vad krävs för en lyckad naturupplevelse?

JAg går på designhögskolan i Kalmar och håller förtillfället på med ett projekt där jag vill studera matlagningssituation i ute på friluftsäventyr. Därför skulle jag behöva lite hjälp med åsikter om ät, laga, transportera mat/ matlagningshjälpmedel ute i det fria.
så om ni skulle vilja besvara någon eller några av nedanstånde fråger gör ni mig till en mycket lyckligare människa.

vad använder du för utrustning för matlagning när du beger dig ut på en flerdagarstur i skog och mark (/till havs)?

Vad är det någon pryl, mat eller liknade som du verkligen inte kan vara utan och varför det?

Vad är det mest avgörande funktionen när du väljer produkter för matlagning/förtäring?

Vilket är det effektivaste sättet/köket att tillaga mat på, varför?

Är det någon ting eller situation i matlagningsprocessen som känns besvärlig och krånglig? på va sätt?

i vilken naturmiljö brukar du befinna dig då du rör dig i naturen? Hur många brukar ni vara då som är ute på vandring?/Paddling eller dyligt?

Vilket bränsle för stormkök är mest effektivt enligt dig och varför?

JAg vore väldigt tacksam om det finns någon som vill hjälpa mig med dessa frågor eller egna funderingar.

MVH
Anna

aoreman; sa:
vad använder du för utrustning för matlagning när du beger dig ut på en flerdagarstur i skog och mark (/till havs)?

Kök, Kastrull med lock och inbyggd tamoj, sked och kåsa..

aoreman; sa:
Vad är det någon pryl, mat eller liknade som du verkligen inte kan vara utan och varför det?
kaffe!

aoreman; sa:
Vad är det mest avgörande funktionen när du väljer produkter för matlagning/förtäring?

Vikt, funktion och effekt..

aoreman; sa:

Med rätt kök och bränsle för årstiden..

aoreman; sa:
Är det någon ting eller situation i matlagningsprocessen som känns besvärlig och krånglig? på va sätt?

Stabiliteten på de små toppmonterade gasköken, löses enkelt med tältpinnar.. Även vindskyddet kan vara problem med samma kök.

aoreman; sa:
i vilken naturmiljö brukar du befinna dig då du rör dig i naturen? Hur många brukar ni vara då som är ute på vandring?/Paddling eller dyligt?

Alla miljöer och minst 2 personer..

aoreman; sa:

Sommar - Gas! Snabbt, enkelt och det sölar aldrig!
Vinter - Bensin! Bra effekt och trygg funktion i kyla.

Till slut så kan jag svara på din ursprunliga fråga från trådnamnet, vad krävs? Att man inte sitter inne!! Det e bättre att vara ute med billig och sämre utrustning än att sitta inne!!

aoreman; sa:

Det beror helt på situationen, vad man ska göra osv. Oftast kör jag med "lättviktsmat" eftersom om jag vill laga "riktig" mat så är det så mycket enklare att göra det hemma i köket. (Jag är alltså sån att jag ogärna lagar mat hos andra eftersom de inte har bra grejer, jag var t.ex. tvungen att köpa knivar i julklapp till morsan eftersom det de hade på landet var oanvändbart:)

Inget... tror jag. Det beror ju lite på hur man förberett och vad det är för mat.

Att jag ska kunna äta det...:) Kanske låter lite konstigt men jag är rätt kräsen när det gäller fett och senor på kött och konsistens i allmänhet på maten. Det är inget kul att sitta och försöka hulka sig mat som känns som den är på väg upp igen när man sväljer, oavsett om den smakar gott eller inte. När det gäller utrustning så ska den ju klara av sin funktion. Finns inget värre än t.ex. en konservöppnare som inte biter på burken.

Jag gillar "boil and forget"-mat, d.v.s. maten ska mer eller mindre laga sig själv. Sen är det ju alltid trevligt om det inte är så mycket disk heller. På så vis får man mer tid över till annat än själva matlagningen.

Ibland skulle man ju vilka ha fler än ett kök. Tyvärr tenderar vikten ofta att öka rätt markant om man ska ha flera kök som fungerar vettigt. Men kör men med typ YACC-stove så väger en brännare med stöd inte många gram så då kan man ha en extra sån med.

Jag är oftast ute med mina scouter, men jag brukar ofta köra med egen mat eftersom jag tröttnat på deras dåliga engagemang (om jag inte vill vänta 2 timmar på maten så åker jag på att laga den själv, och om jag då skall äta deras mat så blir det till att laga deras mat... och det vägrar jag:). Det blir ju mest "småskogar" runtom i Stockholms län. Sen seglar vi ju i skärgården ibland också men då är det ju helt annan typ av mathållning.

Men sen är man ju ute med familjen ibland också (men det blir tyvärr bara några gånger om året) och då blir det ju lite annat.

Bensin har ju fördelen att det har hög effekt och kan användas till förvärmningen. Nackdel att det är väldigt brandfarligt och onyttigt.

Fotogen är mindre farligt, men då måste man ha nåt annat till förvärmningen.

Är man ute korta turer tenderar dock kök med fotogen och bensin att väga mer än bränslet så för helgturer använder jag oftast spritkök.

aoreman; sa:
Kök, kniv, gaffel, sked, kåsa.

Kaffe, jo det går bra utan -i teorin- men det förhöjer ju upplevelsen. Men å andra sidan vill jag inte vara utan kaffe när jag inte är ute heller...
Enkelhet, hållbarhet.
Beror helt på typen av tur. I skogen är det trevligast att laga mat över öppen eld, på en klippa i skärgården på sommaren ett lätt gaskök, i fjällen på vintertur kanske ett fotogenkök.
Förvärmningen på fotogenkök är väl inte så kul. Som allt annat en tradeoff, man får ta fördelen med hög effekt med nackdelarna av fotogenen (dunstar långsamt, behöver förvärmas med bensin eller alkohol i kyla).
Menar du vilka biotoper? Tja, jag tycker det är poäng att försöka variera mig så mycket som möjligt. Mest blir det dock skärgårdsmiljöer i olika slag från skridskor, kayak eller per fots. Sällskapet varierar från 0 till 30, de högre siffrorna när man åker på organiserad långfärdsskridskotur. På paddling ca 2-10.
Se svar ovan. Beror på typen av tur och hur effektivitet definieras. Om det enbart är energimängd per volym eller om praktiskhet i olika situationer räknas in, det är ju det senare som avgör vad man väljer.

/Staffan

aoreman; sa:

Brännare/esbit, vindskydd (folie eller plåt med ställ), liten gryta med lock & handtag, gaffelsked, liten vikkåsa.

aoreman; sa:

Tändare/tändstickor. Trist med okokta nudlar.

aoreman; sa:

Låg vikt, enkelhet, tålighet.

aoreman; sa:

Mat man lägger i kallvatten och som är klar efter uppkok & eftervärmning. Förbrukar minst bränsle. Tex. frystorkade rätter, nudlar, cous-cous.

aoreman; sa:

Diska är inte så himla kul. Men om man är två och varit kock slipper man oftast. :)

aoreman; sa:

Oftast kust eller berg, 2 personer.

aoreman; sa:

Lokal tillgänglighet av bränsle är viktigast tycker jag; Vad finns att köpa där jag ska ut och vandra. (Om man ej kan ta med/bränslet tar slut)

"vad krävs för en lyckad naturupplevelse?"

Att den upplevda naturupplevelsen nådde eller översteg ens förväntningar före turen.

[/QUOTE]

Trangia 25, och naturligtvis kåsa, gaffel, sked, en liten visp.
Eller om jag inte behöver bära långt har jag gärna Muurikka.

Svår fråga. Brännaren till Trangia är viktig, men skulle den gå sönder man man alltid göra upp eld och så vidare. Alkohol är viktig :) En wiskey, cognac eller Jägermeister brukar göra att man sover gott.

Om det är maten det gäller ska det vara gott, inte bara bukfyllning/energi.
Valet av Trangia är för att det är praktiskt, hoppackbart, traditionellt, prisvärt.

Real är väl effektivt, bara hälla i varmvatten och vänta ett tag. Men förutom det får jag väl hålla med om tex. nudlar och couscous som bara ska stå, långkok undviks.

Diskningen (tycker inte om den hemma heller) :)

Fjäll, skog, skärgård. Sommar, höst och vårvinter. 1-4 pers.

Använder sprit eller gas och det är inte det som är mest effektivt.

Fotogenkök

Jag är mycket nöjd med det KAP Arctic jag skaffade för 18 år sedan. Det innebar faktiskt att jag blev mer intresserad av matlagningen även hemma i köket. Jag använder köket mest vid kajakpaddlingar och då har jag gott om tid att fixa med maten. Fotogenet är drygt och bränaren går utmärkt på sparlåga varför man kan laga till de flesta maträtter. Det som är knöljgt är att steka med stekpannan i det övre läget på Trangiavindskyddet. Det är bättre att steka/woka med maten i en teflonkastrull.

KAP-arkticköket i plastboxen är alltid med så fort jag skall ut med kajaken liksom träkåsan plasttallriken vinglaset besticken kryddsetet vispen sleven skärbrädan filetkniven och så färska råvaror som årstiden och turens längd medger.

Duk är ett underskattat hjälpmedel att sätta lite stil på utemåltiden.

Att diska är kanske inte så roligt men definitivt roligare i fält än hemma och fräscha köksgrejor är viktigt både estetiskt och för att undvika problem.

Thure

(vad använder du för utrustning för matlagning när du beger dig ut på en flerdagarstur i skog och mark (/till havs)?)
-Trangiakök med teflon-kastruller & stekpanna, träredskap eftersom de satans kastrullerna/pannan repas annars, TAGE/Tamojj, visp, gasbrännare + gas. Kniv, sked, mat- & drickkåsa, skärbräda.

(Vad är det någon pryl, mat eller liknade som du verkligen inte kan vara utan och varför det?)
-Jag kan inte vara utan min sked! Annars kan man inte snylta andras mat... En tur i skogen utan ngt snabbt blodsockerförhöjande är livsviktigt (framförallt för de andra, då mitt blodsocker och humör sjunker lika snabbt)

(Vad är det mest avgörande funktionen när du väljer produkter för matlagning/förtäring?)
-Det ska väga hyffsat lite, ska inte ta alltför lång tid att tillaga.

(Är det någon ting eller situation i matlagningsprocessen som känns besvärlig och krånglig? på va sätt?)
-Då det är kallt ute tar gasen längre tid...

(i vilken naturmiljö brukar du befinna dig då du rör dig i naturen? Hur många brukar ni vara då som är ute på vandring?/Paddling eller dyligt?)
- Hav/sjö, fjäll (sommar, vinter), skog...det mesta. Vi brukar vara mellan 2-20 pers, ungefär.

(Vilket bränsle för stormkök är mest effektivt enligt dig och varför?)
-Jag har bara testat spritkök och gas, och där vinner gas med hästlängder...mycket effektivare. Uppe på vinterfjäll så verkar bensin vara en höjdare, ett tips är att INTE köra med T-sprit om resten av gänget använder gas/bensin....man hamnar på efterkälken...

aoreman; sa:
....

Primus MFS eller Easyfuel, kastrull med lock och hänkel, kaffepanna, sked, visp, kåsa & storkåsa

[/QUOTE]Vad är det någon pryl, mat eller liknade som du verkligen inte kan vara utan och varför det?
[/QUOTE]

Tändstickor och kaffe

[/QUOTE]Vad är det mest avgörande funktionen när du väljer produkter för matlagning/förtäring?
[/QUOTE]

Pålitlighet

[/QUOTE]Vilket är det effektivaste sättet/köket att tillaga mat på, varför?
[/QUOTE]

Gas på sommaren eftersom det är superenkelt och snabbt, heptan på vintern eftersom effekten är bra. Bränlena är också relativt rena.

[/QUOTE]Är det någon ting eller situation i matlagningsprocessen som känns besvärlig och krånglig? på va sätt?
[/QUOTE]

Vattenhantering på vintern

[/QUOTE]
[/QUOTE]

Skog och/eller fjäll, solo eller två, möjligen tre, kanske även en hund.

[/QUOTE]
[/QUOTE]

Gas på sommaren, heptan på vintern. Smidiga och snabba bränslen för respektive årstid.

[/QUOTE]
MVH Anna
[/QUOTE]

Raskesven

Jag skriver ett lite mer seriöst inlägg. :)

Enligt min mening om du skall designa något så försök göra ett lätt, vindtåligt kök för gas. Vinskyddet borde kunna bli betydligt mindre än t.ex trangias med lägre kanter. Olika storlekar för olika antalet personer är att föredra. Det finns en del ensam kits med de är inte speciellt bra enligt min mening. För små stekpannor t.ex.

Eller kanske ett mer vettigt lätt vinskydd till kök som sitter på gasflaskan. Det finns mycket smäck idag.

Det som jag behöver är en kastrull, stekpanna och ett bra vindskydd som är litet och lätt. Gasflaskan skall få plats i katrullen plus helst gaskök, kåsa, sked, grepp och tändstickor.

En som precis modifierat kök och har svårt att hitta bra tillbehör.

Igår kväll kom jag på precis vad jag saknar när jag är ute: En ihopfällbar köksbänk.

Ofta har man bara en liten skärbräda, sina kastruller och kanske sin tallrik/storkåsa att lägga grejerna i/på när man håller på med matlagningen. Man tappar mycket på marken eller blir tvungen att lägga kladdiga grejer på liggunderlaget eller nåt.

Fast å andra sidan löste jag problemet rätt snabbt också (en första prototyp i alla fall): en sån här bordstablett. Kombinerar man den med en sån här ihopvikbar liten hundvattenskål från Rusta (för 20 spänn) så har man nästan en riktig diskbänk:)

Eventuellt kan man använda en frisbee också, den kan man ju ha till "underhållning" också.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg