Vad över Ávtsusjjåhkå?

Hej,

Tänker avsluta Sarektur i Saltoluokta. Kommer från väster, från Ähpar. Går över bron vid Guhkesvákkjåhkå, rundar Sluggá och följer Pietsaure fram till sjöns inflöde vid samevistet. Finns det någon som har gått den här vägen?

Enligt vad som framgår av kartan ser Ávtsusjjåhkå ut att vara en ganska stor bäck. Kan man enkelt vada över den och i så fall var?

Tacksam för svar!

Hälsningar
Kenneth

Grundsten...

Enligt Grundsten så vadar man den vid strandbrynet. Det står inget om att vadet ska vara speciellt krävande. Dessutom verkar en gammal renflyttningsled gå där.

Re: Grundare sten

Enligt Grundsten så vadar man den vid strandbrynet. Det står inget om att vadet ska vara speciellt krävande.
Det är bättre att vada 100 meter uppströms eller så. Där är det knädjupt. Vid vattenbrynet är det midjedjupt.

Någon i detta forum har muttrat om kvicksand uppströms, men, tja, den som lever får se!

Re: Grundsten...

haskell; sa:
Enligt Grundsten så vadar man den vid strandbrynet. Det står inget om att vadet ska vara speciellt krävande. Dessutom verkar en gammal renflyttningsled gå där.

Vi gick över vid strandbrynet förra året enligt tipset i Grundstens bok och det kändes väldigt odramatiskt. Vill minnas att det var hyfsat djupt men vadet är kort och vattnet var lugnt där. Minns oxå att man gick i en svag båge utåt eftersom vattnet hade byggt upp en liten vall på bottnen kring mynningen där det var grundare, lårdjupt. Detta kan förvisso förändras under rådande förhållanden. Men som sagt, detta lilla vad är absolut inget problem! Annars funkar nog att slunga ryggsäcken... ta rejäl sats och hoppa över ;-)

Tack för svaren, men...

...detta "lilla" vad? Där sjön börjar får jag det till nästan 100 meter när jag mäter på kartan. I och för sig kanske det är högvatten som kartan illustrerar. Kanske ser det annorlunda ut i verkligheten, i varje fall i augusti.

Eller menar ni att man måste gå någon kilometer uppströms för att komma till lårvadet och en bit till för att komma till knävadet?

Enkelt!

Det var när jag passerade i augusti (år 2000) enkelt nere vid utloppet! Kul var att ha en massa öringarar runt benen också!

Börje

Re: Tack för svaren, men...

keel; sa:
...detta "lilla" vad? Där sjön börjar får jag det till nästan 100 meter när jag mäter på kartan. I och för sig kanske det är högvatten som kartan illustrerar. Kanske ser det annorlunda ut i verkligheten, i varje fall i augusti.

Eller menar ni att man måste gå någon kilometer uppströms för att komma till lårvadet och en bit till för att komma till knävadet?

Förra året började vi med att försöka gå några hundra meter uppströms. Jokken delar sig i två fåror och den första var som någon skrivit bara knädjup.

Fåra nr två var däremot allt annat än knädjup och dessutom ca 15 meter bred.

Vid utloppet i sjön var det däremot odramatiskt att gå, man kom visserligen till lårdjupt vatten någon meter men med god kontroll och utan att det kändes riskabelt. Hela vadet är 3-4 meter vad jag minns med någon meter på djupare vatten.

Att vadet ser ut att vara hundra meter lär nog bero på kartans upplösning - det är lite svårt att skalenligt avbilda ett 3-4 meters vad på en karta i 1:100 000 :).

Vid sidan av vadet på gräset låg f ö en jättefin bro utlagd.

J
[Ändrat av joru 2003-07-22 kl 18:11]

Re: Re: Tack för svaren, men...

joru; sa:
keel; sa:

Förra året började vi med att försöka gå några hundra meter uppströms. Jokken delar sig i två fåror och den första var som någon skrivit bara knädjup.

Fåra nr två var däremot allt annat än knädjup och dessutom ca 15 meter bred.

Vid utloppet i sjön var det däremot odramatiskt att gå, man kom visserligen till lårdjupt vatten någon meter men med god kontroll och utan att det kändes riskabelt. Hela vadet är 3-4 meter vad jag minns med någon meter på djupare vatten.

Att vadet ser ut att vara hundra meter lär nog bero på kartans upplösning - det är lite svårt att skalenligt avbilda ett 3-4 meters vad på en karta i 1:100 000 :).

Vid sidan av vadet på gräset låg f ö en jättefin bro utlagd.

J
[Ändrat av joru 2003-07-22 kl 18:11]
Vadade också utloppet förra sommaren. Det är några kliv i knädjupt och några kliv i lårdjupt, sen är man problemfritt över.

Såg också bron som låg som uppslängd bredvid vadet. Frågade samen i kaffestugan i vistet varför bron inte låg utlagd över vadet. Fick svaret att hans stora nöje var att genom fönstret i kaffestugan iakta alla olika spännande tekniker och hur folk betedde sig vid vadet. Så, ge honom en show:)

Den gången vi gick där gick vi cirka 50 meter uppströms. Där var det alltså knädjupt. Hade jag kommit ihåg de fina överdragsstövlarna jag hade i packningen hade jag kommit helt torrskodd över.

Vi mötte sedan ett sällskap som skulle över, och de gick nere vid brynet. De tog av sig nästan nakna och skrek som stuckna grisar. Det räckte nog som show :)

Vada vid mynningen

Vi vadade över vid mynningen förra året i början av Augusti. Vi tyckte att det såg jäkligt strömt ut, men vattentemperaturen var förvånansvärt hög och vadet är inte mer än 4-5 meter så vi gick över i "naturliga skinnbyxor".
Sedan hade vi en stund med mycket bad och sol på "beachen", innan fikapaus på caféet i samevistet.

Kanske midjehögt vatten men om det har varit lika varmt i år (som det verkar) så är det nog inga problem i Augusti.

Vad beträffar vägval från Kukkesvagge till Pietsaure, så gick vi mellan Slugga och Gähppo vilket var en enkel och fin resa med undantag från stendravlet mellan renvaktarstugan och stigningen upp mot Slugga.
Kanske kan undvikas till en del om man rundar videt (högt) och går mot Slugga mer från norr.

God tur..

svartöra; sa:
Vi mötte sedan ett sällskap som skulle över, och de gick nere vid brynet. De tog av sig nästan nakna och skrek som stuckna grisar. Det räckte nog som show :)
Även jag har klätt av mig naken vid det vadet (innan man lärde sig var man ska gå över jåkken). Jag skrek dock inte.

/Håkan

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg