vad känner ni om denna kamera?

Ingår i en grupp studenter på Mälardalens högskola som håller på att utveckla en ny typ av kameradesign tänk att användast främst av allvädersmänniskor ute i farten.

Skulle vara väldigt nyttigt att höra era åsikter om vad ni saknar med dagens kameror samt åsikter om vad ni känner för vår idé.

Tanken med vår digitalkamera är att den är designat för att användas i en hand med pistolgrepp, med större delen av tekninken i handtagsdelen samt en ca 3X3cm färgskärm som funkar som linsskydd då den är avstängd.

Samtliga menyvalsknappar (4st inkl. zoom) sköts enkelt med tummen medans avtryckaren aktiveras med pekfingret.

Kameran är helt tillsluten och därför vattentät. Designen medför att den kan hängas i bältet utan fodral i en jojoliknande anordning som funkar som säkerhetslina och drar tillbaka kameran om den skulle tappas. Detta gör även att kameran blir snabb att plocka fram när fototillfälle uppstår.

Svara gärna även på vår lilla undersöking via länk:

http://www.createsurvey.com/c/24484-PqcNpQ/

Tack på förhand!

för stor?

En spontan reaktion är att ett pistolgrepp förmodligen gör att kameran blir stor. Väldigt smidigt med dagens små kameror som lätt går ner i en ficka. Har en orange Olympus My-Mini som känns helt rätt för mig.

Mina åsikter...

Driv kameran med AA-batterier (eller AAA). Har du ett inbyggt uppladdningsbart batteri köper inte jag den.

Ha även en vanlig sökare, display syns dåligt i solsken samt tar mycket ström.

Inbyggd blixt?

Hur mycket minne tänkte ni bygga in? Hur många högupplösta bilder kan man ta med det? Eller blir det minneskort?

Varför inte bygga in telefon i kameran? Har mer nytta av en bra kamera med en enkel telefon, än en bra telefon med kass kamera.

/Ulf

Re: Re: för stor?

öringen; sa:
kr-val; sa:
En spontan reaktion är att ett pistolgrepp förmodligen gör att kameran blir stor.

Japp, känns osmidigt på alla sätt och vis.

Huset är ju själva pistolgreppet så den behöver väl inte bli så stor. Första gången jag hörde om projektet såg jag framför mig en kamera med handtag under, super-8 typ, och undrade vad det var för nötter i farten. Men så är det ju inte.

Eller jo... den blir nog stor. Tänkte inte på att det skulle vara ett statiskt skal runt. Såg framför mig att optiken åkte upp upp och ner ur greppet

[Ändrat av lapetter 2005-03-17 kl 12:14]

inte särskilt stor

det enda som syns av kameran när den hålls i handen är ett 4x4x4cm kamerahuvud. Hela kameran är från topp till botten 12cm.

Re: inte särskilt stor

flooke; sa:
det enda som syns av kameran när den hålls i handen är ett 4x4x4cm kamerahuvud. Hela kameran är från topp till botten 12cm.
Om du/ni ville visa en bild eller en skiss så skulle man kunna bilda sig en bättre uppfattning om produkten. Det är kul med idéer!

Får bäst skärpa på bilderna då jag håller kameran med båda händerna och använder genomsiktssökaren. En viktig egenskap hos en liten kamera är att den passar bra i fickan.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
speedy Någon som känner till denna ryggsäck? Utrustning allmänt 22
Fjällkjell Vilket företag har denna logotype? Utrustning allmänt 2
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
aksello Vart kan man köpa metallspännan likt denna? Utrustning allmänt 8
Glännman Ska mina fötter frysa även denna vinter ? Utrustning allmänt 48
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
Musiktoken Vem har gjort denna kniven? Utrustning allmänt 3
errbe Var finns denna stol att köpa? Utrustning allmänt 16
Gabriel1985 Tyck till, vad skulle du ta bort lägga till på denna utrustning? Utrustning allmänt 32
Staffan Andersson Jaaa vad ska man säga om denna? Utrustning allmänt 15
Tomas J Nikon SprintIV 10*21, är denna kikare något att ha? Utrustning allmänt 0
mattiasj Vilket bränsle körs denna på Utrustning allmänt 22
Elvah Tålig mobiltelefon med bra kamera? Utrustning allmänt 14
avslutatmedlemskap160620 AA batterier i Powerbank ladda kamera Utrustning allmänt 8
CptChernobyl Solcell + Kamera på fjället, funkar det? Utrustning allmänt 21
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
soppatorsk kamera på vintertur Utrustning allmänt 4
klot KAMERA?? Utrustning allmänt 31
gmg kamera Utrustning allmänt 3
huuru vädertålig DV-kamera Utrustning allmänt 1
jon karl digital kamera Utrustning allmänt 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg