi att det blir vi på redaktionen som får reda ut följdeffekterna. Det är inget kul och tar bara tid från allt annat vi har att göra.

Gör som en journalist skulle gjort, samla fakta och skriv med egna ord.

Misstänker att avsändaren har upphovsrätt till brevet, och då får man inte mångfaldiga det, journalism eller inte. Men man får referera det förstås.

Göteborgsposten åkte dit för ett antal år sedan efter att ha publicerat det s.k. manifestet som skådespelarna vid stadsteatern hade klämt ihop. Det var visserligen av intresse för allmänheten och skattebetalarna, men de som hade skrivit det hade upphovsrätten..

clindh; sa:
Jo, PUL var kanske fel argument att anföra mot att publicera just det där, men att publicera personlig korrrespondans utan medgivande från motparten tycker vi iallafall inte är i enlighet med god sed.
I så fall måste utsidans personuppgiftsansvarige vara mer konsekvent enligt mitt förra inlägg. Skall man plocka bort vidarebefordrad epost som än negativa för ett företag måste man ta bort all vidarebefordrad epost.
Om du utgett dig för att vara "journalist" eller nämnt för dem att svaret kommer att publiceras hade det varit en annan sak.
Om det är lagligt att publicera personliga brev är det lite oklart, vad vart egentligen domstolens utfall ifråga om Ulf Lundells brev som senare publicerades i F*ttstimsboken? Jag kommer inte ihåg.
Beträffande upphovrätten är den glasklar, det är den som skrivit som har rätt till texten sett vad man skrivit, men det finns något som heter "verkshöjd" vilket är till för att skydda litterära verk.
Inte ens Journalister har rätt att publicera andras "verk" utöver citaträtten. Skall man hårddra detta så har ingen rätta att helt citera hela inlägg i detta forum.
Men jag håller med om att för att undvika en massa tjafs så skall man skriva om med egna ord men man kan använda sig av rätten att citera. // Roland

clindh

Forumvärd
Vad har vi mer vidarebefordrar epost?

Vi scannar ju inte alla foruminlägg utan reagerar när det kommer påpekanden och klagomål skickade till redaktionen. Så ser ni något dumt, tveka inte att kontakta oss.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg