Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
intill fjällstationerna/fjällstugorna? Jag har hittat prislistor när man vill bo I stugorna och att det tas ut en "serviceavgift" för tält - men vad kostar den? Och en avgift för hund om man bor i stugan - vad blir denna? Någon som vet?
intill fjällstationerna/fjällstugorna? Jag har hittat prislistor när man vill bo I stugorna och att det tas ut en "serviceavgift" för tält - men vad kostar den? Och en avgift för hund om man bor i stugan - vad blir denna? Någon som vet?
Inte ett dugg om du inte använder stugornas service.
För husfridens (tältfridens?) skull är det dock bra att tälta en bit bort, vissa stugvärdar är lite väl rabiata i sina ansrängningar att ta betalt, medan de flesta bara tar betalt om man är inne i stugan och torkar kläder eller lagar mat. Att gå på muggen och titta in och köpa en chokladkaka brukar de inte ta dagsbesökaravgift för.
Inte ett dugg om du inte använder stugornas service.
För husfridens (tältfridens?) skull är det dock bra att tälta en bit bort, vissa stugvärdar är lite väl rabiata i sina ansrängningar att ta betalt, medan de flesta bara tar betalt om man är inne i stugan och torkar kläder eller lagar mat. Att gå på muggen och titta in och köpa en chokladkaka brukar de inte ta dagsbesökaravgift för.
Enligt min erfarenhet tar de betalt på de mindre ställena (Tjäktja) bara man går förbi och bajsar på deras dass.
Och tältar man på deras område blir det också full avgift.
Men de lite större brukar man i alla fall kunna bajsa på.
Kanske de har ett desperat behov av mänskliga kontakter så långt ut, så de försöker ta betalt för att få prata en stund?
Min erfarenhet är annars att de flesta stugvärdarna långt ut tycker att det är kul med besök, även om det bara är passerande tältare. Jag brukar ofta skida in till en stuga om det finns någon inom räckhåll och skriva lite i gästboken, snacka lite, och gå på muggen. Ingen som velat ha betalt för det ännu. Men jag tycker servicen är bra så givetvis blir det en slant till STF efter varje tur som tack. Dock inte 60 kr per passerat dass, riktigt så mycket är det inte värt att vara vindskyddad i tre minuter.
Förra årets sista vandring på den näst sista dagen uppstod en extrem nödsituation dvs toalettpappret tog slut. Glad i hågen klev jag in i närmaste STF-stuga och frågade stugvärden vad en dylik kostade. Nej såna säljer vi inte blev svaret. När paniken var nära att bryta ut fortsatte han "du kan väl gå på dasset och ta en rulle. Det är inte tillåtet men det jag inte ser.....". Efter lite förhandlande slutade det med att jag slapp stjäla och fick skänka några kronor för en rulle toalettpapper. Utan att betala serviceavgift kan jag tillägga. Slår mig precis att jag som förespråkar prutande faktiskt förhandlade om att få betala mer än vad jag hade behövt göra. Att man skulle behöva betala en serviceavgift om man besöker en stuga bara för att titta hur det ser ut och handlar lite kan jag inte ens tänka mig.